17.046 lest ·
8 svar
17k lest
8 svar
Plassbygget bokhylle - valg av tre for konstruksjon
Skal når som helst begynne å bygge en plassbygd bokhylle i andre etasje, ca 4m bred og 2,6m høy.
Baksiden av bokhyllen har jeg en egen tråd om og det tror jeg kommer til å ordne seg, og hylleplatene er allerede avklart da jeg har en hel del gamle massive lagerhylleplater på 800mm som bare skal slipes og brukes.
Selve designen er også ferdig, så det som gjenstår nå er valg av materiale til selve stammene. Vi vil bygge med ekte treverk og ikke med mdf, men jeg er litt usikker på hva man skal se etter.
Fungerer det bra med vanlig råplan fra f.eks. K-rauta eller Byggmax for sideplater osv., eller skal man lete etter noe spesifikt treverk?
Alt skal males med linoljemaling deretter, samme som for panel og listverk i øvrige rommet.
Andreas
Baksiden av bokhyllen har jeg en egen tråd om og det tror jeg kommer til å ordne seg, og hylleplatene er allerede avklart da jeg har en hel del gamle massive lagerhylleplater på 800mm som bare skal slipes og brukes.
Selve designen er også ferdig, så det som gjenstår nå er valg av materiale til selve stammene. Vi vil bygge med ekte treverk og ikke med mdf, men jeg er litt usikker på hva man skal se etter.
Fungerer det bra med vanlig råplan fra f.eks. K-rauta eller Byggmax for sideplater osv., eller skal man lete etter noe spesifikt treverk?
Alt skal males med linoljemaling deretter, samme som for panel og listverk i øvrige rommet.
Andreas
Jo det skulle visst kunne funke..
En viss rolle spiller det vel likevel hvordan treverket ser ut for om sluttresultatet blir en "levende" genuin bokhylle eller som en "malt billybokhylle".
Men med Limfog av furu får man vel likevel en mer levende følelse enn med f.eks MDF?
Følgespørsmål da.
Skiller det mye mellom kvalitet? Går det an å bruke f.eks Byggmax stavlimte hylleplater eller bør man lete etter finere kvalitet?
En viss rolle spiller det vel likevel hvordan treverket ser ut for om sluttresultatet blir en "levende" genuin bokhylle eller som en "malt billybokhylle".
Men med Limfog av furu får man vel likevel en mer levende følelse enn med f.eks MDF?
Følgespørsmål da.
Skiller det mye mellom kvalitet? Går det an å bruke f.eks Byggmax stavlimte hylleplater eller bør man lete etter finere kvalitet?
Limtre er nok svaret, og jeg tror ikke Byggmax har så mye dårligere plater enn øvrige.
Og med limtre blir det en klart mye mer levende overflate enn med MDF.
Skal man bruke MDF så synes iallfall jeg at man skal bygge hele møbelet av MDF, å blande med massivt tre/limtre/etc ser mest sprøtt ut.
Når man maler limtre pleier ofte årringene på treet å synes ganske godt, og gir dermed en mye mer levende overflate enn MDF, som blir veldig glatt og "død".
Og med limtre blir det en klart mye mer levende overflate enn med MDF.
Skal man bruke MDF så synes iallfall jeg at man skal bygge hele møbelet av MDF, å blande med massivt tre/limtre/etc ser mest sprøtt ut.
Når man maler limtre pleier ofte årringene på treet å synes ganske godt, og gir dermed en mye mer levende overflate enn MDF, som blir veldig glatt og "død".
Jeg så faktisk på Biltemas limtre, men Byggmax virker billigere per m2.Peter_K skrev:
Ellers føles det ikke som et problem for oss med det du beskriver om Biltemas, da det er helt ok om årringene synes igjennom.
Det er t.om ønskelig...
Lener mot at vi spikrer noen form for høvlet/slipt råspont som bakside til hyllen og går for Byggmax 18x300x2350mm stavlimte furuhylleplater som sidedeler..
Har en mengde gamle bodhylleplater i tre på 1000mm som får bli hylleplater etter litt behandling..
Kvister/ shellakker man limtre?
Ja, limtre behandles akkurat som hvilken som helst annen trebit. Det som kan se litt kjedelig ut når man kvistlakker limtre er at de flekker man legger kvistlakk på fremstår som "blanke flekker" i den ellers smått årete overflaten. For å komme rundt det problemet trengs en oljebasert grunning - du hopper over kvistlakken og grunner hele herligheten med oljegrunn da også den låser inne harpiksen fra kvistene på lignende måte som schellack. Blør kvistene mye så kan det være nødvendig å grunne 2ggr. Dette hvis de "blanke flekkene" fra schellack oppleves som et problem...clain skrev:
Klikk her for å svare