Hei.

Nå har jeg lest alt som er tilgjengelig innen emnet støpe egen benkeplate i betong og jeg føler meg selvsikker nok til å gi meg i kast med det.
Men et spørsmål som jeg ikke har klart å få svar på er dette.

Hvis jeg vil ha en vask, kan jeg sette vasken i bunnen av formen, sørge for at den virkelig presses mot bunnen og deretter helle i betongen.
Burde ikke vasken bli planlimt da?

Er det noe negativt med dette? bortsett fra at vasken knapt blir utskiftbar.

Takknemlig for svar

Hei,

Da jeg laget en benkeplate i betong med vask, laget jeg en modell av vasken i forskalingsfinér og isopor slik at når jeg fjernet den etter støping, kunne jeg senke ned vasken tilsvarende tykkelsen på forskalingsfinéren i benkeplaten og feste den med tilhørende festemekanisme. Jeg tror ikke støpingen ville bli et problem om du støper fast vasken, men husk på at du antagelig vil slipe platen litt, og da å unngå å slipe vasken er nok vanskelig, noe som gjør at den ikke vil bli så pen.

Min løsning gjorde imidlertid at jeg ikke fikk ned vasken perfekt og valgte å silikonere rundt vasken, noe som ikke ble spesielt pent etter en stund. Så den enkleste løsningen er antagelig å sørge for at du støper et hull i benkeplaten tilsvarende hva du ville ha kuttet ut av en trebenkplate (en bit isopor limt i formen eller lignende) og monterer vasken "på" benkeplaten. Jeg liker ikke denne løsningen da det blir vanskelig å ta kluten og presse ned søppel i vasken fordi det blir en liten kant.

/Ola E.

Om du har en ritkigt billig ho, typ 3-400 kronors på ikea kanskje du kan plaste/olje inn den for å deretter få løs den når betongen har herdet. Da kan du slipe uten å risikere å ødelegge den. Går den ikke å få løs uten ekstrem vold (så den går i stykker) har du "bare" kastet noen hundrelapper i sjøen...

Har aldri testet, men har selv tenkt å gjøre i henhold til beskrivelse når jeg bygger utekjøkken!

Takk for deres svar. Jeg forstår problematikken med å eventuelt skade vasken når man sliper.
Jeg tenkte at man kanskje kan sette sølvteip på innsiden av vasken og eventuelt kunne fjerne vasken før sliping.
Jeg kommer til å bruke en IKEA-vask slik som @ejeras beskriver, så det er 3000 jeg ofrer i verste fall.

Men for å unngå skader ved sliping burde man vel kunne plastre inn vasken ganske ordentlig før sliping, og være forsiktig for at det ikke skal bli noen skader.

@ola.eriksson hvor lang tid tok det for deg å slipe benkeplaten. Kjørte du med maskin eller for hånd?

P PBPB skrev:
Takk for deres svar. Jeg forstår problemet med å muligens skade hon når man sliper.
Jeg tenkte man kanskje kan dra sølvteip på innsiden av hon og eventuelt kunne plukke bort hon før sliping.
Jeg kommer til å bruke en IKEA ho sånn som @ejeras beskriver så er det 3000 som jeg ofrer i verste fall.

Men for å unngå skader ved sliping så burde man vel kunne plastre inn hon ganske godt før sliping og være forsiktig for å unngå skader.

@ola.eriksson hvor lang tid tok det for deg å slipe benkeplaten. Kjørte du med maskin eller for hånd?
Jeg forsøkte å leie en diamantsliper type vinkelsliper men det gikk ikke i det hele tatt, altfor grovt verktøy så det endte med at jeg måtte håndslipe med våtslipepapir. Jeg har sett at det skal finnes maskiner der man også kan tilføre vann men kunne ikke finne noen slik å leie. Kanskje finnes i ditt område. Uansett hvordan du gjør det bør du være veldig nøye med å få så god overflate som mulig fra starten av (etter støping) for det er ikke gøy å slipe betong.

Hei!

Jeg står overfor den samme utfordringen. Jeg har støpt benkeplate en gang tidligere og brukte da cellplast for kjøkkenvasken. Det ble bra, men som noen tidligere skrev, så ble det vanskelig å feste vasken med Ikeas skruer, så jeg måtte komplettere med silikon. Det ble likevel bra, men kanskje ikke optimalt.

Nå denne gangen vurderte jeg om det ville fungere å støpe med vasken i formen. Derfor lurer jeg på hvordan det gikk for deg eller andre som har testet.

Ble det bra?
Gikk det an å få ut vasken ved sliping? Brukte du olje for å få ut vasken?
Hvordan festet du vasken i formen slik at det ble helt tett?
Noe annet å tenke på?

Ser frem til et svar i en veldig gammel tråd

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.