Heisann. Er på jakt etter litt plyfa... Finnes den på hver velassortert byggevarehandel? Sjekket på byggmax men der hadde de bare plywood, er det samme greie, eller er det forskjell på plyfa og plywood...

Takknemlig for svar.

Mvh Pär

For meg er det det samme?

Ok, er da denne kryssfiner vannbestandig, dvs tåler den vann? Eller er den slik at den smuldrer så fort det kommer litt regn på den?

Mvh Pär

vanlig plywood/plyfa er ikke vannbestandig. Den smuldrer ikke som en sponplate men sveller jo litt og kan bli litt krokete.

Hva skal du bruke platene til? Plywood er jo ganske dyrt - OSB er et i mange tilfeller fullgodt alternativ som er billigere.

Vil du ha vannbestandig materiale for f.eks våtrom kanskje fibergips kan være et alternativ - det er dog enda dyrere.

Det finnes lakkert/malt plywood. Sjekk ut Bauhaus eller K-Rauta.

Edit: Plyfan jeg sikter til kalles formplyfa. Den er ikke direkte billig.

• Liker
Burreman
  • Laddar…
Fasting65 skrev:
Det finnes lakkert/malt kryssfiner. Sjekk ut Bauhaus eller K-Rauta.

Edit: Kryssfineret jeg refererer til kalles forskalingfinér. Den er ikke direkte billig

er det forskaling man skal gjøre så må jo OSB passe bra med sin glatte overflate.

Takk for alle svar så langt... jeg skal lage en gjeng kasser av dem til å ha ute, evt. ha en masse leker der. Den kommer til å stå ute døgnet rundt, året om, som betyr at den må tåle vær og vind.
Letet på K-Rauta men fant ingen lakkede plater der. Leter jeg feil, eller finnes det ikke på nettet bare???

Mvh Pär

Skivene er mørke - typ brunrøde eller sjokoladebrune - avhengig av leverandør og kvalitet.

Vi bygde et jeepdunkstativ til vår vannskibåt med sånne skiver. Funker prima.

• Liker
Zorrorubio
  • Laddar…
AKKURAT slike er det jeg mener... Men hvor kan man få tak i dem, hvor fikk du tak i dine og hva koster de omtrent??? ;D

Mvh Pär

Bauhaus. 200 kr+ ...
Finnes i typ 12 og 24 mm tykkelse... Prisen gjaldt den tynnere modellen.

Både K-rauta og Bauhaus har jo Ljungberg som leverandør - iallfall i Estockholmo.

Her finnes det litt bilder også:
http://www.ljungberg.se/

Takk for svarene Fasting.
Men hvilken av dem er det?
Jeg er jo helt rudis når det gjelder sånt her og det fantes jo en del å velge mellom?

Vær så snill... Hjelp!!! ::)

Mvh Pär

Ja, men du velger jo hvilken plate du har råd til og hvilke krav du har... typ. Det meste beskrives på deres nettside opplevde jeg....

Sitat fra deres web:
Byggplywood - vegg og tak innen- og utendørs.
Takplywood - underlag for takstein, plater og duk.
Sporet plywood - dekorativ innen- og utendørs.
Snekkerplywood - snekring og innredning.
Lamelltre - snekring og innredning.
Formplywood - støping av betong.
Gul filmbelagt plywood - jordbruk m m.
Karosseriplywood - slagfast og slitesterk.

Enten kjørte vi med Karosseriplywood
Lys brun karosseriplywood av bjørk. Overflatepresset og WBP-limt kombiplywood med lys brun film på begge sider samt kantforsegling. Beregnet for bruk til lastebillemmer, landbruksbygg, stallbokser, betongformer m m.
http://www.ljungberg.se/Webb/Start1.nsf/LookupId/id35E4F0B64B3713DDC125695B00461615?OpenDocument

...eller så var det Wisa-Form, Spruce
Wisa-Form, Spruce
En kvalitets- og miljødokumentert filmbelagt grantrefiner belagt med lys brun fenolfilm på begge sider og kantforsegling. Filmoverflatene gir høy holdfasthet, slitebeskyttelse og god vannmotstand. WBP-limt. Beregnet for bruk ved formstøping av betong, bekledning, beskyttelse m m. Ved nye kutt forsegles kantene med to lag utendørsakrylat. Byggvaredeklarasjon. Brosjyre.
http://www.ljungberg.se/Webb/Start1.nsf/LookupId/idEA8EFD3432075E25C125695B0045B453?OpenDocument

Deres navigasjon på nettet var jo ikke helt uproblematisk.

Først klikker man på en av de øvre menyene for plywoodtype. Da kommer det opp varianter av typene til venstre for bildet....Det finnes mange forskjellige typer plywood, det er helt sikkert.

Plyfa= PLYwood FAbrikken :-)

• Liker
Patric Grape
  • Laddar…
Formplywood koster mer enn 200:-, nå vet jeg ikke Fasting65 mente vanlig Byggplywood kanskje.

Men ring rundt og sjekk med byggevareforretningene hvem som har bra pris på dem. Finnes i 60*120, 60*250 og 120*250 samt 1525*3050. Kan variere litt avhengig av leverandør, men cirka de målene finnes.

Og ja, den heter formplywood. Klarer seg ganske mange år utendørs.

De har faktisk en 600X2400 plate som bauhaus kjørte rett under 200:- når jeg var der. Så hadde de mishandlet platene sine noe så fryktelig så det fikk være. Krokete på alle mulige måter.

• Liker
DanneH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.