Er det noen som vet hvilken slange som er vanlig å bruke for å grave ned i bakken mellom bassenget og varmepumpen? Skal trekke varmerørene i disse etterpå. Har hørt at det går med pvc-slange og pem-slange.

Krilleman
PEM er normalt at man bruker til det i mark.

Hva mener du at du skal dra varmerørene i disse senere? Mener du den ribbede PVC-slangen som normalt følger med varmepumpen?

• Liker
JF.
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
PEM er normalt at man bruker til det i mark.

Hva mener du at du skal trekke varmerørene i disse senere?
Jeg trodde man brukte pem som beskyttelsesrør bare men de kanskje brukes på annen måte?

Krilleman
Til og fra bassenget er det jo ganske normalt å bruke PEM. Opp til varmepumpen er det jo en fordel å kunne lime PVC-slang (selvfølgelig med noen type unionskobling), noen installasjoner har PEM til varmepumpen også.

Alt avhenger jo av hvordan tingene står i forhold til hverandre. Nærme? Langt borte?

• Liker
JF.
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Til og fra bassenget er det jo ganske normalt at man bruker PEM. Opp til varmepumpen er det jo en fordel å kunne lime PVC-slange (selvfølgelig med en eller annen type unionskobling) enkelte installasjoner har PEM til varmepumpen også.

Alt avhenger jo hvordan tingene står forhold til hverandre. Nær? Langt borte?
Det vil være mellom 10-15m mellom bassengets tekniske rom og varmepumpen. Hvilken dimensjon er passende på slangen? Noen sa 50mm, synes det høres mye ut.

Tror PEM er billigere, men PVC-slangen er mykere og mer føyelig å håndtere. Jeg la PVC hele veien, men mest fordi jeg fikk tak i passende lengder via andres bygging/rester.

• Liker
JF.
  • Laddar…
Krilleman
Og har man noe form for teknikkutrymme så er jo PVC-slangen fin (rent estetisk) å lime i muffe direkte. :cool:(y)

• Liker
JF.
  • Laddar…
J JF. skrev:
Det kommer være mellom 10-15m mellom bassengets teknikkrom og varmepumpen. Hvilken dimensjon er passe på slangen? Noen sa 50mm, synes det høres mye ut.
Kjør på 50, mindre vil du ikke ha på de avstandene.
Har 50mm selv, og alt står 3m bak bassenget. (y)
Og lim med Tangit eller lignende.

Sjekk med firmaer som selger utstyr til hagedammer, pleier å være samme utstyr som bassengfirmaene selger, men til en annen pris!

• Liker
JF.
  • Laddar…
Jeg hadde valgt å bruke 50mm eller 63mm PEM-Rør i bakken og PVC over bakken. Den viktigste grunnen til å velge PEM er kostnaden, kjøper du PEM-rør på rull har de en tendens til å bøye seg litt, da er det penere med PVC-rør der røret er synlig. Jeg vil tro at limte PVC-koblinger er billigere enn PEM-koblinger. Det finnes riktignok PEM-rør som rette 6m rør, men det er litt uvanligere.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.