Heisann!

Noen spørsmål angående priming. Har en kjeller (hus fra slutten av 60-tallet). På betonggulvet som vi har slipt i prinsippet hele kjelleren, har vi nå lagt primer for deretter å vente på at flisleggeren kommer og skal legge fliser (2-3 uker til da). Det har på enkelte deler av betonggulvet blitt noen "fuktflekker", som min far sier at det ikke er noen fare.
Men nå til spørsmålene.

1) Var det bra å prime så lenge før man legger flisene, 3 uker før? Bør man prime igjen?

2) Skal man prime også på avrettet del når det har tørket?

3) Hvordan skal jeg tenke rundt primingen når det gjelder markfukt? Svigerfar sier at det ikke er noe som helst problem og at primeren ikke er tett, slik at gulvet kan "puste", og vil gjøre det gjennom fugene. Men jeg er tvilende, noe som gjør meg litt bekymret. Noen som vet hvordan det ligger til? Brukt primer er UZIN PE 260

4) Må vi ha brede fuger for at det skal puste? Vi skal ha 60*60 fliser, men kanskje 3 mm fug, er det nok?

http://www.englund-gruppen.se/produkter/forbehandling/primers-och-fuktsparrar/uzin-pe-260.aspx

Takk for all hjelp!

/Jesper

Hei,

Hva mener du med fuktflekker? Utvikle...

1)
Det gjør vel ingenting egentlig vil jeg tro, du får støvsuge dagen før flisleggeren kommer.

2)
Ja

3)
Ingen problem så lenge sålen er uisolert. Et flislagt baderomsgulv er konstant fuktig og tørker ut etter 2-3 måneder under flisene hvis man slutter å bruke baderommet i prinsippet hvis man ikke har gulvvarme dvs. Hva skal du gjøre i kjelleren? Et spa?

4)
3-4mm gjør nok verken til eller fra. 10mm er ikke estetisk tiltalende for meg. Hadde gått for 3 mm.

Kjellstrand skrev:
Hei,

Hva mener du med fuktflekker? Utvikle..

1)
Det gjør vel ingenting egentlig vil jeg tro, du får støvsuge dagen før flisleggeren kommer.

2)
Ja

3)
Ingen problemer så lenge sålen er uisolert. Et flislagt baderomsgulv er konstant fuktig og tørker ut etter 2-3 måneder under flisene om man slutter å bruke badet i prinsippet om man ikke har gulvvarme dvs. Hva skal du gjøre i kjelleren? Et spa?

4)
3-4mm gjør nok verken til eller fra. 10mm er ikke estetisk tiltalende for meg. Jeg hadde gått for 3 mm.
Fuktflekkene har dukket opp når det var som varmest ute, 25 grader. Da begynte de å synes på kjellergulvet. Antar at det kommer av at fuktighetsnivået var høyt i kjelleren som slår mot det kalde gulvet på et vis? Flekkene er spredt på noen steder, ikke i alle områder i kjelleren.

Tror den er "uisolert", men vet ikke.
Nei ikke noe spa. Har vaskerom, "passasje", to boder, en toalett, og "gillestue" som skal være oppholdsrom av noe slag. Totalt ca. 100 kvm.

Synes de fleste snakker om at primer er en fuktspærre, da blir man jo litt bekymret for at det skal bli vått under flisene så.

Mvh Jesper

Troligvis er det på grunn av luftfuktighet vs kaldt gulv at fuktflekkene har dukket opp. Jeg får det i stallen iblant når dørene er åpne om sommeren.

Bra om du har historiske fakta fra kjelleren noen år tilbake i tiden å sammenligne med.

Generelt kan man si at en primer ikke bør ligge mer enn noen dager..........men legg primer på igjen før det er dags. Fungerer fint.

• Liker
gunsmoke
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.