E
Prøver å skru 6 mm gips på sponplate, på en del av skruene reiser gipsen seg rundt skruen som på bildet. Hva gjør jeg feil? Har prøvd flere forskjellige typer gipsskrue men det blir det samme uansett.

Skruv i gipsplate med hevet område rundt skruen, antyder feil montering eller bruk av uegnet skruetype.

Det blir så med gipsskruv på 6 mm, tror det er fordi papiret er forsterket med glassfiber.
13mm plater er bedre å bruke.

Prøv med sponplateskrue i stedet, kanskje fungerer bedre?

Eller sett opp platene med festelim bare.

Det kan være verdt å prøve litt forskjellige gipsskruer.
Når vi skrudde renoveringsgips hos oss så fungerte denne skruvtypen fra grabbers veldig bra, tettere gjenger og dobbelt hode så ut til å hjelpe.

Tabell som viser ulike gipsskruver fra Grabbers med spesifikasjoner som dimensjoner, gjengelengde, bits, mengde, vekt, og EAN-nummer for innendørs bruk.

Settim er et elende. Det går med store mengder lim.

Thomas_Blekinge skrev:
Sattlim er et elende. Det går med kupiösa mengder lim.
Aha!
Flaks at vi ikke visste det da vi renoverte badet i fritidshuset :)

Gipsbruk som du drar ut med tannsparkel og så noen få skruer langs kantene for å holde opp det hele mens gipsbruket stivner.

E
Takk for hjelpen. Skal prøve når jeg gjør klart resten.:thumbup:

• Liker
kalliz
  • Laddar…
Jeg synes Biltemas gipsskrue funker bra. Mye mye bedre enn andre billige skruer jeg har brukt iaf.

Min erfaring er at det er bedre å skru i skruen med full fart på skruetrekkeren i ett moment. Om man ikke har klart å skru inn skruen helt og strammer til litt ekstra etterpå, blir det dårligere resultat. Gjelder mao å ha litt følelse så man skrur skruen til riktig plass første gangen.

jeg brukte hårdgipsskruv med litt mindre hode fra Byggmax (Heco) har fungert bra. Jeg hadde det samme problemet som deg før jeg ble tipset om denne skruen.

Trykk hardere med skruvtrekker og gjerne med hånden inntil skruen så ikke platen løfter fra underlaget mens skruen skrus i. Alternativt er underlaget så ujevnt (eller mykt) at platen ikke får kontakt. Når det ser ut som på bildet, henger platen i pappen bare fordi gipsen er knekt. Sparkling blir heller ikke bra fordi platen vil bevege seg hvis man trykker på den. Platen må være intakt og sitte tett inntil underlaget i festepunktene for å bli bra. Ta ut skruen og skru inn en ny et stykke fra skaden.

Sponplateskrue fungerer ikke på gips fordi hodet borer seg ned i materialet og fjerner pappen som skruen skal hvile mot.

Montering med lim, nei. Stakkars den som må fjerne platen i fremtiden.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.