17.332 lest ·
15 svar
17k lest
15 svar
Primer for betong, hva skal man ha?
Holder, som så mange andre, på å reparere en gammel betongtrapp. Har et par større skader der jeg tenker å bruke finbetong for å reparere.
Alle diskusjoner og beskrivelser understreker hvor viktig det er med primer, eller heftemiddel, for at det skal feste, men uten å spesifisere det nærmere.
Ser man hos byggevarebutikker er det en jungel av forskjellige mer eller mindre rare varianter, men hva er det egentlig man skal ha for å reparere betong med betong?
Alle diskusjoner og beskrivelser understreker hvor viktig det er med primer, eller heftemiddel, for at det skal feste, men uten å spesifisere det nærmere.
Ser man hos byggevarebutikker er det en jungel av forskjellige mer eller mindre rare varianter, men hva er det egentlig man skal ha for å reparere betong med betong?
Renovator
· Värmland
· 1 178 innlegg
Vanlig betong primer weber raw finja, dra og snakk med noen byggevarehus som kan hjelpe deg
Hva er det egentlig som skiller disse to? Bortsett fra muligens herdetiden så høres de veldig like ut.T Tjrex skrev:
Som glad amatør har jeg litt vanskelig for å fullt ut forstå forskjellen på f.eks. betongspackel, reparasjonsbetong, reparasjonsbruk og så videre. Spesielt når betongspackel ofte ser ut til å tåle tykkere lag enn reparasjonsbruk.
De jeg har spurt på hornbach og bauhaus har hatt dårligere oversikt enn hva jeg selv har... Kombinert med problemet at ingen ser ut til å ha noe på lager for tiden. Men ta for eksempel finja, skal jeg ha bemix korrfeste, finja G21 eller vedhefter..? Eller skal jeg bare ta finbetong og blande ut med mye vann og påføre med pensel?R Rickard.lj skrev:
Sist redigert:
Renovator
· Värmland
· 1 178 innlegg
https://www.bauhaus.se/primer-finja-g21-1l
Kjøp denne så blander du til 2l vann og den stor pensel, så bare dusj på alt du skal reparere, vent noen timer, og bland pussmørtel c så er du i gang,
Kjøp denne så blander du til 2l vann og den stor pensel, så bare dusj på alt du skal reparere, vent noen timer, og bland pussmørtel c så er du i gang,
Renovator
· Värmland
· 1 178 innlegg
Legg ut bilde av prosjektet trapp du skal fikse så man ser skadene
Ardex A46 er outstanding for det du skal gjøre. Du primer ved å skrapsparkle overflaten med A46 først og sparkler deretter opp vått-i-vått.
Ellers er priming av en overflate du skal støpe på med vanlig betong enkel: fukt overflaten og pensle på cementslurry (ren cement som du blander til filmjölkskonsistens med vann).
Ellers er priming av en overflate du skal støpe på med vanlig betong enkel: fukt overflaten og pensle på cementslurry (ren cement som du blander til filmjölkskonsistens med vann).
Som synes en trapp som har blitt lappet og reparert gjennom årene. Min tanke er å prøve å hakke og slipe bort så mye løst som mulig, reparere hullene, og så prøve å sparkle hele trappen for å få den enhetlig. Så tar gjerne imot tips på hva man bør sparkle den med, som både er holdbart og relativt lett å jobbe med. Min tanke er Bemix Betongspackel, men finnes sikkert bedre alternativer.R Rickard.lj skrev:

Jo, mange som taler godt om Ardex A46. Jeg trenger ikke så mye, så kan absolutt leve med kostnaden, men hva er det som gjør den verdt 10-20 ganger mer enn andre lignende produkter? 12,5 kg A46 på Beijers koster 567 kr mens 20 kg Combimix Lagningsbruk på Bauhaus koster 90 kr.mexitegel skrev:
Ardex A46 er enestående for det du skal gjøre. Du primer ved å skrapsparkle overflaten med A46 først og sparkler deretter opp vått-i-vått.
Ellers er priming av en overflate du skal støpe på med vanlig betong enkel: fukt overflaten og pensle på cementslurry (ren sement som du blander til tyk konsistens med vann).
Renovator
· Värmland
· 1 178 innlegg
Ja ardex a46 så kan de bare bli bra, ser at du tenker prisen, men med vanlig sparkel så vil de sprekke, men de større hullene ville jeg kjørt puss og så fin dra hele trappen med a46 og så male trappen, eller kle inn trappen med noen plater eller skifer og kjøre en plast fix i stedet for vanlig fix,
Hvorfor puss? Fordi det er mykere og ikke like lett sprekker igjen?R Rickard.lj skrev:Ja ardex a46 så kan de bare bli bra, ser at du tenker prisen, men med vanlig sparkel vil det nok sprekke, men de større hullene ville jeg kjørt puss og så fine dra hele trappen med a46 og så male trappen, eller kle inn trappen med noen fliser eller skifer og kjøre en plastfix i stedet for vanlig fix,
Renovator
· Värmland
· 1 178 innlegg
J jaqob skrev:
Puss på de større hullene. Var mest for å holde kostnaden nede det forslaget ble gitt, uansett så vil trappen sprekke igjen, da den antagelig suger opp fukt, aldri vurdert å rive og bygge en ny i tre? Kanskje det ikke passer huset.
Passer ikke huset, men framfor alt er trappen sammenbygd med kjellertrappen, så begynner man å rive den så fører det veldig mye med seg.R Rickard.lj skrev:
Det risikerer å bli vanskelig å betongsparkle så du får en pen overflate.
Jeg vil anbefale at du setter opp pussbaner hvis du vil oppnå en god finish på de vertikale flatene. På de horisontale vil jeg anbefale betongsparkel og deretter duratrapp-belegg, da synes ikke ujevnheter i underlaget.
Jeg vil anbefale at du setter opp pussbaner hvis du vil oppnå en god finish på de vertikale flatene. På de horisontale vil jeg anbefale betongsparkel og deretter duratrapp-belegg, da synes ikke ujevnheter i underlaget.
Når du har sparklet og reparert, kan mikrocement gjøre den fin igjen.J jaqob skrev:Som synes en trapp som har blitt lappet og reparert gjennom årene. Min tanke er å forsøke å hakke og slipe bort så mye løst som mulig, reparere hullene, og så prøve å sparkle hele trappen for å få den ensartet. Så tar også gjerne imot tips på hva man burde sparkle den med, som både er holdbart og relativt lett å arbeide med. Min tanke er Bemix Betongsparkel, men det finnes sikkert bedre alternativer.
[bilde]
[bilde]
[bilde]
Ja, mange som snakker godt om Ardex A46. Jeg trenger ikke så mye, så kan absolutt leve med kostnaden, men hva er det som gjør den verdt 10–20 ganger mer enn andre lignende produkter? 12,5 kg A46 på Beijers koster 567 kr, mens 20 kg Combimix Reparasjonsmørtel på Bauhaus koster 90 kr.
https://festshop.eu/collections/kit...y-to-use-microcement-floor-system-outdoor-use
Det høres fornuftig ut. Har tenkt på hvordan jeg skulle feste lekter å sparkle etter, men pussbaner man fester med puss høres jo veldig greit ut, takk for tipset! Og så sparkle med A46?mexitegel skrev: