Hei!
skal bygge garasje/carport med pulttak. modell høyere 2.50m-3.80m). 6-6,5m bredde, 7,5m langt. Den ene langsiden utgjøres av husgavlen (den høyeste).
Nå lurer jeg på hvor jeg får tak i bjelker 6,5m pluss, hvilke bjelker jeg skal bruke? fingerskjøtet? limtrebjelker? dimensjon? Minimum takvinkel? Pris på bjelker/bjelker?
Jeg skal ha takshingel på taket.
Håper noen har nyttig info om dette, takk på forhånd.
skal bygge garasje/carport med pulttak. modell høyere 2.50m-3.80m). 6-6,5m bredde, 7,5m langt. Den ene langsiden utgjøres av husgavlen (den høyeste).
Nå lurer jeg på hvor jeg får tak i bjelker 6,5m pluss, hvilke bjelker jeg skal bruke? fingerskjøtet? limtrebjelker? dimensjon? Minimum takvinkel? Pris på bjelker/bjelker?
Jeg skal ha takshingel på taket.
Håper noen har nyttig info om dette, takk på forhånd.
noen bjelker tåler ikke den bredden med 2 opplag (2 vegger) uten du må vurdere limtrebjelker, og de blir ikke lette de heller. Vil tippe ca 300X90mm. Når det gjelder takvinkelen, har jeg valgt 10 grader, som får anses som et minimum (Skåne) og med platetak. Bor du lenger opp i landet, må du regne med snømengdene.

Jeg brukte garasjeboken for å dimensjonere min carport. Finnes på mange bibliotek.
Garageboken - Bokus bokhandel
Jeg bygde fritt etter skogsindustriens tegninger og måtte dimensjonere om da jeg ønsket tyngre tak enn platetaket som er standard. Jeg valgte å gå opp i kvalitet fremfor dimensjon.
/fredrik

Garageboken - Bokus bokhandel
Jeg bygde fritt etter skogsindustriens tegninger og måtte dimensjonere om da jeg ønsket tyngre tak enn platetaket som er standard. Jeg valgte å gå opp i kvalitet fremfor dimensjon.
/fredrik

Vurderer selv å bygge en carport som skal gå sammen med garasjen. Ulempen er bare at carporten pulttak vil få motsatt helling sammenlignet med garasjens helling på pulttaket. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Skal jeg bygge carportens tak over garasjen og få stor høydeforskjell på den ene siden, eller skal jeg ikke bygge sammen garasje og carport, men la det være et mellomrom på noen cm. Kom gjerne med forslag til hvordan jeg skal bygge. Kommer til å poste bilder av garasjen så dere får en klarere forståelse av problemet mitt.
wolffi: Synes det er penere når pulttaket heller fra huset, og så er det nok mer praktisk også. Har du vurdert om du skulle endre retning på garasjetaket så det heller fra huset og deretter bygge det sammen med carporten. Det blir selvfølgelig en kostnad, men rent estetisk tror jeg at det blir penest. Men det er hva jeg synes.....
Det hadde vel vært det aller beste å endre hellingen på garasjetaket. Men det går dessverre ikke for da havner jeg innenfor naboens tomtegrense og dels må jeg grave ned rør for overvannet, noe jeg ikke ville vært særlig interessert i. Har jeg fallet mot gaten kan jeg bruke husets overvannsledning.
Unnskyld forsinkelse med svar. Garasjen er 8.5 X 7 meter, under taket er der ytterligere 3.5 X 10 meter. = taket er på 110 kvm. Limtrebjelker = 270 X 90mmktm525 skrev: