Om mulig kan de geres for å få et horisontalt underlag.
For din del blir det jo heller slik at du eksponerer mer endetre. Jeg hadde endret utformingen på snittet. Først vertikalt i stammens linje, deretter skråkapp/horisontalkapp.
Takfoten på det første bildet ser ikke riktig ut. Som forrige sa, skal du kle inn takfoten så vil du ha en horisontal overflate for undertaksbordene (nr 3 i bildet).
Men skal du ikke kle inn takfoten kan man ha det sånn her:
Vinkelen på enden av takstolen har så også betydning for bredden og helningen på takfotbordet, hvor man nok kan gjøre forskjellig for å få forskjellig utseende. Og vinkelen påvirker valg av rennkroker som festes på takfotbordet, om du skal ha den typen av kroker, for noen av de krokene funker ikke til forskjellige vinkler på takfotbordet, f.eks. denne som bare funker til 27° på takfotbordet:
Jeg tenker at jeg hopper over den røde streken og fester takbjelkene med vinkler, alternativt gjennomgående skruv nedenfra. Har lest litt andre tråder og det blir tydeligvis stabilt nok med vinkler, i hvert fall for et kaldt lager på 5x3,5 meter.
Den blå streken er jeg med på. Jeg tenker dog at jeg først gjør et vertikalt snitt i liv med veggbjelken. Da kan jeg feste lektene og fasaden høyere opp. Dessuten blir kledningen av takskjegget mer elegant og smidig (dvs det ser mer delikat ut).
Mange gjør en underliggende gering for å få konstruksjonen til å se litt mer grasiøs ut. Ikke så tung. Den ytterste delen av bjelken har ikke så stor vekt å håndtere. Jeg synes det er pent, selv om jeg ikke har gjort det selv, for jeg er lat. Jeg ville ikke gjort snittet slik du har tenkt for å få opp spikerregelen.
på bildet oven har jeg både laget et snitt for å få opp spikerregelen (og fasaden) samt et langt horisontalt snitt (for å smalne av takregelen og få optimalt støtte mot hammarbandet).