Jeg blir så trøtt..

Har holdt på i over et år med tegninger, bygningsmyndigheter, naboer mm. Hele tiden med Ytongblokker i tankene som byggemateriale.

Fant nå endelig en murer som virker bra, men han fraråder pusset lettbetong da pussen med stor sannsynlighet vil sprekke og slippe inn vann som skal være en "katastrofe" for veggen. Kom ikke på å spørre hvordan, kanskje at resten av pussen fryser i stykker?

Har lett rundt på internett uten å finne en eneste opplysning om dette.
Naboens hus er et Serponitpusset lettbetonghus fra begynnelsen av 50-tallet, hva jeg forstår aldri fasaderenalert eller engang ommalt. Litt gråaktig farge men ellers med en perfekt fasade!

Mureren foreslo i stedet 25 cm Leca med pusset celleplast utenpå, noe jeg føler meg sterkt tvilende til av flere grunner.

( En av de mindre vitenskapelige grunnene er en gammel optimistjolle som svigerfar hadde liggende, med isopor mellom skrogene og som flyteelement. Når denne skjønnheten for noen år siden ble sjøsatt etter en lang tids hvile på land viste det seg at det meste av isoporen var borte; oppspist eller bare borttransportert av de tusenvis av maur som hadde bosatt seg der! Føler at jeg aldri riktig vil kunne slappe av etter dette hvis husytterveggene mine består av dette, eller lignende materiale.. )

Har noen her noen gang hørt om lettbetonghus der det har gått galt etter at fukt har kommet inn gjennom pussen (går ut ifra at man ikke bruker akrylmaling eller annen diffusjonstett maling som overflatebehandling)? Tenker på KC-puss og vurderer selv i første omgang Optirocs rivepuss eller CD-stenk som overflatepuss.

PS Hvordan får dere inn smileyene??

Hei!

Hmmm... man blir litt undrende når man leser murerens kommentar til lettbetong+pus. Hva jeg har forstått, så er nettopp en av de gode fordelene med denne byggemetoden at veggene ikke er helt tette, men at fukt kan transporteres frem og tilbake. På denne måten får man aldri noen problemer med innesperret fukt i konstruksjonen.

Fungerer malingen man maler på pussen som en fuktspærre?

Hva er det jeg har gått glipp av ???

Mvh Stefan

PS Smilene finner du over vinduet når du skriver en ny melding. Bare klikk på den du vil lime inn! DS

Jeg ville absolutt ikke brukt celleplast når man allerede har steinvegg. For det første er celleplast et ganske mykt materiale. Hva skjer når du slår mot veggen eller skal henge noe?

Her har du en håndbok om ytong-puss og overflatebehandling

http://www.yxhult.se/lattbetonghandboken/index.html

Ellers kan du bestille ferdige blokker av ferdigpussede betongvegger slik vi gjorde. Det eneste vi trengte å gjøre var å velge hvordan det skulle se ut. Så er det bare å male med silikatmaling. ;D

Jena skrev:
Fant endelig en murer som virker bra, men han fraråder pusset lettbetong da pussen med stor sannsynlighet vil sprekke og slippe inn vann, noe som skal være en "katastrofe" for veggen. Kom meg ikke for å spørre på hvilken måte, kanskje at resten av pussen fryser i stykker?
... høres snarere ut som en dårlig unnskyldning fra mureren, til hvorfor han ikke vil ta på seg jobben.

Å bygge med lettbetongblokker er jo ikke noe nytt. Å pusse denne er standard. Dog finnes det mange ulike materialer og metoder for puss, mer eller mindre bra.

Ta en titt på Lovskog sin side, der kan du hente mange gode ideer. Han bygde huset i lecablokker og pusset på.

http://husbygget.lovskog.com/

Det er det samme om man bruker Ytong, det er bare å pusse på.

Vi hadde også tanker om å bygge med Ytong og da ringte jeg til Yxhullt hvor de produserer blokkene.
Han sa at det var bare å pusse direkte på blokkene.

Anbefaling: bytt murer om du vil ha puss som holder ;D ;D

Låter jo temmelig udramatisk når man bare nevner det der at man pusset, dessuten i forbifarten at man gjør det selv og for 20.000 kr! Dessverre tror jeg ikke jeg selv spiller i samme divisjon. :-[

Sweli: jeg har studert veggene deres litt men ikke riktig blitt fanget, spør meg ikke hvorfor: Kanskje det at jeg tiltales av en homogen, tung og tykk vegg. Kanskje er det lettbetongdekker (men det kan man kanskje fikse på noen måte med deres system også?).

Stefan: Om jeg har forstått det riktig skal pussen slippe gjennom vanndamp (noe tette maling ikke gjør) men ikke rent vann (noe ren lettbetong gjør).

Har ringt litt rundt:
- Ytong sier at det er absolutt ikke noe problem, bare man har en stødig grunn, bruker riktig puss og pusser etter anvisningene (noen som blir overrasket over det svaret?...).
- Skaderegulereren på vårt forsikringsselskap hadde hørt om problemet men da det aldri var en forsikringssak visste han ikke så mye mer. Han virket dog ikke å kunne relatere det til ulike pussystemer, f.eks. om man kan risikere det med et KC tykkpuss-system i henhold til f.eks. Serporoc.
- Optiroc sa at det kan nok hende med lettbetong og gled usøkt inn på deres eget Leca som byggemateriale...
- Øvrige murere som ble spurt utelukker ikke muligheten, vil man ha en "tryggere" fasade er det tegl som gjelder. Til et par hundre kroner mer per kvm.
- Arkitekten synes at nå er jeg nok litt vel nervøs og pirkete; det er klart at puss kommer til å funke.
- Selv tror jeg aldri jeg har sett et tykkpusset hus med større skader, kan vanskelig forestille meg celleplast med akrylatmaling og har allerede en teglvegg fra begynnelsen av 60-tallet som eroderer i en rasende fart. Fortsetter nok på den innslåtte linjen etter Ytongs anbefalinger og bestemmer meg for å i fremtiden bruke det optimale overflatesjiktet OM pussen krangler: Aluminium; værbestandig, vedlikeholdsfritt og billig! At det er stygt kommer jeg (og kanskje også kona) til å overse den dagen jeg står der med en svindyr, flassende puss!

