Jeg har noen funderinger på hvordan jeg best (eller for den del enklest) monterer røkrøret i hetten på vår peis.
(Ovnen er en Keddy SK2002 Panorama. Skorsteinen er trykktestet og godkjent.)

I min enfold tenkte jeg først (før jeg hadde lest meg opp) at jeg kunne montere røkrøret innenfra, dvs skyve det opp i pipen. Jeg har nå forstått at jeg må lage et hull i hetten og føre inn røret ned til kassetten. Hvordan skal jeg tenke når jeg måler for hullet? Og hvordan er det tenkt at røret skal "lås" i sin posisjon, med ekstra isolasjon så det slutter helt tett rundt?
Det medfølgende røkrøret er ca 120-140cm og bør rekke opp til spjeldet som man ser på venstre side i bildet.
Peis dekorert med grangirlander og røde stearinlys på toppen. Røykrør og spjeld er nevnt i sammenheng med monteringsspørsmål for eldstaden.

Spjeldet skal selvfølgelig fjernes, og det trenger jeg å kappe innenfra på et vis, får se hvor godt man når med tigersagen.
På bildet nedenfor kan man se spjeldet, og det sitter som i en liten krage, bør jeg forsøke å få røkrøret forbi denne kragen, eller hva blir egentlig best? Kanskje bør jeg få det å flukte med kragen? Det er nok på håret at det kommer til å rekke opp dit, i verste fall må jeg kjøpe lengre rør.
Bilde av innsiden av en skorstein, med sotete vegger og et spjeld synlig i bakgrunnen. Strukturens tekstur og detaljer er også synlige.

Tips mottas med takk!

• Liker
Gnomeboy
  • Laddar…
I de monteringsanvisningene jeg har sett i, så skyves røkrøret inn nedenfra og stilles inn i høyden det skal ha ved endelig montering, så skyver man inn kassetten og løfter opp kassetten og plasserer den på klosser/føtter.

Som alternativ to (2) foreslår Keddy det du skriver, å lage hull i hetten,
https://www.keddy.se/wp-content/uploads/2018/04/SK1000-2000-SE-20180404.pdf

• Liker
Dowser4711 og 1 annen
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
I de monteringsanvisninger jeg har sett i så føres røkrøret inn nedenfra og stilles inn i den høyden det skal ha ved endelig montering, så skyver man inn kassetten og løfter opp kassetten og stiller den på klosser/føtter.

Som alternativ to (2) foreslår Keddy det du skriver, å ta hull i kuppelen,
[lenke]
Eksakt, det ser ut til å være et tilvalg, som vi da ikke fikk med (eller engang visste om at fantes før vi hentet ovnen).

I en optimal verden så slipper jeg jo helst å ta hull i kuppelen, så jeg kanskje skal finne ut hva tilbehørskitet kan tenkes å koste.
Derimot er jeg usikker på om jeg vil komme til å kappe spjeldet uten å ta hull i kuppelen..

Derimot er det bra å lage en/flere åpninger med gitter så høyt opp som mulig i hetten, men under isolasjonen, for å få ut så mye varme som mulig.

• Liker
FDT
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Derimot er det bra å lage en/flere åpninger med rist så høyt opp som mulig i kappen, men under isoleringen, for å få ut så mye varme som mulig.
Vi fikk med en rist (om enn ikke så stilig) for dette men fikk også forklart for oss at det ikke vil være nødvendig. Da kommer man til enda et spørsmål, om det er kronglete som fy å sette inn en slik ETTERPÅ uten å ta ned hele innsatsen igjen...

Men har jeg forstått det riktig om at jeg "låser" røykrørets ende i skorsteinen med mineralull? En medfølgende isolasjonsmatte fulgte med så den skal jo selvfølgelig på men den rekker (nok) ikke for å få røret til å stå fast i pipen.

• Liker
Kantlist
  • Laddar…
Har undersøkt litt ytterligere og jeg kommer bannemei ikke til å klare å kutte spjeldet innfra, mangler kanskje en desimeter i rekkevidde. Kan gå om jeg setter meg inne i peisen men det føles ubehagelig å risikere et spjeld i hodet.

Peis med grønn strek og rød firkant merket på hetten, julepynt og adventslys på peishyllen, åpen ildsted med grunker.

Så jeg funderer, om jeg går inn i kappen ved den røde markeringen (grønn er spjeldet), som er ca 10cm nedenfor spjeldet, er det passe høyde for røykrøret? Eller vil man ha det enda høyere opp i pipa?
Det ser som sagt ut til å være litt av en krage der spjeldet sitter, den kragen får nok sitte igjen når spjeldet er fjernet men jeg vil nok sikte på å få røykrøret til å flukte med kragen rett og slett, isolere tett og mure igjen. Er det en dårlig idé?

Rivet var det her! Spjeld kappet og tatt ut. Men da, kanskje en av mine endelige funderinger, hvor langt opp trenger røkrøret å gå? Finnes det noen retningslinjer som jeg har oversett? Letet som en gal, men finner ingenting og tolker det da som at det er litt "opp til en selv"?

Skorsteinen er jo tett og fin som så, da trenger jeg vel ikke ha et rør helt opp? Helst skulle jeg ønske å sette toppen av røkrøret i høyde med den blå tape-biten her. Innvendig utsikt av en peis med murverk fjernet, viser et hulrom og en blå teipbit. Plastdekke henger på sidene, omgir peisen.

Ok, fortsetter monologen her og stiller spørsmål åpent da den lokale feieren har stengt til tirsdag. :)
Skal hele røykrøret isoleres med medfølgende isolasjonsmatte? De er nemlig like lange, så gjetter vilt.
Finner også litt eldre tråder hvor man ser ut til å dobbeltisolere røykrøret, dvs 2x30mm tykkelse, finner dog ingenting som sier at det skal være slik, men heller ingenting som sier hvordan det faktisk skal være.

