Vi har nylig kjøpt et 1,5-plans hus bygget i 2000. Disse sprekkene har helt oppstått/vokst de siste ukene. Hva gjør man nå? Hvordan kan man avgjøre om en eventuell setning er alvorlig eller normal? Verdt å nevne at vi har hatt en dør som har klemt noe for noen måneder siden, og at jeg har merket at gulvet i første etasje har sunket noe/har blitt ujevnt de siste ukene. Vi har noen sprekker langs med husgrunnen, i stil med det bilde jeg har vedlagt. Til informasjon har vi krypkjeller.
Usikker på om alle bildene virkelig ble publisert, så her kommer de igjen.
Hobbysnekker
· Västra Götaland
· 1 496 innlegg
Er alle sprekkene langs samme retning? Med andre ord, går de alle i samme retning gjennom huset?
Setningen i grunnmuren burde vel være grunnen til at veggene har sprukket? Er det vått og leirete i krypkjelleren?
Setningen i grunnmuren burde vel være grunnen til at veggene har sprukket? Er det vått og leirete i krypkjelleren?
Ja alle sprekkene er horisontale. De finnes litt overalt i huset, sprekker langs med grunnmuren i stil med den jeg la ved bilde av finnes langs med flere sider av huset. Krypkjelleren har vært fin tidligere i høst, men har ikke sett etter snøfallene.
Hobbysnekker
· Västra Götaland
· 1 496 innlegg
Jeg ville nok ta inn noen umiddelbart og se hva som holder på å skje. Det er ikke sånn at du bor i et område hvor de bygger tunnelbane eller lignende? Sjöbotten? I hvilket område ligger huset?
Ta hjelp av proffer på stedet, ev. begynne med å rådføre deg med forsikringsselskapet ditt. Med så mye og på flere steder i huset, spesielt gulv og grunnmur, samt så nytt hus som 2000 bør du agere nå.
Den der sprekken i grunnen tilsvarer en ganske stor setning et stykke unna (vippeeffekten).J Jens-jens skrev:Vi har nylig kjøpt et 1,5-plans hus bygd i 2000. Disse sprekkene har helt oppstått/vokst de siste ukene. Hva gjør man nå? Hvordan kan man avgjøre om en eventuell setning er alvorlig eller normal? Verdt å nevne at vi hadde en dør som lugget noe for noen måneder siden, og at jeg har lagt merke til at gulvet i underetasjen har sunket noe/samnivået de siste ukene. Vi har noen sprekker langs med grunnmuren, i stil med det bildet jeg har vedlagt. Til orientering har vi krypkjeller.
Det ser alvorlig ut om det har oppstått nå.
Du kan måle endring over tid ved å tegne opp merker på hver side av sprekken på et antall steder og måle opp avstanden mellom merkene.
Samme tapet som vi har i vår spisestue forresten
Du kan måle endring over tid ved å tegne opp merker på hver side av sprekken på et antall steder og måle opp avstanden mellom merkene.
Samme tapet som vi har i vår spisestue forresten
Takk for alle svar folkens! Vi hadde en person som kom og så i dag, han var fra en av de større firmaene som arbeider med geopolymer/påling. Han syntes ikke det var alarmerende siden det var et trehus som har stått i 20 år, så han mente vi kunne avvente. Men deres svar gjør meg helt klart undrende og jeg antar vi bør få en second opinion. Er det noen som har tips på uavhengige inspeksjonsbyråer som er flinke med setninger i sørlige Stockholmsområdet?
Hvordan virker det nå etter noen uker?J Jens-jens skrev:Takk for alle svar folkens! Vi hadde en person som kom og så på det i dag, han var fra en av de større firmaene som arbeider med geopolymer/påling. Han syntes ikke det var alarmerende siden det var et trehus som hadde stått i 20 år, så han mente vi kunne avvente. Men svarene deres gjør meg helt klart fundersam, og jeg antar vi bør innhente en second opinion. Er det noen som har tips til et uavhengig inspeksjonsbyrå som er kyndig innen nettopp setninger i sørlige Stockholmsområdet?

