Tja, begge er jo av tre så brenner gjør det nok
det er jo gipsen som gir litt bedre brannvern... Tror ikke at det skiller så der videre mye på verken brann/lyd men det er heller ingenting som jeg tenkte på ved byggingen. Det var prisen som styrte så det ble OSB:n, men visst hadde jeg hatt råd så hadde jeg tatt Plyfa 
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1117573074
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1117573074
OSB-en er helt plan. Kryssfiner er ofte en aning skjevv. Jeg tror ikke at det spiller noen rolle. Jeg sto overfor valget OSB vs kryssfiner for noen uker siden når de dessuten hadde ekstratilbud på kryssfiner. 179 kroner for kryssfiner og 149 for OSB/3. Det ble OSB. Jeg tenkte slik: 179 kroner for den billigste (dritt?)kryssfiner eller 149 for den beste OSB-en? (Jeg vet, det finnes OSB/4)
Ja det går an å skru opp ting i dem uten gipsankere og annet elende.fredriki skrev:
Jeg har satt plyfa+gips der jeg vet at jeg skal skru opp tunge ting, OSB på andre steder.
Om du vet at du skal spikre noe i platen (f.eks. panel) så er det bedre med plyfa, det holder ikke så godt i OSB (på den andre siden kanskje man lager veggen på en annen måte da, men dog).
25mm furugulv SKAL ikke legges flytende? Som nevnt i en annen tråd nylig, advarer gulvprodusentene sterkt mot å legge massive gulv flytende. Man skal i stedet bruke lamellgulv ved flytende legging.TN skrev:
Jeg tror at du har misforstått noe. Man kan ikke både legge flytende og skru. Å skru furugulv i OSB bør fungere utmerket. Ikke glem grålumppappen mellom for å unngå knirk. Som MathiasS sier bør man ikke legge massive tregulv flytende. Det kan gå om det handler om små bredder og man unngår å legge med fris (ramme)TN skrev:
En ulempe med OSB er at den er veldig glatt, å håndtere platene selv er ikke alltid så gøy *sukk*
Så finnes det sponplater også, og om man ikke skal belaste ting ekstremt, så hvorfor ikke.
/Kent
Så finnes det sponplater også, og om man ikke skal belaste ting ekstremt, så hvorfor ikke.
/Kent
Jeg tror at du har misforstått noe. Man kan ikke både legge flytende og skru. Å skru furugulv i OSB bør fungere utmerket. Ikke glem grålumppappen mellom for å unngå knirking. Som MathiasS sier bør man ikke legge massive tregulv flytende. Det kan gå dersom det handler om små bredder og man unngår å legge med fris (ramme)[/quote]mattiasp skrev:
Ok det blir jo en slags hybrid for tregulvet skrus i platene som ligger flytende.....