Hoy!

Var på Hornbach her om dagen og skrotet, men vi var der ganske sent så det var lite informert personale.

Vi forsøkte å få forklart forskjellen mellom "proffsregel" og "vanlig" regel. Er det noen som vet forskjellen? Prisen skilte med omtrent 2kr / løpemeter.

Mvh,
Andreas Selstam

Bob_the_builder
Nå har jeg aldri vært på Hornbach og kjenner ikke til deres produktnavn i det hele tatt, men jeg kan jo gjette likevel... :)

Sannsynligvis har det med sorteringen å gjøre. De fleste lavpriskjeder (f.eks. Bauhaus, Silvan mfl.) selger utskottsvirke, dvs. det som i hvert fall tidligere ble kalt sortering 6 (VI). Det er sannsynligvis det som kalles "vanlig regel". Proffreglen er av bedre sortering, sannsynligvis "kvinta"=5=V.
Kvinta er rettere, har mindre sprekker, kvist og vankant enn utskott.

Om nå dette er bakgrunnen til Hornbachs produktnavn (jeg kan ikke se noen annen grunn egentlig), kan jeg absolutt anbefale dere å kjøpe proffsregel. En vegg reglet med krokete virke blir ikke bra...

Jo, det var nok omtrent det jeg kom fram til også. Ser man på Byggmax og andre lavprisvarehus så er treverket ofte veldig tørt (vanskelig å spikre som 17) og dessuten langt fra rett.

Mvh,
Andreas Selstam

sjekk treverket på k-rauta

veldig fint treverk for rimelige penger i hvert fall. i bromma og sollentuna

K-Rauta tar 9,50 per løpemeter (45 x 70) og Hornbach tar 10,20 tror jeg for proffsvirket.

Trenger man kortlengder (2500 mm) så tar K-Rauta 9,28 (om jeg ikke har regnet feil) ... men jeg har ingen anelse om kvaliteten.

Mvh,
Andreas Selstam

hp skrev:
Jeg jobber på Byggmax og vi får virket fra svenske Moelven (gjelder nordre Sverige). Noe rettere og finere regelvirke må du lete etter. På vår anlegg har vi virket ute i rullestativ så det blir ikke verken tørt, krokete eller vanskelige å spikre. Nå vet jeg at det finnes Byggmaxanlegg som får sitt virke fra andre svenske sagbruk eller kanskje lagrer det inne og da blir det jo tørt men det er ikke så overalt.

Krokete virke eksisterer knapt på vår anlegg og vi kasserer nesten ingenting pga at virket er feilaktig. Jeg har selv aldri hørt om proffsregel verken når jeg jobbet som snekker eller senere. Kan det være at det er ferdigkappede lengder på 2.40 meter eller lignende??
Hvilken Byggmax jobber du på? Det kan ikke være i Tumba eller i Arninge..... ;)

Dog skal det sies at reglene jeg nødkjøpte i Tumba her om måneden faktisk var riktig fine. Tunge som pokker (dog krevdes en mindre gravemaskin for å komme til godbitene).

MathiasS skrev:
(dog kreves en mindre graving maskin for å komme til godbitene).
;D ;D ;D

hp skrev:
Jeg jobber i Falun.
Ja det var vel det jeg trodde.

Det er uansett gøy å høre at det finnes Byggmaxer med orden på trepinnene! ;)

I mitt tilfelle var det Byggmax i Kållered, og det var virkelig vanskelig å få tak i rett trevirke. Byggmax ligger dog veldig nær der jeg bor, noe som gjør at det er vanskelig å holde seg derfra! :)

Mvh,
Andreas Selstam

hp: Jeg bor i Umeå. Byggmax trelast der stemmer absolutt ikke med din beskrivelse. Det er helt klart krokete i alle retninger.
selstam: At det er tørt har jeg ikke opplevd. Snarere at det er for fuktig, og når man tar det hjem og det begynner å tørke, tar det en form som heller ligner noe spesialsugerør som barna ville juble over. Det er et rent Helsinki om man skal liste.

Har shoppet en mengde av billigste 45x45 på Byggmax (Göteborg) og den har vært alt annet enn rett... Nå er jeg på gang og skal isolere loftet og tenker definitivt satse på "proffsregel", selv om den er drøyt 2:- dyrere per meter.

siste lasset på 45/95 fra byggmax var av utrolig fin kvalle... (fikk tak i 4st fra samme tre blant annet)

så det virker som de har fått kontroll på situasjonen nå

(byggmax upplands väsby)

Det finnes vel alltid litt dårligere trevirke i en bra levering og litt bedre i en dårlig. Man må som alltid når man kjøper trevirke, se nøye på hver bit. Og det tar selvfølgelig litt tid.

Er det noen som har tips på hvor man nå kan henvende seg og faktisk bestille hjem og garantert få bra trevirke?
Trevirket er jo ikke den dyre delen i et bygg, så koster det 20 % mer så føles det som det ikke spiller noen rolle.

sirbo skrev:
Er det noen som har tips på hvor man nå kan henvende seg og faktisk bestille hjem og garantert få bra virke?
Jeg har lært at beste måte ser ut til å være å kjøpe hele innpakkede bordpakker fra en leverandør. Da får jeg alt bra eller ganske bra og en liten mindre mengde "dårlig", som jeg bruker der dette ikke betyr noe. Alternativet er å overvåke når leveransene kommer til trelastgården, for å plukke ut godbitene - og la senere kjøpere ta skrapet ;)

Det virker å være en salig "blanding" bra og dårlig i alle virkespakker fra alle sagbruk på det man kjøper i trelastgårdene. Kanskje kan man spesialbestille fra sagbrukene, men det antar jeg koster skjorta.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.