Jeg har hørt litt forskjellige meninger om plastfolie i etasjeskiller.
Tenkte å sette opp diffplast kun som støtte for lydabsorberende isolasjon mellom bjelkene.
Fikk da høre fra et sted at diffplast ikke er egnet i etasjeskiller, men at man i så fall skal ha gjennomtrampsbeskyttelse eller annen gjennomtrengelig plast, duk eller papir.
Fra et annet sted fikk jeg høre at man skal ha diffplast i taket til våtrom for å unngå at fuktig luft trenger inn i etasjeskilleren.
Trenger man for øvrig plast i det hele tatt for å holde isolasjonen på plass? Risikerer den å synke sammen mellom spredtpanel ellers og være i veien for eventuell fremtidig elektrisk trekking etc.?

Plast trengs ikke.
Jeg hadde gleset 30cc i underetasjens tak og deretter isolert.
Nå har jeg løsull i bjelkelaget, og da stifter man på vindpapp før glesningen.

Noen som vet om våtrom skal ha diffusjonssperre i taket?

For din egen helse og andres (håndverkere) skyld må du (hensiktsmessig) ha gjennomtrampingsbeskyttelse.

Vet ikke hva loven sier om du bygger selv.

Gjennomtrampingsbeskyttelsen trenger ikke være dampsperret.

Når det gjelder dampsperre i badrumstak, er det vel som i yttervegger med plast og en dampsperre bak flisene, hvor skal fukten ta veien!

Mitt hus fra -08 har gjennomtrampingsbeskyttelse og ingen dampsperre i badrumstak, men mekanisk ventilasjon.

Sist redigert:
  • Liker
andkar
  • Laddar…
Er inne på akkurat det samme. Har kjøpt armert duk i stedet for vanlig vindsperre. Hva gjelder diffplast bak baderomstak så fortsetter den diskusjonen i denne tråden:
http://www.byggahus.se/forum/badrum/150917-diffplast-ovanfoer-badrumstak.html

Magefølelsen er at jeg dropper plasten der og stoler på at våtromsmalingen holder tett nok. Har mekanisk avtrekk som burde gjøre jobben.

Hva er hensikten med gjennomtrampningsplast, å hindre folk fra å falle gjennom mellomgulvet før gulvet i overetasjen kommer på plass, eller? Bare nødvendig under byggeprosessen antar jeg, selv om den tydeligvis kan brukes for å holde isolasjonen på plast? Eller noe som skal ligge igjen HVIS noen skulle åpne gulvet i fremtiden og skade seg? Hvis det skal oppfylle hensikten navnet antyder, antar jeg at det er en armert historie og skal festes ordentlig, ikke bare stiftes opp under gulvbjelkene?

Det vil bli klemt mellom bjelker og glis så den sitter ordentlig fast.
Tror neppe at trampskydd er noe krav for en hjemmebygger, men i dette tilfellet var det ingen kjempestor forskjell i pris mellom duk og papp.

Ahå. Det ga meg ideen om å bruke en del av stillasplasten som jeg har liggende som en midlertidig kombinasjon av gjennomtrampingsvern og beskyttelse mot søl av sagflis og trebiter (og tapte verktøy) ned i grunnen. Men jeg kan jo feste den over gulvbjelkene...

Henger gjerne på her. Mitt hus hadde en uinnredet overetasje med gjennomtrampsikker dampsperre i mellomgulvet. Nå når jeg isolerer overetasjen, skal jeg fjerne dampsperren under det framtidige badet da? I annet fall vil man jo aldri merke om det lekker fra badet uten at vannet vil flyte ut i gulvet. Eller tar jeg feil?

frebor skrev:
Henger gjerne på her. Mitt hus hadde en uinnredet overetasje med gjennomtrampsikker diffspärr i bjelkelaget. Nå når jeg isolerer overetasjen, skal jeg ta bort diffspärren under det fremtidige badet da? I annet fall kommer man jo aldri til å merke om det lekker fra badet uten det vannet vil flyte ut i bjelkelaget. Eller tar jeg feil?
Meningen er vel at fuktspären på baderomsgulv/vegger skal stoppe vannet eller tenker jeg feil!

Jo, men da blir det jo først fuktsperren i baderomsgulvet, deretter isolasjonen i mellombjelkelaget og så en fuktsperre til bestående av den trampsikre folien som sitter siden huset ble bygget. Jeg leste før at man skulle unngå å ha fuktsperre på to sider pga risikoen for kondens. Derav spørsmålet. Før vi isolerte overetasjen var den trampsikre folien "ytterst" men ikke nå lenger.

Tar opp en gammel tråd igjen... må få litt feedback fra kunnskapsrike folk! :P
følgende funderinger/problemer har jeg:
På vårt 2-etasjes hus (bilden) så er liksom etasjene som separate celler for plasten, altså må det vel være "tett" mellom plasten i taket nede og vegg, og vegg oppe og gulv, og selvfølgelig tak eller er jeg helt på vidda? Men da, hvis man skal gjøre det etter alle kunstens regler, blir det jo plast på begge sider av bjelkelaget... og det høres jo så feil ut! Hadde man plastet etasjene sammen hadde det jo vært ganske mye lettere men nå er jo bjelkelaget "åpent" ut mot utegipsen egentlig Bygning under konstruksjon med synlige trebjelker og plastisolasjon mellom etasjer, himmelen i bakgrunnen. Så hvordan skal det gjøres? Plast på begge sider av bjelkelaget eller bare brette ut plasten fra overetasjens vegger på gulvsponet og ha det "åpent" under dem? Om det har noen betydning, så skal det være gulvvarme.

• Liker
Lennart Halling
  • Laddar…
Vik ut og dropp plasten i mbl skulle jeg si.

V Västerhaninge 17 skrev:
For din egen hällsa og andres (håndverkere) skyld må (hensiktsmessig) du ha gjennomtrampingsbeskyttelse.

Vet ikke hva loven sier hvis du bygger selv.

Gjennomtrampingsbeskyttelsen behøver ikke være diffusjonssperret.

Ang. diffusjonssperre i baderomstak er det vel som i yttervegger med diffusjonsplast og en diffusjonssperre bak flisene, hvor skal fukten ta veien!

Mitt hus fra -08 har gjennomtrampingsbeskyttelse og ingen diffusjonssperre i baderomstaket, men mekanisk ventilasjon.
Sent men lurer fortsatt: på hvilken måte trues helsen hvis man ikke har gjennomtrampingsbeskyttelsen?

• Liker
pfv
  • Laddar…
Plasten i veggen på underetasjen skal kobles til plasten i veggene på overetasjen.

• Liker
Rickard.
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.