Y
En av søylene heller altfor mye, så jeg tenkte å løfte opp og rette opp den samt fundamentet.

Men den ekstra bjelken (grønn linje) fulgte ikke med da vi løftet søylen. Selv om den hviler oppå søylen, ble den stående på fundamentet likevel.

Da dro jeg en bolt gjennom (rød linje) nederst på de to stokkene og håpet på at begge skulle reise seg. Pumpet og pumpet, den sto fortsatt på fundamentet, alt knaket og falt tilbake.

Da tenker jeg to alternativer...

1) Kalle inn en Huddig-graver som presser på hele kalaset i stedet for at jeg prøver å trekke med wires.

2) Løsne den skjeve stokken (grønn) og arbeide uten denne. Så, når alt er rett og fint, korte ned og montere den på nytt.

Spørsmålet er da... Tør man fjerne den skjeve (grønn), eller er det et stort trykk på denne?

Vis vedlegget 92859

Skråstøtten bærer en stor del av takets tyngde. Sammen med veggstålet (søylen) og takstolsbeinet, danner den en takstol som er utrolig sterk. Jeg har en liknende konstruksjon på låven min. Veggen buer ut på ett sted slik at nesten hele svillen der ligger utenfor grunnmuren/grunnsteinene. Jeg tenkte å dra veggen inn på plass ved hjelp av vinsj og wire. Det var ikke en sjanse. Sannsynligvis har mine støtter kommet til etter at veggen buet ut. Siden jeg ikke har lyst til å demontere låven, og den har stått i over 100 år, er det bare å konstatere at den er stabil, og at veggen får fortsette å bule ut. Jeg valgte å sikre den fra å bule mer ut ved å grave et hull og støpe en pilar så nær veggen fra utsiden som mulig. Sannsynligvis helt unødvendig, men nå sover jeg godt selv i de verste høststormene.

Skråstøttene finnes på låver for å få høyde innvendig. Hvis du binder sammen nederendene på takstolsbeina med en lang bjelke eller med wire slik at de ikke kan gli fra hverandre, bør du kunne fjerne skråstøtten midlertidig. Dette er dog rent prinsipielt. Det avhenger av nøyaktig hvordan låven din er konstruert, satt sammen og i hvilken tilstand den er.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.