He he, var det så lett med smajlisene! :D

Sweli
Lovskogs villaen er ikke bygget av lecablokker!
Den er bygget av lettbetong og bjelker fra Ytong.

secadi skrev:
Sweli
Lovskogs villaen er ikke bygget av lecablokker!
Den er bygget av lettbetong og bjelker fra Ytong.
Takk for rettelsen, jeg trodde det var leca han brukte :-/

Jeg vokste opp i et Ytonghus (bygd 79/80) og det er overhodet ingen problemer. Fasaden består av murpuss blandet med stein, altså en skikkelig tykk og grov smørje, som ligger som et teppe rundt hele huset og deretter sprøytemalt i hvitt.

Min far er hyperperfeksjonist og har bygget alt selv (eller i det minste kontrollert alt som er gjort) og grunnmuren var så perfekt at det ikke finnes en eneste kile i hele huset.

Min erfaring (på flere områder enn husbygging) er at dersom du gjør et perfekt grunnarbeid så får du igjen for det flere ganger helt frem til sluttresultatet - som også blir mer bestandig.

Har aldri hørt om noen som har hatt de problemene med lettbetong som du, Jena, beskriver.

1)

Er det noen som vet om Optirocs system der man har et lag med mineralull + armeringsnett + puss i praksis er bedre enn å pusse direkte på en fasade av lettbetong? I teorien burde det jo være en fordel at regnvannet kommer ut fra selve veggen et stykke og ikke kan trenge direkte inn i konstruksjonen (jf. luftspalten innenfor ytterpanelen på trehus). Mineralullen burde jo også gi en noe bedre isolasjon (kanskje ubetydelig).

2)

For å avvike litt fra emnet: Dere diskuterte gulvbjelkelag i ytong tidligere. Hva koster disse omtrent/m2? Hva er fordelen sammenlignet med trebjelkelag?

Idalind: Takk for de ordene. Nei, jeg har heller ikke kunnet finne et eneste konkret eksempel på murerens bekymringer. Derimot flere tynnpussede hus av annen konstruksjon der pussen har flakket i store skok etter et par år. Minst ett av disse vet jeg er pusset farlig nær frost-sesongen.
Din fars puss; er det altså et tykt lag som deretter er malt? Intet nett altså?

hasse_f; hva gjelder lettbetongdekker kan man gå opp til knapt 6 meters spennvidde, man slipper mus tassende i dekket samt den søtaktige lukten i hele huset under noen uker når en liten rakker har tatt sitt siste pust der. Ytterligere fordeler er rask montering, brannmotstand og ( innbiller jeg meg ) bedre lydisolering, iallfall med nedhengt innertak under, men da har vi jo musene der igjen... Dessuten setter jeg pris på følelsen av et hardt gulv. Prisen er vel den store ulempen; tror man må regne med bortimot 800 kr/kvm.

hasse_f: Angående ditt første spørsmål så har jeg fundert litt over det også, spesielt med tanke på at man kan få en betydelig bedre u-verdi.
Har dog droppet ideen da jeg synes at man forspiller hele opplegget med en enkel, homogen vegg.
Blir mye mer følsomt med mineralull bak pussen, vinduene havner relativt sett lenger inn (är glad i dype vindusnisjer) og innfestinger av alle slag blir mer kompliserte og sårbare om man skal gjennom et tykt lag med mineralull før man når en solid vegg. Så er det jo igjen min fobi mot alle våre små venner som setter pris på rom med myke koselige materialer der man kan bygge et reir...
Satser heller på en tykkere lettbetong og det ser jo tross alt ikke ut som om pussen bør bli noe problem.

Dog kommer vi til å bruke mineralulls-varianten på det gamle huset, som har en 32 cm (!) tykk, uisolert teglvegg, så jeg kanskje kan komme tilbake om noen år med en sammenligning. :)

Jena: Angående "mitt barndomshus" så består ytterveggene der av 7 cm Ytong + 16 cm celleplast + 7 cm Ytong. Ytongblokkene er 60 cm brede. K-verdi 0,24.

Pussen består av en geggamojja laget på gullex blandet med sement (ca 30%), fin sand og 16mm-knust stein. Dette fikk gå i sementblanderen i en evighet og så ble blandingen "kastet" på veggen. Krevde perfekt blanding og skikkelig talent for å få det riktig, ifølge min far.

Deretter ble det hele sprøytet med hvitmaling.

Det finnes jo også "puss med stein" (grov puss) med steiner opptil 8 mm. Dette ble brukt da vi sprøytet en industribygning (også den i Ytong) på ca 800 kvm. Dette tok kun 2 dager. Et hus gjør du på en dag.

Jeg glemte: ingen netting under pussen! Alt sammen ligger på Ytong-blokkene som før de ble satt opp ble blåst grundig rene med trykkluft.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.