Vi holder på å bygge hus, og nå er det planleggingen av planløsningen og alle detaljer som gjelder...
Vi skal ha peisovn (som alle andre) i vårt hus, og vi funderer litt over plasseringen. Vi kommer til å ha en stue/kjøkken/spisedel med relativt åpen planløsning. Det vil også være et skråtak med åpent opp til møne. I mønet vil det finnes en limtreramme.
I dette store rommet vil vi ha høye vindupartier, med en veggflate imellom som er perfekt egnet for plassering av peisovn. (midt på mønet). Problemet er om vi skal plassere ovnen noen meter forskjøvet fra midten, for å kunne ha skorsteinen RETT opp gjennom taket. Eller, om man skal plassere ovnen i sentrum og istedenfor vinkle skorsteinen på et vis? Det føles som at hvis man plasserer ovnen forskjøvet, blir det ikke symmetrisk og vil se veldig dumt ut. Men plasserer man isteden ovnen i midten, får man en vinklet skorstein. Jeg vet ikke hva som blir best? Hvilke vinkler finnes det på skorsteinene?
Rent spontant så føles det som jeg ville satt den sentrert og tatt en vinkel på skorsteinen høyt oppe (så den ikke blir så iøynefallende).
Dette forutsatt at det er en kamin der man ser bålet fra alle vinkler så man har trivselfaktoren med seg uansett om man sitter ved spisebordet eller i sofaen, ellers kan den plasseres i ytterhjørnet f.eks.
Edit: Man kan jo også ha den mot veggen med TV-en, da blir den nok forskjøvet i forhold til limtrebjelken for å kunne ha en rett skorstein.
Hei
Vi er i akkurat samme situasjon i dag. Hvordan gjorde dere det? Har du noen bilder? Har vanskelig for å se for meg hvordan det ser ut med vinklet skorstein på den ene siden bare...
Veldig takknemlig for svar!
Det som skaper problemer for oss er at vi skal ha vinduer opp mot mønet som skal følge samme linje som yttertaket. Det går å få ut ovnen midt i mønet, men da ser vinduene helt merkelige ut. Så håper dere har laget en fin løsning vi kan kopiere vi vil jo også helst ha den mellom vinduene.
Vi gjorde en skikkelig stilig løsning, vi satte ikke inn noen vedovn i det hele tatt! 👍🏻😄
Vi forberedte bare for det..... vi prioriterte rett og slett annet for de pengene.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.