Hei,

Skal gjøre et gjerde rundt hagen og har nå selv satt opp og sementert stolper og alt sånt. Det eneste jeg behøver nå er plankene. På byggefirmaet her i byen har de 3,6 m og jeg skal ha 2 m. De kunne ikke skjære (?) dem opp, så hvis jeg skulle kjøpe dem ville det bli 1,6 til overs på hver planke. Spurte om de kunne bygge seksjoner og de ga meg et tilbud på 43 000, det er for materialer, oppsett og arbeidet. Jeg har aldri satt opp et gjerde før så vet ikke om det er rimelig eller ikke. Hadde tenkt med 10-15 max! Er det jeg som er gal eller ligger prisen sånn? :x Planen nå er å finne planker til riktig høyde og sette opp alt selv.

• Liker
André broström
  • Laddar…
Hei.
Det er vanskelig å vite om prisen er rimelig hvis vi ikke vet hvor stort gjerdet er, er 2m høyden på gjerdet?

Et gjerde montert og ferdig rundt hele tomten er kanskje ikke 43000kr så ille.

Kapp dem på 1,8 meter, det spiller ingen rolle om planket blir litt lavere.
Om det likevel spiller en rolle legger du en planke horisontalt som avslutning oppe og nede.

harry73
Fins vel oftest også i andre lengder?
3,6 --> 1x2m, 44% tap
4,8 --> 2x2m, 17% tap
7,2 --> 3x2m, 17% tap

det er ca 35-40m langt og 2m på høyden. skal ha plankene stående oppover. (som bildet nedenfor) kan ikke ha lavere da jeg har fire hunder som ikke skal kunne ta seg over det.
skal se om de kan kappe 2m siden jeg skal ha så mange, burde vel kunne gå.. ellers blir det en tur til norge der jeg vet de kan hjelpe.
men burde ikke alle byggfirmaer ha sagemaskin og kunne kappe av for sine kunder?
kjøpte for store lengder som ikke gikk inn i varebilen, men måtte stå med en vanlig håndsag og sage selv.

Et plankegjerde med stående planker, med et lite barn som sitter foran på gress.

• Liker
Milena Pavlovic
  • Laddar…
Jeg har egentlig ikke noe svar på spørsmålene dine, men har i stedet en alternativ løsning. Kanskje har du allerede selv tenkt på og forkastet den, hva vet jeg...? ;)

Som jeg forstår det, har du minst tre problemer...? Dels har ditt lokale byggfirma kun den planken du vil ha i 3å60-lengde? Dels har du ikke mulighet til å transportere planker lenger enn ca 2 meter, og du har ingen sag så du kan kappe lange planker selv?

For det første; finnes det virkelig ingen annen trelastbutikk i området som kan ha lengre planker? Värmland er jo tross alt ikke så langt fra sivilisasjonen? ;)

For det andre; OM du finner lengre planker, har du krok på bilen eller mulighet til å låne en bil med krok av noen i nærheten? Lei/lån da en tilhenger og hent hjem dine 4,2 meter lange planker. Så har du forhåpentligvis en butikk som Jula eller Biltema i nærheten, og da drar du dit og kjøper en billig kapp/gjærsag for noen hundrelapper pluss et sagblad av bedre kvalitet og sager plankene selv. Har du flaks, har du en velvillig nabo som eier og gjerne låner ut en slik sag til deg.

Har du ingen annen trelastbutikk tilgjengelig, så har haavard en god løsning som dessuten ikke bare blir litt mer elegant, men også vil beskytte endeveden på dine stående planker. :)

Et annet tips: Jeg har selv bygget et gjerde med stående planker og gjorde en fatal feil. Jeg tenkte ikke på at de stående plankene belaster de liggende bjelkene med ganske stor kraft, spesielt hvis de blir fuktige. Etter en stund hadde jeg et gjerde med en pen (?) u-formet overkant. Mine liggende bjelker var rett og slett for svake og klarte ikke holde vekten av de stående plankene, og de bøyde seg. Det ble ikke bra... Vet ikke hvilke dimensjoner du skal ha, men jo lengre spenn mellom stolpene i bakken, desto mer vekt og desto kraftigere liggende bjelker trenger du...

MVh,
ToRy

PS. Regnet litt på mengden trelast du trenger og hva det kan koste... Kjøper du trykket 22x95 på Byggmax må du betale nesten 8000 kr bare for dem, så kommer stolper og liggende bjelker, skruer, beslag og annet du kan trenge. Firmaets pris på totalt 43.000 kr høres ikke helt urimelig ut da, kan jeg synes. ;)

jeg kan transportere 2m. var når jeg kjøpte stolpene som var 4,6 og lenger som ikke fikk plass i varebilen uten var nødt til å kappe av ca 2m så de fikk plass. Sag og masse andre verktøy har jeg hjemme, hvis man bor på landet så tror jeg det er et must. bygger og renoverer hele huset/hagen så trengs.
siktet mer på at som i Norge vet jeg at alle skal ha sagmaskin og kunne kappe for sine kunder gratis :)

finnes sikkert flere men den var den nærmeste som er av "kjent" merke. bor på landet så ønsker helst at ikke behøve å dra såå langt som inn til Karlstad. (for mye jobb og for lite tid)
mine hunder liker noen ganger og hoppe og setter opp det mest på grunn av dem. jeg er 1,60 og den ene kan hoppe opp mot brystet og er nå bare ett år, så må være minst 2m iallfall.

Takk for tipset, Tenk på at det skal være så stabilt som mulig så har sementert ned alle stolper ordentlig, og er ca 2 meters mellomrom. Reglerne skal jeg tenke på at de skal være kraftige, vil ha gjerdet i mange år :D

• Liker
ToRy
  • Laddar…
harry73
Jeg fikk sage virke med håndsag på byggmax, så det stemmer at de ikke gjør det overalt for sine kunder. Men om vi tar byggmax, kan man også handle på nett, og da får man hjemlevering. Det burde også være en løsning

Mange sagbruk vil ikke sage trykkimpregnert i sine sager da det sliter mer på tennene.

4,2 meters planker er også en standardlengde (det meste finnes i 60 cm intervaller) og da får du veldig lite spill.

Har du byggelov for gjerdet? Det er vel maks 180 cm som gjelder ellers og da løser problemet seg jo automatisk.

nei, trodde ikke jeg trengte byggetillatelse. bor på landet og nærmeste nabo er langt unna så berører jo ikke dem.
20cm + tror jeg ikke skader

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.