Hei,
jeg bor i et hus bygget i 1974 av HSB i Stockholm. Det er en elementbygning med lette vegger som står på små avstander mot gulvet og deretter er skrudd opp mot taket slik at de klemmes fast. I det rommet over innerveggen på ca. 50 mm er all el trukket. For å dekke dette så sitter det en tynn plastlist 65 mm høy med en flens som klemmes fast i et spor og sitter dermed på plass, med en liten fin avrunding opp mot taket. Jeg har vedlagt to bilder og håper dere forstår hvordan listen festes i den sporet planken opp mot tak. Listen er på bildet oppned og skal altså sitte med den avrundede delen opp mot tak.

Innvendig vegg med åpning som viser elektriske kabler, sett bak en tynn plastlist. Listen skal monteres med rund kant mot taket.

Mann holder en hvit plastlist opp ned med runding mot taket. En målebånd viser at listen er 65 mm bred. Bakgrunnen viser tre- eller laminatgulv.

Nå til mitt spørsmål, hvor får jeg tak i denne gamle listen?

Mange synes kanskje det er morsomt at man vil ha plastlister, men jeg synes det er en utrolig smart innfestning og ser veldig bra ut når det sitter på plass. Dessverre var noen lister litt sprø og gikk derfor i stykker da jeg skulle fjerne dem ved maling. Jeg har testet med dusi, primo og kuntze men de kunne ikke hjelpe meg. Jeg lurer på hvem som produserte disse listene på 70-tallet når de ble montert? Finnes det noen spesialist på 70-talls flerboligbebyggelse og millionprogram her på forumet?

Takk på forhånd.
Med vennlig hilsen,
Jesper Levén

Åsa Lund
Fiffig list som gjorde pen hulkill mot taket!
Dessverre er det nok umulig å finne som reservedel annet enn ved riving. Kanskje foreningen har spart og har litt liggende som dine naboer revet ut?

J jesperleven skrev:
Hei,
jeg bor i et hus bygget i 1974 av HSB i Stockholm. Det er et elementbygg med lette vegger som står på små avstander mot gulvet og deretter er skrudd opp mot taket slik at de klemmes fast. I rommet ovenfor innerveggen på ca. 50 mm er all elektrisitet trukket. For å dekke dette sitter det en tynn plastlist 65 mm høy med en flens som klemmes fast i et spor og sitter dermed på plass, med en liten fin avrunding opp mot taket. Jeg har vedlagt to bilder og håper at dere forstår hvordan listen festes i den sporede planken opp mot taket. Listen er på bildet opp-ned og skal altså sitte med den avrundede delen opp mot taket.

[bilde]

[bilde]

Nå til mitt spørsmål, hvor får jeg tak i denne gamle listen?

Mange synes kanskje det er morsomt at man vil ha plastlister, men jeg synes det er en utrolig smart innfesting og ser veldig bra ut når den sitter på plass. Dessverre var noen lister litt sprø og gikk derfor i stykker da jeg skulle fjerne dem ved maling. Jeg har testet med dusi, primo og kuntze men de kunne ikke hjelpe meg. Jeg lurer på hvem som produserte disse listene på 70-tallet da de ble montert? Finnes det noen spesialist på 70-talls flerboligbebyggelse og millionprogram her på forumet?

Takk på forhånd.
Med vennlig hilsen,
Jesper Levén

Hei Jesper
Jeg har lignende takløsning og søker også etter en løsning.
Vanskelig å finne en list som passer like bra. Finner du en god løsning så ta gjerne kontakt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.