Hva har dere fått for pris på ulike størrelser på lecablokker?
Skal bygge sokkelhus med start til våren og vil sammenligne litt!
Isoleca eller ikke over bakken?
eller
Isolere innvendig over bakken?
Hvilket er best og mest prisverdt?
Om dere forstår hva jeg mener...
/Robert
Skal bygge sokkelhus med start til våren og vil sammenligne litt!
Isoleca eller ikke over bakken?
eller
Isolere innvendig over bakken?
Hvilket er best og mest prisverdt?
Om dere forstår hva jeg mener...
/Robert
Verktøyentusiast
· Rosersberg
· 88 innlegg
Er nysgjerrig på det. Bygde basseng forrige sommer i Leca og er klart imponert og fristet på det til tilbyggingen av villaen også. Til bassenget kjøpte vi vanlige 19 cm leca på byggmax til ca halvparten av prisen av originalen på Beijer. Vanskelig å si om kvalitetsskilnaden er verdt den prisskilnaden og til et basseng spilte det ikke så stor rolle. Nå er de ikke isolerte men det kanskje går an å gjøre på inn-/utside?
Tja, jeg vet ikke så mye, men Byggmax har vel i hvert fall billige "LECA"-blokker. Om det er noen forskjell mot ekte LECA vet jeg ikke. (Det kanskje til og med er ekte, hva vet jeg?)
Dine øvrige spørsmål kan jeg dog ikke besvare.
Noen isolerer vel utenfor grunnmurene med EPS/Pordrän/Isodrän, i stedet for å bruke isolerte murblokker?
Edit: Jeg kanskje misforstod spørsmålet litt.
Men om man isolerer på utsiden under mark, og på innsiden over mark, hva skal man da gjøre med nivåforskjellene på veggen, altså der det først ligger X mm isolasjon, så plutselig ingen...
Dine øvrige spørsmål kan jeg dog ikke besvare.
Noen isolerer vel utenfor grunnmurene med EPS/Pordrän/Isodrän, i stedet for å bruke isolerte murblokker?
Edit: Jeg kanskje misforstod spørsmålet litt.
Men om man isolerer på utsiden under mark, og på innsiden over mark, hva skal man da gjøre med nivåforskjellene på veggen, altså der det først ligger X mm isolasjon, så plutselig ingen...
Har bare sett byggmax lecablokker på bilde, men jeg synes det ser ut som at de mangler "rennene" for bistålarmeringen som blokker man kjøper fra "de andre" byggevarekjedene har?
Om det er så blir det litt vanskelig å armere. Om målene stemmer overens kan man riktignok kjøpe en mindre mengde med dyrere blokker til de skift man skal armere.
Hilsen Fredrik
Om det er så blir det litt vanskelig å armere. Om målene stemmer overens kan man riktignok kjøpe en mindre mengde med dyrere blokker til de skift man skal armere.
Hilsen Fredrik
Hei
Hørte av min lokale trelast at bygmax's lecablokker ikke var "gaffelmerket" Hva det nå er for noe.
Han påsto at disse ikke var godkjente for/ved motfylling ???
Jeg har ingen anelse om dette er sant eller ikke og. Jeg spurte ikke videre heller siden han snakket dritt om byggmax sortiment og kvalitet.
Said
Hørte av min lokale trelast at bygmax's lecablokker ikke var "gaffelmerket" Hva det nå er for noe.
Han påsto at disse ikke var godkjente for/ved motfylling ???
Jeg har ingen anelse om dette er sant eller ikke og. Jeg spurte ikke videre heller siden han snakket dritt om byggmax sortiment og kvalitet.
Said
Robban, isolecan tåler ikke marktrykket, dermed brukes massivleca under mark, med utvendig isolering. Har du ingen konstruksjonstegning? Eller bygger du helt etter eget hode? Angående priser, så er det vel enklest å be om tilbud fra noen byggevarehus, når du vet hva du skal ha.
Isolecan har man over bakken det vet jeg og man isolerer/drenerer på utsiden der det er motfyllt! Det kan vi la ligge nå... Konstruksjonstegning har jeg, men vil sjekke hvordan andre har bygget for å se om det finnes flere muligheter.
Vil vite følgende:
1. Hva andre har fått for pris på f.eks. Maxit lecablokker for å sammenligne med mine kommende pristilbud.
2. Å isolere innvendig der det ikke er motfyllt og droppe den dyre isolecan? Har jo uansett tenkt å sette opp en 45 regel for elektriske installasjoner og sånt! Da kan man kanskje sette opp en 95 regel i stedet og isolere.
Ikke noe vondt om Byggmax, men nei takk! Nok snakket om det nå!
Vil vite følgende:
1. Hva andre har fått for pris på f.eks. Maxit lecablokker for å sammenligne med mine kommende pristilbud.
2. Å isolere innvendig der det ikke er motfyllt og droppe den dyre isolecan? Har jo uansett tenkt å sette opp en 45 regel for elektriske installasjoner og sånt! Da kan man kanskje sette opp en 95 regel i stedet og isolere.
Ikke noe vondt om Byggmax, men nei takk! Nok snakket om det nå!
Hallo!
Med risiko for å bruke rare termer eller feilaktigheter gjør jeg likevel et forsøk på å gi deg et tips.
Vi skal bygge ut huset vårt, sokkel. Vi har fått tips fra vår "bygger" å bruke "L-blokk" (!!??!) - det er store isoporblokker som man fyller med betong. Hvis jeg ikke husker feil er det 70 mm isopor, 150 mm sement, 70 mm isopor. Ifølge de opplysningene jeg har skal de holde varmen omkring 40% bedre enn vanlige lecablokker.
Vår sokkeldel er i platen 35 m2 og pristilbudet for å mure med dette er omkring 17000 kr, kommer da i tillegg arbeid og betong. I vårt tilfelle lønner det seg å bruke disse, til tross for at vi må bestille pumpebil til betongen, da det går så mye raskere enn å mure.
Rett meg gjerne, hvis jeg tar feil..
Tjingeling!
Med risiko for å bruke rare termer eller feilaktigheter gjør jeg likevel et forsøk på å gi deg et tips.
Vi skal bygge ut huset vårt, sokkel. Vi har fått tips fra vår "bygger" å bruke "L-blokk" (!!??!) - det er store isoporblokker som man fyller med betong. Hvis jeg ikke husker feil er det 70 mm isopor, 150 mm sement, 70 mm isopor. Ifølge de opplysningene jeg har skal de holde varmen omkring 40% bedre enn vanlige lecablokker.
Vår sokkeldel er i platen 35 m2 og pristilbudet for å mure med dette er omkring 17000 kr, kommer da i tillegg arbeid og betong. I vårt tilfelle lønner det seg å bruke disse, til tross for at vi må bestille pumpebil til betongen, da det går så mye raskere enn å mure.
Rett meg gjerne, hvis jeg tar feil..
Tjingeling!
Her kan du lese mer om det jeg prøvde å forklare ovenfor.. Frigolit fornyer formen - Ny Teknik
Det finnes renner på en del. Og priser finnes på BYGGmaxfredwel skrev:Har bare sett byggmax lecablokker på bilde, men jeg synes at det ser ut som at de mangler "rennene" for bistålarmeringen som blokker man kjøper fra "de andre" byggekedjene har?
Om det er så blir det litt knepete å armere. Om målene stemmer overens kan man kanskje kjøpe en mindre kvantitet med dyrere blokker til de skift man skal armere.
/fredrik