Hei alle,

Vi har nettopp fått huset vårt reisverk på plass (bygger nøkkelferdig) og så langt går alt som på skinner til tross for en del regn under reisingen. I dag tok jeg en runde rundt huset og så at fasadeplankene ikke sitter helt hundreprosent noen steder. Mange ganger er det ganske små forskjeller i mellomrommene mellom plankene, og jeg antar man bør ha viss toleranse for at det ikke er på millimeteren riktig med tanke på at tre er tre...

Jeg tok et bilde av det "verste" stedet på huset. Er dette noe man bare må lære å leve med på grunn av at alle plankene ikke er helt rette? Er det mulig å utbedre?

Eller er jeg rett og slett bare latterlig petimeter? :) En nyoppført husvegg med trepaneler der mellomrommene mellom noen planker ikke er helt jevne. Panelene er nøytrale i fargen.

Mikael_L
Det der synes jeg godt at man kan kreve at de tar løs en eller noen få planker og sprer ut mellomrommene litt så de ikke lenger synes.
Synes man det der ser OK ut har man jo ingen håndverksære i kroppen.
Og det er jo dessuten en så rask og enkel fiks.

Den smale sprekken er jo dessuten i prinsippet umulig å male ...

Mikael_L skrev:
Det der synes jeg godt at man kan kreve at de tar løs en eller noen få planker og sprer ut mellomrommene litt så de ikke lenger synes.
Og det er jo dessuten et så raskt og enkelt fikse.

Ja, nøyaktig!
Jeg antar dog at man bør akseptere at det differ litt her og der i viss grad?
For det finnes jo steder der man ser forskjellene om man står nær fasaden men som sagt - bildet ovenfor var det verste stedet jeg kunne finne.

er veggen ferdig? skal det ikke sitte noen type dekklist på?

daugaard skrev:
er veggen ferdig? skal det ikke sitte noen form for dekklist på?
Nei, den er ferdig.

Det er ikke så pent nei. Er det skjøten mellom to veggelementer?

Men jeg har litt vanskelig for å forstå vinduskarmen under vinduet til venstre på bildet.
Skal det være en umalt trebit som er tykkere enn blekket stikker ut?

Men det er kanskje langt fra ferdig?

Ser for j...gt ut synes jeg. Burde være flere centimeter brede sprekker, eller muligens ingen i det hele tatt? Blant annet for å kunne male som sagt. Og så skal de selvfølgelig helst være like brede.

KnockOnWood skrev:
Det er ikke så pent nei. Er det skjøten mellom to veggelementer?

Men jeg har litt vanskelig for å forstå vinduskarmen under vinduet til venstre på bildet.
Skal det være en umalt trebit som er tykkere enn blekket stikker ut?

Men det er kanskje langt fra ferdig?
Det du ser er rett og slett fasadeplankene. Det synes ikke hvis man står et stykke unna, men såpass nærme synes det ordentlig.

Ja, huset er akkurat reisverk :) Det du ser ved vinduet er bare trebiter som har sittet som "beskyttelse" for vinduene fordi de er montert i reisverket og når reisverkene ligger på lastebil ved transport antar jeg man beskytter vindusplatene på den måten så de ikke blir bøyd.

Legger ved et bilde litt lenger unna, så er dere nok med, og som dere ser - på avstand synes det selvfølgelig ikke i samme grad.

Nybygget hus med fasadplanker og beskyttet vindu, sett fra avstand. Stillas og materialer ligger rundt byggeplassen. Solfylt vær med delvis skyet himmel.

Mikael_L
Ellers synes jeg de har fått fasadepanelet til å leve pent mellom vegg og gavlspiss. Det er det jo ikke alle som lykkes så bra med.

Påpek at det ser du som et lite problem, dels estetisk men også praktisk når det skal males. Jeg mener at snekkerne burde ta tak i det der helt uten protester.

Det er jo ingen idé å gå og måle med en skyvelær på fasaden at alle sprekker er like. Tre er tre. Men det skal ikke skjemme for øyet.

Du trenger bare å få en planke flyttet noen mm til venstre så ser det ganske OK ut. Det synes jeg husfirmaet skal ta ansvar for. Gjør de ikke det, så er det barnslig, men det er jo en enkel sak å fikse selv. At det så er et knask panel å vedlikeholde med de smale sprekkene, er jo en annen sak. Den kan jo bare males om med sprøytemaling.

mlkjhr skrev:
Du trenger bare å få en planke flyttet noen mm til venstre så ser det ganske OK ut. Det synes jeg husfirmaet skal stå for.
Gjør de ikke det, så er det barnslig, men det er jo en enkel sak å fikse selv.
At det så er en rar panel å vedlikeholde med de smale sprekkene er jo en annen sak. Den kan jo bare males om med sprøytemaling.
Sprøytemaling? Jeg skal male selv, men det følger med pensler og maling... Jeg tror ikke jeg har hørt noe om noen sprøyte?

Det er vel det som kalles funkisfasade i dag (altså tre) der man setter plankene litt tettere.. Men må det ikke finnes en pensel som går inn der, ellers kan jeg ikke tenke meg at alle pensler og maling ville vært inkludert om det ikke går å utføre? Det er tross alt et av de mest solgte husene fra en større hustilvirker.

Mikael_L skrev:
Og det er jo dessuten en så rask og enkel fiks.

det har jo ingenting med håndverksære å gjøre!? Veggene er spikret i fabrikk av typ 30 trykkluftspistoler!

Nefcairion skrev:
det har jo inget med håndverksheder å gjøre!? Veggene er spikret i fabrikk utav typ 30 trykkluftspistoler!
Nå skrev Mickael_L riktignok ikke at det var utførelsen som var problemet, men at man som håndverker ikke har heder i kroppen om man mener at det der ser OK ut (uansett hvem/hva som faktisk satt dit plankene)

Det er jo tross alt min ansvarlige snekker som kommer til å beslutte om dette skal korrigeres eller ikke, og han er håndverker - ikke sant?

Volatyle skrev:
Nå skrev Mickael_L riktig nok ikke at det var utførelsen som var problemet, men at man som håndverker ikke har ære i kroppen om man mener at dette ser OK ut (uansett hvem/hva som faktisk har satt opp plankene)

Det er jo tross alt min ansvarlige snekker som kommer til å beslutte om dette skal korrigeres eller ikke, og han er håndverker - ikke sant?

Ja kom på det etter at jeg hadde skrevet det :) Når man leser det selv så skaper man sin egen mening, ja tolket det på en annen måte! Men helt riktig, godkjenner man det som håndverker så er det feil.

Fint hus for øvrig :)

Nefcairion skrev:
Ja kom på det etter at jeg hadde skrevet det :) Når man leser det selv så skaper man sin egen mening, ja tolket det på en annen måte! Men helt rett, godkjenner man det som håndverker så er det feil.

Fint hus for øvrig :)
Ja, jeg gjør den feilen selv noen ganger :-). Takk! Enn så lenge er det jo bare i startgropene men senere i sommer/høst skal det bli utrolig gøy å se når det begynner å tre fram innvendig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.