Jeg har bestilt en asfaltering med tilhørende gravearbeid. I tilbudet ligger det at NCC, som det gjelder, skal sette pilarer til carport og bod. Nå fikk jeg vite at de støper pilarer uten å sette pilarjern i, de sier at det er lettere å få pilarjernene nøyaktig i riktig posisjon hvis man i stedet borer hull i de støpte pilarene og fester pilarjernene der, i ettertid. Jeg har en borhammer (lavpris), klarer maskinen det? Den fungerer helt utmerket til betongvegger...
Ble litt nysgjerrig nå. Hvordan anbefaler de at man fester plintjernet i det borede hullet? Lim? Hvor lang tid etter støping bør man vente før man borer/limer?
De sa ikke noe om hvordan jeg skal feste plintjernene i borehullet. Derimot har jeg tidligere lest at om man har en betongplate så kan man spikerplugge fast en regel direkte i betongen. Så jeg gjetter at det fungerer å bruke plugg. Burde vel finnes i den dimensjonen?
Skal det støpes pilar så bruker man oftest stolpesko, det finnes en modell som støpes inn som er justerbar og en modell som er "fast" som man borer for og fyller opp hullet med kjemankre for å deretter trykke ned stolpeskoen.
Det går mye raskere og enklere for dem (= billigere). De trenger prinsipielt ikke å måle noe som helst. Den jobben får du.
De har ikke direkte feil i sak, men de kunne veldig godt ha støpt inn pillarjern, men det hadde som sagt krevd betydelig mer av dem.
Så som vanlig, det man vinner i den ene enden taper man i den andre. => Erfaring :| (Tungt i starten, men lett å bære senere.)
Skal det støpes pilar så bruker man oftest stolpesko, det finnes en modell som støpes inn som er justerbar og en modell som er "fast" som man borer for og fyller opp hullet med kjemanker for deretter å trykke ned stolpeskoen.[bilde]
Virker jo praktisk da å bruke kjemanker. Hvor mye kan det gå med til 16-17 pilar?
Får man spørre hva de tar per kvadratmeter? Vi er inne på samme spor nemlig, asfaltere og da samtidig forberede for carport som vi kanskje tar neste år.
I prisen vi har fått inkluderes også vann- og avløpsbytte fra gaten inn til huset (2 x 30 m) så det er vanskelig å sammenligne. Vi vil få en spesifikasjon når jobben er ferdig siden vi har rett til ROT-fradrag for akkurat va-jobben.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.