hei tenkte høre hva det finnes for ulike fordeler og ulemper med plywood og osb-plater til innvendige vegger.
 
  • Liker
vcx
  • Laddar…
Hei og velkommen!

Har vært oppe før men kort:
Plyfa
- dyr
+ enda bedre trekk for spiker/skru

OSB
- mer "stikkende" å håndtere/sage
+ billig
 
takk så mye så det man skal satse på med andre ord virker å være plyfa da! men om man tenker på isolasjon da? både mot lyd og brann er noen bedre enn den andre?
 
ja brenne lære de jo gjøre :)
har plyfan eller osb.n noen fordel som gipset ikke har? foruten prisen.
 
OSB-en er helt plan. Kryssfiner er ofte en aning skjevv. Jeg tror ikke at det spiller noen rolle. Jeg sto overfor valget OSB vs kryssfiner for noen uker siden når de dessuten hadde ekstratilbud på kryssfiner. 179 kroner for kryssfiner og 149 for OSB/3. Det ble OSB. Jeg tenkte slik: 179 kroner for den billigste (dritt?)kryssfiner eller 149 for den beste OSB-en? (Jeg vet, det finnes OSB/4)
 
fredriki skrev:
ja brinna lär de jo gjøre :)
har plyfan eller osb.n noen fordel som gipsen ikke har? bortsett fra prisen.
Ja det går an å skru opp ting i dem uten gipsankere og annet elende.

Jeg har satt plyfa+gips der jeg vet at jeg skal skru opp tunge ting, OSB på andre steder.

Om du vet at du skal spikre noe i platen (f.eks. panel) så er det bedre med plyfa, det holder ikke så godt i OSB (på den andre siden kanskje man lager veggen på en annen måte da, men dog).
 
  • Liker
masse74
  • Laddar…
Duger OBS å ha som gulvunderlag?

Skal legge et flytende furugulv og har tidligere lagt med billig plyfa under,
men det ble ikke helt hundre på grunn av at plyfaen ikke var helt plan.
Men duger OBSen å skru 25mm furugulv i?
 
TN skrev:
Er OBS egnet som gulvunderlag?

Skal legge et flytende furugulv og har tidligere brukt billig kryssfiner under,
men det ble ikke helt perfekt fordi kryssfineret ikke var helt plant.
Men er OBS-en egnet til å skru fast 25mm furugulv i?
25mm furugulv SKAL ikke legges flytende? Som nevnt i en annen tråd nylig, advarer gulvprodusentene sterkt mot å legge massive gulv flytende. Man skal i stedet bruke lamellgulv ved flytende legging.
 
TN skrev:
Duger OSB å ha som gulvunderlag?

Skal legge et flytende furugulv og har tidligere lagt med billig plyfa under,
men det ble ikke helt hundre pga at plyfaen ikke var helt plan.
Men duger OSBen å skru 25mm furugulv i ?
Jeg tror at du har misforstått noe. Man kan ikke både legge flytende og skru. Å skru furugulv i OSB bør fungere utmerket. Ikke glem grålumppappen mellom for å unngå knirk. Som MathiasS sier bør man ikke legge massive tregulv flytende. Det kan gå om det handler om små bredder og man unngår å legge med fris (ramme)
 
En ulempe med OSB er at den er veldig glatt, å håndtere platene selv er ikke alltid så gøy *sukk*
Så finnes det sponplater også, og om man ikke skal belaste ting ekstremt, så hvorfor ikke.

/Kent
 
mattiasp skrev:
[quote author=TN link=1139840639/0#7 date=1139921012]Duger OBS til å ha som gulvunderlag?

Skal legge et flytende furugulv og har tidligere lagt med billig plyfa under,
men det ble ikke helt hundre på grunn av at plyfaen ikke var helt plan.
Men duger OBSen å skru 25mm furugulv i?
Jeg tror at du har misforstått noe. Man kan ikke både legge flytende og skru. Å skru furugulv i OSB bør fungere utmerket. Ikke glem grålumppappen mellom for å unngå knirking. Som MathiasS sier bør man ikke legge massive tregulv flytende. Det kan gå dersom det handler om små bredder og man unngår å legge med fris (ramme)[/quote]

Ok det blir jo en slags hybrid for tregulvet skrus i platene som ligger flytende.....
 
Det høres litt sprøtt ut synes jeg. Er ikke meningen at treverket skal kunne bevege seg litt? Det kan vel i så fall like gjerne skrus i bjelkene direkte?
 
styrman1 skrev:
Det høres litt sprøtt ut synes jeg. Er ikke meningen at treverket skal kunne bevege seg litt? Det kan vel i så fall like gjerne skrus i bjelkene direkte?
I mitt hus, bygget 1925, var det spikret i bjelkene.
 
Støpt plate!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.