B
Jakten på vårt hus fortsetter...

Akkurat nå ser vi på en villa bygget i 1980. Som jeg forstår det, er mange hus fra denne tiden (slutten av 70, begynnelsen av 80) dårlig konstruerte. Det ser ut til å være den uisolerte platen som er synderen i dramaet med fukt og mugg under gulvet som følge. 70-tallshusene ser også ut til å ha problemer med trykkimpregnert virke direkte mot fundamentet.

Hvor store er egentlig disse risikoene?
Skal man være redd hvis ikke selgeren kan vise dokumenter som sier at huset står på en plate med underliggende isolasjon?
Hvor lenge brukte man teknikken med trykkimpregnerte syllar direkte på fundamentet?

H
Trykkimpregnerte sviller på hus fra 80-tallet og framover er det ikke noe galt med.
78 ble pentaklorfenol forbudt i Sverige

Egentlig er de gamle trykkimpregnerte syllene bra, for de begynner å lukte når man har et fuktproblem, og da kan man oppdage problemet med en gang i stedet for at det drøyer og blir store skader.

Bob-TheBuilder skrev:
Hvor lenge brukte man teknikken med trykkimpregnerte syll direkte på grunnen?
Trykket før 1978 kan inneholde Pentaklorfenol, og det er det som kan bli illeluktende.
(i dag brukes andre stoffer som kopperalater)

K
Spør kommunen om de har byggetillatelsespapirene å sende, der pleier det å finnes konstruksjonstegninger om man har flaks, og da kan du kanskje avgjøre om det finnes isolasjon eller ikke.

Ikke alle selgere vet så mye om husene sine, så det er ingenting å være bekymret for fra den siden, synes jeg, med mindre du mistenker at selgeren prøver å skjule noe.

B
Se der lærte man seg noe nytt!

Det er altså ikke selve konstruksjonen i seg selv med trykkimpregnerte syllar som er problemet, men stoffet som ble brukt til impregnering som reagerte med fuktigheten.

En takstmann vil selvfølgelig bli tilkalt ved et eventuelt kjøp. Men de problemene som disse uisolerte betongplatene har, er det noe som er lett å oppdage uten å måtte rive opp gulv og slikt? Jeg har ingen erfaring med fukt- og muggskader, men et trent øye og en trent nese burde oppdage den typen skader temmelig raskt?

B
KjellTimell skrev:
Spør kommunen om de har byggesakspapirene å sende, der pleier det å finnes konstruksjonstegninger om man har flaks, og da kan du kanskje avgjøre hvorvidt det finnes isolering eller ikke.

Ikke alle selgere som vet så mye om husene sine, så ingenting å være bekymret for fra det aspektet synes jeg hvis du ikke mistenker at selgeren prøver å skjule noe.
Takk for tipset! Skal se på mandag hva kommunen har i sine arkiv :)

Bob-TheBuilder skrev:
.....Det er altså ikke selve konstruksjonen i seg med trykkimpregnerte syllar som er problemet, men emnet som ble brukt for impregnering som reagerte med fukten.....
Mange synes man bør unngå trykket i dag med henvisning til at det er unødvendig eller forsiktighetsprinsippet.
Det er derimot ytterst tvilsomt om en inspeksjon kan slående ned på det som et byggfeil.

B
Huset er bygd 1980 på betongplate. I 1995 ble det gjort en påbygging (huset ble forlenget). Også der er det plate på mark.

Finnes det noen risikoer hvis forlengelsens grunnlag ikke er det samme som det opprinnelige? Anta at huset ble bygd på uisolert plate og påbyggingen på isolert plate.

En annen ting. Det ligger gulvvarme under flisene i vaskerommet/pannerommet. Hva jeg har kunnet lese meg frem til, er det en stor nei-nei å legge det på uisolerte betongplater. Spesielt hvis det får være avslått om sommeren. Det er som å be om problemer.

Uisolert plate ses som risikokonstruksjon. Men det betyr ikke at alle hus med uisolert plate er tikkende bomber. Det er vel bare bra å vite at hvis det er uisolert, så gjør en test i inspeksjonen. Da vi flyttet inn, skrudde vi løs noen terskler, og på ett sted var det mulig å sjekke under gulvene, og alt var knusktørt og ingen steder luktet det. Så gjør bare en ordentlig inspeksjon så skal det ikke være noen problemer. Har huset stått siden 70-tallet, ja det sier seg selv.

B
En oisolert plate må vel gi et ganske kaldt gulv når man går på det?

Bob-TheBuilder skrev:
En oisolert plate må vel gi et ganske kaldt gulv når man går på det?
Nei,
man la isolasjonen oppå platen hvilket medfører at varmevekslingen skjer "inne i huset" og der trekkes da fukt mot varmevekslingen (gjennom platen inn under gulvet altså).
Siden ca. 1985 og fremover legger man isolasjonen under platen så fukten blir under betongen.

I 1980 brukte man i viss grad isolasjon men oftest drenerende lag (grus) under platen så de har mer sjelden de klassiske "70-talls" problemene, men kan jo selvfølgelig ha det.
Etter slutten på 70-tallet la man i stedet plast på betongen og så isolasjon, bedre men fortsatt ikke bra...

Den eneste måten å vite sikkert hva du har er å ta opp hull i gulvet og se om det er isolasjon innvendig og så bore hull i platen og se om det er mark, grus eller isolasjon under...

Er det plate på mark med innvendig isolasjon kan det likevel fungere bra men ellers anbefales ventilert gulv, eks. Nivell...

Bob-TheBuilder skrev:
Det ligger gulvvarme under flisene i vaskerommet/teknisk rom. Hva jeg har kunnet lese meg frem til er det big no-no å legge det på uisolerte betongplater. Spesielt om det får være avslått om sommeren. Det er som å be om problemer.
Hele greia er nettopp det du skriver at det ikke får være avslått om sommeren. Ellers er det ingen fuktproblemer, men et skikkelig sløseri med energi.

B
Mekleren på dette objektet er uvanlig vanskelig å nå og mangler svar på mange spørsmål. Dessuten spør han ikke selgeren om relevante spørsmål, men sier "at han ikke vet".

Nåvel. Ringte selgeren direkte i dag. Kanskje litt uhøflig, men jeg tenker ikke kjøpe "grisen i sekken" fordi Mekleren ikke gjør jobben sin.

De som bor der har bodd der siden det ble bygget. De har all dokumentasjon fra byggingen igjen, så man kan se hvordan det er bygget :) Så det virker lovende slik at man kan få vite hvordan konstruksjonen ser ut.

B
Fulgte KjellTimells råd og ganske riktig hadde kommunen omfattende byggteknisk informasjon :)

Her følger et bilde fra byggesakspapirene. Jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke det, så hjelp hadde vært snilt.

kM52ybV.jpg

http://i.imgur.com/kM52ybV.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.