Heisann!

Har hørt om et program for å dimensjonere takstoler. For eksempel så legger man inn takvinkel, lengde osv., og programmet leverer konstruksjonen.

Noen?

Peter

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Det finnes (fantes?) en bok som het Takboken eller noe lignende. Med den fulgte en diskett med et program Takbok hvor man kunne teste ulike dimensjoner. Jeg lånte boken på biblioteket en gang i tiden.

Dessverre tror jeg ikke du kan velge og vrake fritt blant takvinkler uten er henvist til de som finnes som standard i programmet - dessverre..

Ja, egentlig dimensjonerte man ikke, men man måtte prøve med forskjellige dimensjoner, så fikk man beskjed om det holdt eller ikke.

Var det så?
Har for meg at man kunne mate inn visse parametere, som for eksempel spennvidde så fikk man tilbake en tegning med detaljbilder på knutepunkter osv.

Men som sagt, det gikk jo ikke å velge så der overdrevent mange ulike parametere så programmet er ganske begrenset etter min mening...

Så finnes jo Kartros program. Har aldri testet dem selv og kan tenke meg at de er ganske dyre...

Kartro CAD-system

Mikael_L
Jeg har takbok 2004 og kan være enig i at det finnes en masse begrensninger. Det er absolutt ikke et universalprogram som fikser akkurat den takstolen du ønsker, med mindre du har mye flaks.

Jeg legger ved et bilde som beskriver programmets kapasitet. De takene som nevnes først kan man velge helling 14° eller 27°, ingenting annet.

Programmet tar hensyn til klimasonen, snø og vindlast beregnes inn, du angir enkelt hvilken by det gjelder i en utvalgsmeny. Jeg har imidlertid glemt å sjekke om det er de nye klimasonene som er lagt inn.

Programmet beregner også hvor spikerplater og spiker skal plasseres og antall, men det er kun fire platefabrikanter å velge blant.

Tegninger og vektberegninger blir "output".

Det finnes også noen mindre begrensninger i opplegg og spennvidde (både nedover og oppover).

Men programmet er ganske bra hvis man kan velge den takvinkelen man blir henvist til. Ellers er det utmerket til å sitte og eksperimentere litt med takstoltyper for å se hvor dimensjonene bærer hen, og til slutt bestiller man kanskje likevel ferdigproduserte og styrkeberegnet fra et firma.

• Skjermbilde av Takbok 2004-programmet som viser trinn-for-trinn-instruksjoner for bruk, inkludert valg av takstolstype og visning av beregningsresultater.
jeg skal vel påpeke at programmet jeg testet var den gamle DOS-versjonen. Den har tydeligvis blitt konvertert til Windows nå, og det programmet har jeg ikke sett.

I
Om du kan få tak i forgjengeren til Takstolshåndboken (Trætakstolar til bostadshus) på noe antikvariat har du alle formlene som trengs for å dimensjonere din takstol. Det er da lett å putte formlene inn i en kalkulator med dine parametere og ut kommer ferdig takstol.

Det er dog en ulempe med å gjøre det: du vet ikke hva du egentlig gjør og det vet du heller ikke om du bruker deg av et dataprogram for samme sak som utgår fra samme formler. Eneste fordelen med kalkulatoren er at den er uavhengig av takhellingen. Vinkelen kan du altså velge fritt. Du får også være bevisst på at det kun er de typer av takstol som angis som kan beregnes på denne måten.

Normalt ble takstolene tidligere beregnet statisk gjennom 'handjagning'* med disse formlene eller så brukte man en grafisk metode der skalerte linjer utgjorde de ytre kreftene. Hvordan det fungerer i dag, vet jeg ingenting om. (Jeg tror f.eks. ikke at man i dag lærer ut i videregående hvordan man skal slå en Cremona på en W-fackverk.)

Datamaskinenes/programmenes forbannelse er at den som bruker dem ikke blir klokere, men dummere som konstruktør, og det merkes også da jeg får tak i en konstruksjon som er gjort med disse såkalte hjelpemidler. Og hvordan skal da ikke resultatet bli når en amatør uten grunner i statikk og fasthetslære bruker dem?

*) papir og blyant + regnestav.

Heisann Byggar'n og takk for innsiktsfullt svar! Som alltid . . . ;)

Jeg forstår hva du mener med at: "du vet ikke hva du egentlig gjør og det vet du ikke heller om du bruker deg av et dataprogram for samme sak som utgår fra samme formler".

Selv liker jeg datamaskinen sterkt og har relativt gode kunnskaper i fasthetslære så jeg kommer nok til å gå på Chinaskis forslag - Takstolsboken. Men dé é jo klart; papir, penn & kalkulator er klart undervurdert nå til dags (rakk aldri å bruke regnestaven).

Som jeg antydet i andre tråder så pleier jeg på hjemmebyggene overdimensjonere en aning for å være på den sikre siden. Deretter må naturligvis estetikken også få styre en del :D

I
peegee4 skrev:
---
Selv liker jeg datamaskinen skarpt og har relativt gode kunnskaper i bæreevnelære så jeg kommer nok til å gå på Chinaskis forslag - Takstolsboken. Men dé é jo klart; papir, penn & kalkulator er klart undervurdert nå til dags (rakk aldri med regnestaven).

Som jeg antydet i andre tråder så pleier jeg på hjemmebyggeprosjektene å overdimensjonere litt for å være på den sikre siden. Så må naturligvis estetikken også få styre litt :D

Regnestaven skal du være glad for at du slapp. Kalt 'gissestaven' fordi man måtte selv holde orden på antall nuller og sette kommaet, så det var et forferdelig kom-i-håg-hvor mange ggr.-til venstre og høyre-med-staven for at det skulle bli riktig og ingen gjetting:D

Overdimensjonere kan man noen ganger trenge å gjøre. Særlig om konstruksjonen ser 'pinneaktig' ut. På den andre siden kan det føre til at egenvekten blir for høy og krever enda høyere dimensjon i konstruksjonsdel utsatt for bøyekraft.

Å overdimensjonere litt for å være på den sikre siden er mer et tegn på at konstruktøren/statikeren ikke stoler på sine egne beregninger eller bruke formlene :rolleyes:

Og selv om jeg oxå liker datamaskinen skarpt, så stoler jeg ikke ubetinget på den ;) Særlig ikke i slike sammenhenger som bæreevneberegninger.

Og selv om du har gode kunnskaper i bæreevnelære (læren om indre krefter) så må du ha minst like gode kunnskaper i statikk og dynamikk (læren om ytre krefter i hvile hhv. bevegelse). Ellers har du ingen nytte av de tidligere.

Snailman
vedeldaren skrev:
FrameMaster kanskje?

[lenke]
klarer det også saxtakstoler tro?

I
Snailman skrev:
klarar det även saxtakstolar tro?
Nei. Saxtakstolar er ikke godkjent i Sverige p.g.a. statisk ubestemthet fordi det ikke finnes noen lukket trekant i toppen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.