Holder på å renovere et rom i kjelleren og tenkte å bryte opp det eksisterende gulvet, grave ut, isolere+varmekilder og så støpe igjen.
Gulvet finnes i en utbygging fra 1978 og måler 4×4 meter.
Leste at visse typer gulv ikke egner seg for dette da de kan være en bærende del i huset. Hva tror dere, kan dette gulvet brytes opp? Nedenfor finnes et bilde fra den aktuelle byggetillatelsen fra 1978.
Lagde et lite prøvehull et stykke inn fra ytterveggene og målte ca. 20 cm betong. Det jeg kan lese fra tegningen er at gulvet skal være 300 mm. Er ikke det ganske mye selv om jeg nå kunne måle 'bare' 200 mm?
Litt uskarpt bilde men står det ikke 100 mm betongplate og at det er kantbjelken som er 300 mm? Er i alle fall mer rimelig enn at hele platen skulle være 300 mm tykk, ellers ville jo kantbjelken vært ca 900 mm tykk.
Vil avslutte denne tråden. Innser at mitt spørsmål om hvorvidt gulvet var egnet for oppbryting var litt vanskelig å forstå. Ville mest høre om det fantes generelle risikoer når man bryter opp gulv. Typ som ustabilitet i vegger etc.
Uansett, arbeidet er nå ferdig. Oppbryting, isolasjon 20 cm, støping, elektrisk gulvvarme, tomme rør for fremtidig bytte til vannbåren oppvarming av gulv. 16 m2 i Stockholm. 75' etter ROT om noen vil vite for egen sammenligning.