Har lagt et flisgulv med en nesten svart flis. Den er ganske matt på overflaten og litt porøs om man ser riktig nærme. Nå har jeg fått fugerester fastbrent oppå flisen som sitter noe så inn i h-helvete. Jeg har lagt flere gulv før og har ikke gjort noe annerledes.
Har prøvd flere "midler" men det virker som at vann og skrubbing fungerer best, med "midlene" setter det seg bare enda mer fast. Har dog noen kvadrat igjen og blir vel ferdig mot jul hvis ingen har et godt tips.
Jeg vurderer å prøve å reklamere gulvet eller fugemassen, for noe må være galt, og det er ikke noe billig "dritt" jeg har kjøpt heller.
Har prøvd flere "midler" men det virker som at vann og skrubbing fungerer best, med "midlene" setter det seg bare enda mer fast. Har dog noen kvadrat igjen og blir vel ferdig mot jul hvis ingen har et godt tips.
Jeg vurderer å prøve å reklamere gulvet eller fugemassen, for noe må være galt, og det er ikke noe billig "dritt" jeg har kjøpt heller.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg
Syre av klinkeren må noen ganger gjøres i 3-4 omganger. La det virke i 10 minutter hver gang før du tørker av det.
Hva er det for klinker?
Har selv hatt problemer med granitkeramikk og da brukte jeg fugerestfjerner samt skureblokk, og da gikk det bort. Observer at man ikke kan ha det på marmor eller naturstein.
Skulle selv ha lagt mer nå men vet ikke lenger, granitkeramikk kanskje er følsom for smuss og så?
Har selv hatt problemer med granitkeramikk og da brukte jeg fugerestfjerner samt skureblokk, og da gikk det bort. Observer at man ikke kan ha det på marmor eller naturstein.
Skulle selv ha lagt mer nå men vet ikke lenger, granitkeramikk kanskje er følsom for smuss og så?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg
Vi hadde lignende problemer med et sånt gulv. Litt lett porøs, mørk overflate. Fugen brant fast siden vi tok for stort område på samme gang... :-/ Men etter å ha prøvd det meste fant vi en slags fugerenser med syre i. Det freste når man helte det ut... :
Så sugde vi det opp med våtstøvsuger og tørket med vann flere ganger. Ble skikkelig bra til slutt. Men vær forsiktig så ikke fugen misfarges, skjer lett med for mye vann...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg
Noe som også lett kan fjernes med en syrebehandling. Det er kalkutfellinger som legger seg på overflaten når fugen blir for våt. Skjer som oftest ved gulvfuging. Krever noen ganger mekanisk fjerning som supplement, med f.eks. Scotch-Brite. Enkelte tror at man har laket ut pigmentene i fugen, men det er ikke tilfelle.nomis skrev:
Nå kan jeg fortelle hva som fungerte utmerket. Jeg hadde altså fått fogrester igjen oppå flisen, ytterst lite som ikke engang gikk an å kjenne med neglen. Lå nede i porene antagelig. Scotchbrite så ut til å fungere bra til å begynne med, men den kom ikke ned på dypet. En messingbørste for kokeplater var derimot perfekt og skadet ikke flisen i det hele tatt.
Håper det kan hjelpe noen andre!
Håper det kan hjelpe noen andre!
Medlem
· västragötaland
· 1 innlegg
Hvordan går det da med fugene?? om jeg bruker fugerestfjerneren, har hvite fuger
Klikk her for å svare