Belmlu
Hei,

Når jeg bygde gjerder for cirka 2 år siden skrudde jeg fast overliggeren rett ovenfra og ned i stolpenes endetre. Da visste jeg ikke bedre, men nå vet jeg at det kanskje ikke er å foretrekke. Alt er bygget i trykkimpregnert trevirke, hvor i alle fall stolpene er NTR A og muligens også overliggeren. Festet med kraftig, galvanisert treskrue.

Til mitt spørsmål: for at dette skal holde på sikt, ville det være lurt om jeg legger noe på ved skruehodet for å forhindre fuktvandring ned langs denne? Bør jeg gjøre om og feste på en annen måte? Eller kan jeg la det være med god samvittighet?

Kommer du til å skru skrått nedenfra?
Alle typer overliggere bør alltid festes nedenfra for å unngå at vann blir stående ved skruen. Det er også en fordel hvis det er en lett helling på overliggeren.

• Liker
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
maah maah skrev:
Kommer du til å skråskruve nedenfra?
Alle typer overliggere bør alltid festes nedenfra nettopp for å unngå at vann blir stående ved skruen. Samt at det er en fordel om det er en lett helling på overliggeren.
Ja, det skal nok gå! Ikke noe alternativ med vinkelbeslag?

Forslag på tiltak for nåværende skrue? Trekke ut og tette hullet med noe?

Tenk på hvor lenge et terrassegulv varer, der hver skrue oftest er skrudd ovenfra.

Eller for den saks skyld byttet jeg ut en seksjon av et plank i fjor sommer som minst var 50 år der overliggeren var ikke trykkimpregnert og spikret rett ovenfra. Riktignok lasert, men det var et sporadisk vedlikehold som ikke hadde skjedd på 20 år.

• Liker
Belmlu
  • Laddar…
wildeside
Gjerdet mitt av ubehandlet tre malt med jernvitriol da det var nybygd har stått i snart 10 år med overliggeren skrudd ovenfra, og så langt er det ok i treet. Har en vakker grå naturlig farge.

• Liker
Belmlu
  • Laddar…
TS bør nok ikke bekymre seg. Vannet vil renne inn i overliggeren selv gjennom sprekker og annet. SOv rolig i 10 år og se deretter om overliggeren bør byttes. Trolig ikke.
Jeg er helt overbevist om at det ville holde selv med uimpregnert virke.

• Liker
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
Takk for beroligende beskjed alle sammen :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.