H hyrbil skrev:
Ok, fortsetter monologen her og stiller spørsmål åpent da lokale feieren har stengt til tirsdag. :)
Skal hele røykrøret isoleres med medfølgende isoleringsmatte? De er nemlig like lange, så gjetter vilt.
Finner også litt eldre tråder hvor man ser ut til å dobbeltisolere røykrøret, dvs 2x30mm tykkelse, finner dog intet som sier at det skal være slik, men heller intet som sier hvordan det faktisk skal være.
Men hvorfor isolere røykrøret??
Virker rart.
Tanken er at det varme røret skal avgi varme til luften som gjennom konveksjon farer opp og ut gjennom hullet/gitteret i kjøkkenhetten.
Å få tilpasset røret med skorsteinen ved den blå teipen et stykke over hullet i kjøkkenhetten anser jeg som klokt.
For du skal vel ikke mure igjen hetten….

F FDT skrev:
Men hvorfor isolere røykrøret??
Virker tullete.
Tanken er at det varme røret skal avgi varme til luften som gjennom konveksjon farer opp og ut gjennom hullet/gitteret i hetten.
Fra monteringsanvisningen:
"Monter deretter røykrør opp til det punktet der du vil isolere mot den eksisterende skorsteinen med mineralull. Sørg for at isolasjonen slutter tett mot den eksisterende skorsteinen og at den flukter med rørets overkant slik at ingen ”sotlommer” kan dannes ved siden av røret."

Det kombinert med en masse lesing av ulike måter å installere kan absolutt ha gjort at jeg har fått det om bakfoten. Da er det altså i toppen av røykrøret som det skal isoleres for å "skjerme av" og det kan gjøres litt vilkårlig så lenge det slutter tett?

Mure igjen hetten er nok faktisk planen, men vi har ikke noe endelig beslutning der ennå. Mest fordi vi ikke kommer så høyt opp i skorsteinen ut fra åpningen som er nå. Det kanskje gir en litt tullete look med et varmluftgitter i øyehøyde.

H hyrbil skrev:
Fra monteringsanvisningen:
"Monter deretter røkrør opp til punktet der du vil isolere mot den eksisterende skorsteinen med mineralull. Sørg for at isolasjonen slutter tett mot den eksisterende skorsteinen og at den flukter med rørets overkant slik at ingen «sotlommer» kan dannes ved siden av røret."

Det kombinert med en masse lesing om forskjellige måter å installere på, kan absolutt ha gjort at jeg har misforstått. Det er altså på toppen av røkrøret det skal isoleres for å "skjerme av", og det kan gjøres litt vilkårlig så lenge det slutter tett.

Mure igjen kappen er nok faktisk tanken, men vi har ikke tatt en endelig beslutning der ennå. Mest fordi vi ikke kommer så høyt opp i skorsteinen ut fra hulltakingen som er nå. Det kan kanskje gi et litt rart utseende med en varm luftrist i øyenhøyde.
Ingen ekspert. Bare montert og fått godkjent.
Jeg knøkade opp røret i skorsteinen og isolerte/tettet øverst med mineralull.
Å unngå «sotlomme» er vanskelig. Men feieren godkjente…
Ser ikke noe galt med et gitter «i øyenhøyde».

F FDT skrev:
Ingen ekspert. Bare montert og fått godkjent.
Jeg knøt opp røret i skorsteinen og isolerte/tettet øverst med mineralull.
Å unngå "sotlomme" er vanskelig. Men feieren godkjente…
Ser ingenting galt med et gitter "i øyenhøyde".
Høres jo helt ypperlig ut, da gjør jeg rett og slett slik. Rengjorde du noe før i skorsteinen? Jeg har børstet av det verste sotet men ikke mer enn det.

Fant fram gitteret vi fikk med i bestillingen og satte opp i eksisterende åpning, det ser ikke så himla galt ut, men skal se om jeg finner noen som passer bedre rent estetisk..

At røkrøret er uisolert er jo ingen ulempe, tvert imot, spesielt om du skal ha et varmlufts-gitter! Du må jo isolere over gitteret, og avhengig av dimensjonen på skorsteinen går det jo med ulike mengder isolasjon, så det er nok derfor du har fått med den mengden du har. Kjedelig å stå der og innse at man må kjøpe en ny bal fordi man mangler noen cm. :)

Så lenge du får til et pent gitter vil det ikke se dumt ut, det er jo mange ovner som har den typen løsning. Det vil jo dessuten gi betydelig mer sirkulasjon på luften i rommet.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
At røkrøret er uisolert er jo ingen ulempe, tvert imot, spesielt om du skal ha et varmlufts-gitter!
Du trenger jo å isolere over gitteret, og avhengig av dimensjonen på skorsteinen går det jo med ulike mengder isolasjon, så det er nok derfor du har fått med den mengden du har.
Kjedelig å stå der og innse at man må kjøpe en ny ball fordi man mangler noen cm. :)

Så lenge du får til et pent gitter, så vil det ikke se dumt ut, det er jo mange ovner som har den typen løsning. Det vil dessuten gi betydelig mer sirkulasjon på luften i rommet.
Da ville det rent faktisk være nok med en desimeter (i høyde) av isolasjon, så lenge det holder tett?

Jo mer det diskuteres desto mer heller det mot å sette inn et gitter. Jeg har også testet å sette inn fronten på ovnen, og det er ikke mye spillerom, et par centimeter rundt, så varmluftsgitter heller kanskje mer mot et krav enn et "nice to have".

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.