Hei!

tenkte ikke bruke plast bak platene i min bod som skal være oppvarmet delvis/periodevis.
og kanskje bytte bruksområde i fremtiden hundehus/hønsehus/bod.

ja, bruksområdet vil trolig skifte, men bygningen er isolert.

ingen plast, gjetter jeg? :)

OXYD
Finnes dampbrems duk om man vil ha noe midt imellom

bremser ikke gipsen med? :)

ingen som har bygget lignende med skiftende bruksområder?

OXYD
Det er derfor produsenter anbefaler dampbrems duk til fritidsboliger og garasjer

OXYD
Jepp altfor dyrt. Noen her på forumet har brukt vanlig vindduk. Men om det er en fullgod løsning vet jeg ikke. Den er ikke like tett som en dampbrems.

OXYD
Men søk her på forumet så finner du mer info om oplastede garasjer. Men vær forberedt på mye snakk/meninger om plast/dampbrems å være eller ikke være.

byggmax har ikke i butikk....

Mikael_L
Gipsskiveplater i seg selv er ganske diffunsjonsåpne. Det er først og fremst maling på platene som sammen med platen kan nå omtrent samme dampgjennomgangsmotstand som dampbrems. Det er umulig å vite hvilken verdi man totalt når med konstruksjonen, men i praksis blir det vel noe i den dur.

Er damptrykket inne i boden større enn utendørs så presses det ut vanndamp i/gjennom veggene, og plast eller dampbrems kan være nyttig. Er det kaldt inne i boden eller ingen "produksjon" av fuktighet så blir det ikke noe damptrykk eller dampvandring å ta hånd om. Et menneske "produserer" 1 liter vann per dag bare ved å befinne seg i bygningen, 1 kg vanndamp om dagen (litt over det) puster vi ut.

Tynne vegger er generelt mye mindre følsomme, de når fuktbalanse med omgivelsene mye raskere og tørker altså ut raskt når forholdene tillater det.

• Liker
OXYD
  • Laddar…
Mikael_L
OXYD skrev:
Ja, altfor dyrt. Noen her på forumet har brukt vanlig vindsperre. Men om det er en fullgod løsning vet jeg ikke. Den er ikke like tett som dampsperre.
Diffusjonsmessig er vindsperre nesten helt åpen. Men den stopper luftkonveksjon.

Konveksjon er den mekanismen som er mest kapabel til å føre ut store mengder vanndamp inn i konstruksjonen, så det kan være en god idé å tette utette vegger og konstruksjoner med vindsperre om det er den enkleste veien.

• Liker
OXYD
  • Laddar…
OXYD
Bra svar Mikael_l. 👍

"Bison Dampbrems fungerer utmerket sammen med Bison Vindsperre og også med Bison DiffTak. Man får da et forhold med en mer enn 5 ganger så tett duk på innsiden som på utsiden av veggen. I taket får man et forhold med en mer enn 10 ganger så tett duk på innsiden som på utsiden. Dette er i samsvar med retningslinjene som forespråker nettopp disse forholdene"

veggene er 95mm
taket 145mm

kanskje sette vindduk også innvendig da =)

blir plast under takisoleringen med tenkte vi.

da kommer taket se ut sånn innifrån
gips
glespanel 20mm.
plast
takstoler 170mm (hvorav 145mm isolasjon og øverst 25mm luft = 170mm)
underlagsduk/trampduk, dessverre diffusjonstett så vi etter taket var lagt
spikerlekter 38mm
takplater tp20

det blir altså 2 lag diffusjonstett i taket... med luftspalte under det øvre laget...
tror på denne konstruksjonen i alle fall :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.