Hei!
Jeg har nettopp banket ned all løs puss på mine kjellervegger og holder på å skrape bort all gammel plastmaling (to lag i forskjellige farger🙄).
Jeg synes jeg har hørt både at man ikke skal prime og at man skal prime før ny pussing. Det er en støpt grunn fra midten av 30-tallet. Jeg vil jo at veggen skal slippe gjennom fukt.
Så mitt spørsmål er skal jeg bruke primer før jeg pusser opp veggene igjen? Og er det c-bruk jeg skal pusse med?
Tenkte også etter dette å installere radiatorer fra min varmepumpe i kjelleren, vil dette hjelpe mot fukt?
Mvh
Jeg har nettopp banket ned all løs puss på mine kjellervegger og holder på å skrape bort all gammel plastmaling (to lag i forskjellige farger🙄).
Jeg synes jeg har hørt både at man ikke skal prime og at man skal prime før ny pussing. Det er en støpt grunn fra midten av 30-tallet. Jeg vil jo at veggen skal slippe gjennom fukt.
Så mitt spørsmål er skal jeg bruke primer før jeg pusser opp veggene igjen? Og er det c-bruk jeg skal pusse med?
Tenkte også etter dette å installere radiatorer fra min varmepumpe i kjelleren, vil dette hjelpe mot fukt?
Mvh
Väggen vil fortsatt kunne puste med primer. Er veggen sterkt sugende hjelper primer til å bremse suget, man slipper å vanne veggen like mye. Hvis det er maling igjen på veggen så må du bruke primer der. På ren, støvfri betong skal det ikke trenges primer.
Hei,
hva er effekten man ønsker å oppnå når primer brukes på malingen?
Jeg jobber med samme prosjekt akkurat nå. Jeg har skrapet ned halvparten av veggen og skal bruke primer for å binde fast c puss med overflaten. Men den andre delen er helt fin, og all gammel puss sitter fast, men den har så sterke farger fra 70-tallet som vi vil male over senere. Det jeg ikke er sikker på, er om man trenger å fjerne malingen som kanskje ikke kan puste? Kan primer hjelpe med å åpne porøsiteten gjennom gammelt maling? Og med fjerne mener jeg å rive bort, men kanskje veldig unødvendig.
hva er effekten man ønsker å oppnå når primer brukes på malingen?
Jeg jobber med samme prosjekt akkurat nå. Jeg har skrapet ned halvparten av veggen og skal bruke primer for å binde fast c puss med overflaten. Men den andre delen er helt fin, og all gammel puss sitter fast, men den har så sterke farger fra 70-tallet som vi vil male over senere. Det jeg ikke er sikker på, er om man trenger å fjerne malingen som kanskje ikke kan puste? Kan primer hjelpe med å åpne porøsiteten gjennom gammelt maling? Og med fjerne mener jeg å rive bort, men kanskje veldig unødvendig.
Man pleier ikke å prime om man pusser med tradisjonelle pussbruk, er veggen tørr så bør den vannes før..M Makethemsuffer skrev:Hei!
Jeg har nettopp banket ned all løs puss på kjellerveggene mine og holder på å skrape bort all gammel plastmaling (to lag i forskjellige farger🙄).
Jeg synes at jeg har hørt både at man ikke skal prime og at man skal prime før ny pussing. Det er en støpt grunn fra midten av 30-tallet. Jeg vil jo at veggen skal slippe gjennom fuktighet.
Så mitt spørsmål er skal jeg bruke meg av primer før jeg pusser opp veggene igjen? Og er det c-bruk jeg skal pusse med?
Tenkte også etter dette å dra inn radiatorer fra varmepumpen min i kjelleren, vil dette hjelpe mot fuktigheten?
Mvh
Takk for svaret ditt. Alt jeg snakket om er på innervegger av kjeller. Den som beholder malingen er fordi fuktigheten har ikke trengt seg og drenering som funker greit på de fleste delene av huset. Det begynner å se fint ut med bare c puss og en dyktig hånd (ikke jeg, men samboeren min)A ansic skrev:
Klikk her for å svare