Min nabo funderer på sitt sommerprosjekt som blant annet innebærer å ta opp et hull for en verandadør i ytterveggen. Hvis huset hans er bygd som mitt, og mye tyder på det, så er det utenfra og inn trepanel, stående spontet plank ca 70 mm tykke, luftspalte, liggende spontet plank i samme dim, tretex og en masse tapet.

Hos meg ser det ut til å være de stående plankene som er bærende. De liggende ser mer ut til å fungere som isolasjon og for å holde sammen de stående plankene.

Jeg tenker slik at iom at det er stående plank så blir ikke avlastningen like viktig. Men det som bekymrer meg er at det allerede finnes et stort vindu ved siden av der han tenkte å ta opp for døren. Det føles litt som at den veggen kan bli svekket.

Eller hva sier de som har erfaring med gamle hus med denne byggekonstruksjonen?

Er det en gavlvegg og en normalt bred dør, så kan du antakelig se bort fra det, men det skader jo aldri å sette inn en tverrbjelke over.
I vårt hus er de stående plankene skråspikret, så når man sager i veggene kjører man før eller senere inn i en spiker. Det gjør jo at det holder sammen ganske bra selv med et hull i.
På dette bildet vises hvordan de har bjelket av over vinduene på vårt hus.
Rom med tregulv og vegger, to vinduer med avbalking over, planter på vinduskarmer, møbler som stoler, bord og esker, klær henger på treveggen.

Man får se hvordan det ser ut. Det kan være slik at det ligger en solid regel over plankene (oppe ved taket typisk, og den fordeler vekten slik at hver individuell planke ikke er så viktig).

Hvis det er nær et vindu, kan man gjette at det ligger en takstol over (om de går 90° mot den veggen. Går de parallelt med stolene, ligger en takstol over, men med litt mer utbredt last. Men det er vel bare å enten legge en solid regel utenpå og skru som en gal i de kappede og plankene ved siden av, så har man en viss avbæring.

Alternativt kan man jacke inn en regel som bildet i denne tråden. http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/188168-barande-vagg.html

Personlig hadde jeg nok satt reglar både injackade i hullet og på ut + innsiden, og så skru alt fast, kanskje også lagt inn en regel til i hullet som jeg festet med hjelp av en slags bjelkesko for å slippe skråskruve (om det finnes sånne sko der man i en plankvegg kan trykke opp en regel mot de kappede plankene og skru i de ukappede).

Så man sover godt når snøen ligger på takene...

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.