Hei!

Jeg har et hus fra 1920-tallet med plankvegg-stamme. Skal sette inn to vinduer i gavlveggen og trenger derfor å lage hulltaking og avveksling.

Har brukt ca. 2 timer her på byggahus og lest om avveksling i plankvegg, så jeg føler meg trygg på selve utførelsen. Men jeg har to spørsmål nedenfor.

Først to bilder av fasaden.

Fasade i dag;
Grønn husfasade fra 1920-tallet med røde og sorte vinduskarmer, en balkongdør og et lite rekkverk, sett mot blå himmel.

Fasade med nye vinduer;
Grønn husfasade fra 1920-tallet med røde vinduskarmer, gavelvegg, balkongdør, og eldre malt treverk. Skader og behov for maling er synlig.

(Ovenstående er en rask, slurvete jobb i photoshop. Vindusbordenes dekk skal selvfølgelig ikke "krasje" med balkongdørens dekk osv!)

(Og ja, fasaden, vinduene og balkongrekkverket trenger maling og kjærlighet - vi er nyinnflyttede: Det står på gjøremålslisten:)).

Innvendig har jeg foruten moderne tilleggsisolering fjernet
1) tritrex
2) liggende plankvegg (15mm tykk)
3) lekter (ca. 15 mm)
4) vindtett papir
5) Nå kommer høvlede, profilerte stående plankvegg (husets stamme).

Plankene er 7 cm tykke og 13 eller 20 cm brede, litt om hverandre.

Trepanelvegg med synlig isolasjon rundt kantene, ovenfor en radiator. Veggen viser trekonstruksjon eksponert for renovering.

SPØRSMÅL 1: Avveksling.

Tenk på innfelt avveksling som originalavvekslingene er laget.

Akkurat her ved siden av sitter det imidlertid en balkongdør som er avvekslet i samme "bjelke" som jeg vil felle inn avvekslingen for vinduet i. Er det mulig å legge inn en avveksling for vindu i samme bjelke der det allerede finnes en avveksling for balkongdøren? Planken er 7 cm dyp og 13 cm bred og har en innfelling på ca. 4 cm for balkongdøren ved siden av. Kan jeg felle in avveksling for vindu her også?

Hjørne av veggåpning i gammel trevegg med isolering synlig, markert med rød sirkel og linje for fremtidig vindusplassering.

Krysser virkelig fingrene for at svaret er ja! Egentlig hadde jeg "trengt" å ha vinduet ca. 10 cm mer til venstre, men det går selvsagt ikke.

Jeg vil virkelig ikke plassere vinduet på neste bjelke (til høyre) - da havner vinduet totalt ca. 30 cm for langt til høyre. Kommer ikke til å se klokt ut verken utvendig men fremfor alt ikke innvendig - ut fra plasseringen av nåværende elementer (jeg installerte dem selv for to år siden og har ikke energi til å flytte dem. Finnes annet å prioritere på renoveringslisten!:)).

SPØRSMÅL 2: Dimensjon på limtrebjelke

Spørsmål om dimensjonering av bjelken. Plankstammen er 7 cm dyp. Ser det som at jeg har tre alternativer:

Limtrebjelke 66x315 mm som jeg kløver til ca. 66x225 (får ikke inn høyere bjelke).

Eller limtrebjelke 42x225 som kapper for så limer rikelig med trelim + sikk-sakk skruer så jeg får en bjelke som er 84x225 mm.

Eller holder dimensjonen 42x180 som blir til 84x180 mm? Er jo bare et vindu som er 100 cm bredt, så ingen stor hulltaking.

(8,4 cm bjelke i 7 cm plankvegg er ingen problem. Den stikker ut 14 mm innvendig, men jeg skal jo på med flere lag isolering m.m. for å fylle opp hullet av alle tidligere lag tre, tritrex m.m.)

Takk på forhånd for svar!
Settes stor pris på! (y)

Sist redigert:
Staffans2000
Spørsmålet er vel om du trenger en avveksling i det hele tatt? Det er neppe noen vekter oppå.

Bruk planker som du får fra det nye hullet til avvekslingen.

Det kan være bra å tenke på at det gamle virket i huset er saget med tommemål. De smaleste plankene har nok vært 3x6 tommer før spontingen, det betyr en tykkelse på ca 75 mm. Plankene er skråspikret i hverandre med meget kraftige og mange spiker. Man får dermed en plateeffekt som gjør at det pleier å holde å bruke overflødige planker til avvekslinger. Har man ingen slike er limtre et bra alternativ siden det går an å få lignende dimensjoner. Nærmest er tykkelsen 78 mm. Skal man kløyve limtre skal det være homogent. Det har da bokstaven "h" i typebetegnelsen.

Staffans2000
Men som sagt. Trengs det noen avveksling overhodet!

Det er ingen avveksling i ordets egentlige mening, men en måte å gjøre plankeveggen over vinduet stivere. Det skjer nok ikke noe dramatisk om man ignorerer det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.