Hei!
Jeg har nettopp fått levert en kilometer perlestaff (13x95). Det er første gangen jeg gjør dette, så jeg trenger deres støtte for å unngå å gå på noen miner.
Det første jeg skal gjøre er å montere perlestaffen i tre soveromstak hvor det finnes både et skråtak og et horisontalt tak i hvert rom. Jeg ser for meg liggende panel.
1. Hvordan gjør man det penest der skråtaket møter det horisontale taket? Skulle helst slippe en list, men hvis man trenger å kappe på langs, har jeg nok ikke riktig verktøy.
2. Hva trenger jeg av verktøy for å kløyve panelet på langs (noe jeg antar at jeg kommer til å trenge å gjøre, særlig når brystpanel også skal monteres på et senere tidspunkt)?
3. Tror dere at jeg kan spare alle plankene jeg trenger å kløyve på langs for deretter å leie riktig type sag (2) og kløyve alle samtidig? Eller trenger jeg å kløyve dem fortløpende i takt med at panelet settes opp, gitt at plankene spikres fast en og en?
4. Jeg har hatt en elektriker inne som har forberedt et 30 mm rør for taklampe i hvert rom. Han anbefalte at jeg skulle begynne med å bore hull midt i en planke for røret og montere denne først (da det kan være litt krevende å få til hvis borehullet går over en skjøt mellom to planker). Det innebærer da at første planken havner omtrent midt i taket. Er dette riktig tenkt?
5. Jeg har lest at man anbefaler å begynne å sette panel fra en vegg og deretter videre. Dette blir jo ikke helt gjennomførbart gitt punkt 3 og 4 ovenfor?
6. Bør jeg male før jeg monterer (for at det ikke skal bli trehvitt i sprekkene hvis det tørker litt fra hverandre)? Hvis ja, kun ett strøk eller alle strøkene? Jeg har tenkt å male med linoljemaling, håper jeg orker 😅
7. Jeg har en spikerpistol. Har også sett at noen anbefaler montasjelim. Hva sier dere?
8. Bør plankene være noe kortere enn veggen de skal dekke (for å tillate litt bevegelse og de uansett vil bli dekket av list på enden), og i så fall hvor mye kortere? Hvordan skal man tenke på andre leddet, bør man ikke sette planker hele veien fra vegg til vegg? Hvordan tenker man på møtet skråtak/horisontalt tak?
Stor takk på forhånd om noen orker å hjelpe meg rett her!
Jeg har nettopp fått levert en kilometer perlestaff (13x95). Det er første gangen jeg gjør dette, så jeg trenger deres støtte for å unngå å gå på noen miner.
Det første jeg skal gjøre er å montere perlestaffen i tre soveromstak hvor det finnes både et skråtak og et horisontalt tak i hvert rom. Jeg ser for meg liggende panel.
1. Hvordan gjør man det penest der skråtaket møter det horisontale taket? Skulle helst slippe en list, men hvis man trenger å kappe på langs, har jeg nok ikke riktig verktøy.
2. Hva trenger jeg av verktøy for å kløyve panelet på langs (noe jeg antar at jeg kommer til å trenge å gjøre, særlig når brystpanel også skal monteres på et senere tidspunkt)?
3. Tror dere at jeg kan spare alle plankene jeg trenger å kløyve på langs for deretter å leie riktig type sag (2) og kløyve alle samtidig? Eller trenger jeg å kløyve dem fortløpende i takt med at panelet settes opp, gitt at plankene spikres fast en og en?
4. Jeg har hatt en elektriker inne som har forberedt et 30 mm rør for taklampe i hvert rom. Han anbefalte at jeg skulle begynne med å bore hull midt i en planke for røret og montere denne først (da det kan være litt krevende å få til hvis borehullet går over en skjøt mellom to planker). Det innebærer da at første planken havner omtrent midt i taket. Er dette riktig tenkt?
5. Jeg har lest at man anbefaler å begynne å sette panel fra en vegg og deretter videre. Dette blir jo ikke helt gjennomførbart gitt punkt 3 og 4 ovenfor?
6. Bør jeg male før jeg monterer (for at det ikke skal bli trehvitt i sprekkene hvis det tørker litt fra hverandre)? Hvis ja, kun ett strøk eller alle strøkene? Jeg har tenkt å male med linoljemaling, håper jeg orker 😅
7. Jeg har en spikerpistol. Har også sett at noen anbefaler montasjelim. Hva sier dere?
8. Bør plankene være noe kortere enn veggen de skal dekke (for å tillate litt bevegelse og de uansett vil bli dekket av list på enden), og i så fall hvor mye kortere? Hvordan skal man tenke på andre leddet, bør man ikke sette planker hele veien fra vegg til vegg? Hvordan tenker man på møtet skråtak/horisontalt tak?
Stor takk på forhånd om noen orker å hjelpe meg rett her!
Kan gi noen tips og synspunkter på veien. Mal et strøk før. Er det kvist i, finnes det hvit schellac som er bra å grunne med. En enkel bordsag er gull. Kjøp brukt og selg etterpå om mulighet finnes. Man kan få det til med håndsirkelsag eller senkesag hvis man har godt arbeidsbord mm. Jeg har bare kjørt dykkert uten lim med all panel jeg har satt opp. Litt grovere dykkert typ 1,6 x 50 galvanisert suger fast panelet bra synes jeg. Har aldri hatt problemer med å bore for tak eller koblingsbokser hvis man er nøye. Ville ikke tilpasset meg etter det.
Takk! Ang. borehullet, slangen med eltrekningene sitter allerede i taket, så jeg trenger å bore hull for denne før bordet settes opp. Om hullet trenger å havne i en skjøt mellom to bord, setter man sammen bordene med hverandre før man borer og spikrer opp i taket eller hvordan ville du gjort det?Kretikos skrev:
Kan gi noen tips og synspunkter på veien. Male ett strøk før. Er det kvist i finnes hvit schellack som er bra å grunne med. En enkel bordsag er gull. Kjøp brukt og selg etterpå om mulighet finnes. Man kan få til det med en håndsirkel eller senkesag om man har bra arbeidsbord mm. Jeg har bare kjørt dykker uten lim med all panel jeg har satt opp. Litt grovere dykker, typ 1,6 x 50 galvanisert, fester panelen bra synes jeg. Har aldri hatt problem med å bore for tak eller koblingsbokser om man er nøye. Ville ikke tilpasset meg etter det.
S
swirve
Elektronikkentusiast
· Östergötland
· 1 506 innlegg
swirve
Elektronikkentusiast
- Östergötland
- 1.506 innlegg
Mal panelen 2 ganger før oppsetting, en tredje gang etter montering. Shellack på kvister. Begynn ikke midt i, men i en kant, doseringshull er ikke noe problem. Mål til sentrum av hullet fra forrige bords falskant og bor gjennom to samtidig. Dykkertpick med 50 mm dykkert er mer enn nok! For kløyving er det bordsag som gjelder! I skjøt er det sannsynligvis en ekstra list som gjelder hvis du ikke er veldig flink til å kløyve.
Klikk her for å svare