Jeg har et gammelt hus med torpargrunn. Har naturlig ventilasjon som har blitt supplert med tilluftsventil.

Jeg har sett at det i enkelte vegger er diff plast og i noen papp. Bør jeg etter hvert som jeg renoverer erstatte med samme materiale eller bør jeg bruke papp i alle vegger/tak?

Grunnen til at det skal byttes ut er at jeg skal bytte all isolasjon etter hvert som vi renoverer, musene har gjort sitt i isolasjonen som har sittet i opptil 40 år.

S
enten alt plast eller alt papp.

Min tanke også, men å plastre inn et så gammelt hus med selvtrekk føles ikke riktig, eller føler jeg feil ?

S
med riktig plast så funker det.
men å se hvordan hele veggen ser ut. er et stort problem.
hvor stort er huset ditt?

130m2 på nedervåningen med skråtak der på overetasjen.
Alle rom skal renoveres men det kommer til å ta tid siden vi har barn og skal bo her i mellomtiden, det blir altså ett rom om gangen.

Det ser ut som at første etasje som består av for det meste bålevegg har papp eller ingenting. Andre etasje som har bratte vegger/tak har plast. Skal jeg erstatte med det samme eller papp alt.

Sent from my MB860 using Byggahus

Bump
Noen?

Sent from my MB860 using Byggahus

Er det vanlig ullisolering (glassull/steinull)?
Plastens være eller ikke være diskuteres jo friskt. Det siste jeg hørte fra en kompis som er bygningsingeniør er at man har begynt å stille spørsmål ved plast i veggene, men at man bør ha det mot yttertaket hvis man ikke isolerer med diffusjonsåpent materiale.

Ettersom det åpenbart har fungert i 40 år i ditt hus ville jeg beholdt plast i tak/skråtak, men bare brukt vindsperre i veggene.

Ok. men kan jeg da bruke glass/steinull under plasten og en isolasjon som er mer fuktbærende i resten av huset?

Ja det er kanskje det beste. Men som sagt tror jeg mineralull klarer seg bra i veggene. Kommer du til å øke isolasjonen eller blir det omtrent som tidligere? Om du ikke skal gjøre noen større endringer ville jeg gjort som det var før, det fungerer jo åpenbart.

Men som sagt er dette ingen eksakt vitenskap. Det vil sikkert komme mange kommentarer om forhøyet fukttrykk osv. på deler uten plast.

Selv har jeg etterisolert takene på loftet, og brukt plast. Veggene er originale uten plast (cutterspån og tre). Jeg har ikke fått problemer med fukt på loftet e.l.

Vær forsiktig med plasten. Hvis du absolutt må ha plast, bør du være svært nøye når du bygger veggene. Det finnes eksempler på laftehus som ikke har tålt slik isolering, og det finnes hus som har klart det. Men det er en veldig nådeløs måte å renovere et gammelt tømmerhus på som ikke gir rom for mange feil. Hvis du dropper plasten og ikke bruker mineralull, blir renoveringen betydelig morsommere og enklere. På lang sikt vil huset også ha større sjanse for å klare seg. Det er en stor historisk verdi i laftehusene, siden de blir færre og færre, synes vi som bor i denne delen av landet skal ta vare på vår bygningsarv, da det er unikt i Sverige med unntak av Öland og Gotland.

For øvrig er tak og skråtak det siste stedet jeg ville hatt plast. Tenk på luftspalten mellom bålene og isoleringen, samt å la en bit være fri ved overliggeren hvis du velger plastede vegger, og ha skikkelig ventilasjon i alle rom.

Takk for et utførlig svar.
Et par oppfølgingsspørsmål bare...

Jeg har bare bare bål på nedre etasje i veggene, og i disse veggene er det ikke plast i dag.
Der tenker jeg å fortsette med papp som i dag.

I veggene som grenser til en kattvegg der oppe og i taket er det plast, men vet ikke hvilken isolasjon det er der, men mistenker mineral.

Kanskje tryggest å bruke papp overalt og celluloseisolasjon???

Så ser det ut i alle "moderne" bålhus jeg kjenner til. Det er selvfølgelig tryggest å bruke papp og en eller annen type isolasjon som kan buffre fukt, spesielt om du planlegger å gjøre det i omganger. Forhåpentligvis finnes det ingen grunn til å rive ned det du har på overetasjen, men det gjelder å holde øye med taket så det holder tett. Kan anbefale deg å erstatte pappen med en form for vev, f.eks. bisonduk som er enklere å sette opp og betydelig mer slitesterk.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.