Hei!

Vi har revet ut vår kjeller da vår markplate sugde opp fukt. Vi skal nå drenere og bygge opp kjelleren på nytt.

Vi isolerer utenfra, og kommer til å bruke stålstendere på veggene. Legge fliser samt ha slipt betonggulv.

Men hva kan man bruke som plate-materiale på veggene? Det er delte meninger om dette, og mange skriver at uorganiske materialer skal brukes. Men hva regnes som uorganisk materiale?

Mvh Carolina Sabell
 
Betong, mørtel, stein, tegl, metall, plast, glass.

Dvs ikke materialer som helt eller delvis inneholder tre, kartong, papp, tekstiler, hvete/rug (stivelse).

Google gjerne på uorganiske materialer for bedre forståelse.
 
Svaret er altså i praksis ingen plater. Vil man gamble så er vel stålstendere med god ventilasjon og gips en løsning. Men da finnes alltid en risiko for mugg og fuktproblemer. Vanskelig å vite for dere og for oss.
 
Det finnes jo fibercementplater også. Våtromsgips og fasadegips burde gå bra å bruke også.
 
  • Liker
Carolina Sabell
  • Laddar…
tommib
Fibercement burde gå bra men det er bedre å pusse veggene og male med silikatmaling. Da er det ikke like avhengig av aktiv ventilasjon.
 
tommib tommib skrev:
Fibercement burde gå bra men det er bedre å pusse veggene og male med silikatmaling. Da er det ikke like avhengig av aktiv ventilasjon.
Absolutt!
Men om man skal bygge opp nye innvendige vegger så kan det være smart å bruke fibercement om man ikke er sugen på å mure!
 
tommib
Ah, ja. Tenkte ikke på innervegger.

Men hvorfor skulle man ikke ville mure? ;)
 
  • Liker
gaia og 1 annen
  • Laddar…
Det går utmerket å ha vanlig veggips på innvendige vegger så lenge man har en avstand mot gulv/plate. Enklere å male enn å holde på å mure og sparkle m.m.
 
  • Liker
Carolina Sabell
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.