Alt kan drøftes og diskuteres. Nå fikk jeg rådet å prime våtromsplater før jeg setter dem opp. Også baksiden, litt for sikkerhets skyld. Primeren tetter porer og gjør dem mer vannsikre. Også gips tar skade av rent vann. Jeg tror jeg så 95% RF som en grense. Ved kondens er det 100% RF som jeg tolker som rent vann eller i grensen mellom de to tilstandene gass/væskeform.

Rådet tok jeg til meg som vanlig, og det er en enkel sak å pensle på litt vattenglas (natriumsilikat) eller hva det nå er i primeren. Vattenglas er et fint produkt for kjellere. Tettere mot vann, men slipper gjennom fuktighet akkurat som det skal være i en kjeller. Litt som Goretex. Nå blir det jo ikke alltid som man tenker seg, det blir jo en del skruehull, men imellom blir gipsplaten sterk og upåvirket. Eller?

Hei skal det ikke være tettesjikt på?

Bare der vann beregnes å flyte, dvs ved dusj og badekar. Også der kan fra grunnen tilskytende kondensert fukt påvirke platens gips i mindre grad var min rådgivers tanke.

Kanskje aldri skjer, men det kan inntreffe en sjelden gang. Jeg har sett en gang i løpet av 35 år vann på yttervegg i kjelleren. Uisolert våttapetsert kjellervegg under jord i den kraftigste vinterkulden. På den veggen fliser vi direkte på den med gipssparkel utjevnte betongveggen, hvor riktig det nå er.

En stålregelvegg ved dusjplassen har en halv meter av samme yttervegg. Men kondensvann kommer ikke til å nå frem til våtromsplaten. Der vil fukten kunne diffundere ut tilbake ut av betongveggen og mot dusjplassen da våtsjiktet kun skal legges på en del av veggen i henhold til forslag fra flertallet av eksperter.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.