Bor i et flerfamiliehus (borettslag) der de ytre trappene ble renovert i sommer, spurte styret om de synes det er fagmessig utført, venter svar.
Selv synes jeg trappen ved vår port er litt merkelig å gå på, men det kan være at jeg bare er litt kresen. Steghøyden er fra toppen 13 cm, 16 cm, 13 cm, 16 cm, 17 cm og et lavere trinn nederst. Noen trinn heller ca. 10 mm. Kan være noen millimeter feil på målene. Ville vært interessant å høre hva dere synes.

.trapp.jpg
 
Jeg hadde aldri betalt for det! Skikkelig klønete etter min mening!!!
 
Tyresö
Trappetrinnene skal helle litt svakt utover for vannavrenning - men at det er så mange cm forskjell mellom trinnene må jo virkelig merkes når man går, og da blir trappen rett og slett farlig å gå i.
 
Trapper skal faktisk helle litt for at det skal føles bra å gå i dem også, men at trinnhøyden varierer +/- 4 cm høres jo både upraktisk og farlig ut, gjør de en ny trapp? eller renoverte en gammel? hvordan var det før i så fall?
Men rent generelt kan man jo ikke ha det på den måten.
 
At trappen luter utover forstår jeg, men at trinnene luter sidelengs, noe som også ses på bildet, kan jeg ikke akseptere. Den gamle trappen hadde i alle fall samme trinnehøyde før man fjernet en del av den og støpte nytt og la på nye steiner. Opplevde arbeidet som amatørmessig med "hobbymaskiner" å fjerne med og ingen skikkelige verktøy for støpingen.
 
Sist redigert:
Jeg ville nok si at det også er et steg for mye. Hvis man legger sammen målene blir det 75cm trappehøyde og deler man det på 5 trinn så skal hvert trinn ha en trinnhøyde på 15cm, noe som er altfor lavt. En trapp skal ha en trinnhøyde på ca 18cm for at den skal være god å gå i. I dette tilfellet ville det bli 18,75.
 
For å fatte meg kort. Gjør om, gjør rett...
 
Det som er mest ubegripelig er vel at det er så stor forskjell på trinnhøyden mellom trinnene hvis det nå før renoveringen var samme trinnhøyde. Det er jo det som sannsynligvis bidrar veldig mye til at trappen føles merkelig å gå i og ikke trinnhøyden i seg selv. Er det flere trapper som er renovert og er det i så fall samme forskjeller i trinnhøyde på disse? At et trinn luter litt utover er vel ikke noe merkelig, men en lutning sidelengs er vel neppe noe man etterstreber.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.