38.590 lest ·
8 svar
39k lest
8 svar
Passende dimensjon på lekter og hvorfor?
I sommer fikk vi hjelp av håndverkere til å sette ny fasade på huset vårt. Det er et hus fra tidlig 30-tall med gammel stående låktepanel, der låkten var fjernet, og de satte vindduk, horisontal spikrekke og deretter ny låktepanel oppå denne.
Nå har det dukket opp noen spørsmål rundt låktedimensjonen, og jeg er på jakt etter litt fakta om hva man bør bruke og hvorfor. Vi bestilte 28 mm spikerrekke, hvorpå den erfarne snekkeren knurret litt og kommenterte at det var jammen det aller minste han kunne tenke seg å sette panelet på. Mindre syntes han ikke var passende i det hele tatt å bruke, han ville gjerne ha gått litt opp i dimensjon, men vi ble enige om at 28 uansett skulle brukes. Nå er det plutselig 22 mm taklekter bak fasaden i stedet, og jeg blir litt bekymret, og ønsker å finne litt fakta og informasjon om dimensjoner og egnethet.
Noen som har lenker eller annen informasjon å bidra med?
Nå har det dukket opp noen spørsmål rundt låktedimensjonen, og jeg er på jakt etter litt fakta om hva man bør bruke og hvorfor. Vi bestilte 28 mm spikerrekke, hvorpå den erfarne snekkeren knurret litt og kommenterte at det var jammen det aller minste han kunne tenke seg å sette panelet på. Mindre syntes han ikke var passende i det hele tatt å bruke, han ville gjerne ha gått litt opp i dimensjon, men vi ble enige om at 28 uansett skulle brukes. Nå er det plutselig 22 mm taklekter bak fasaden i stedet, og jeg blir litt bekymret, og ønsker å finne litt fakta og informasjon om dimensjoner og egnethet.
Noen som har lenker eller annen informasjon å bidra med?
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
28x70 har jo blitt brukt som spikklakt i mange, mange år så det funker. Jeg tror at man nå for tiden har anbefalingen 34mm istedenfor.
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Det der har vel variert gjennom tidene. 22 mm var nok ok for noen tiår siden. Og før det var ikke luftspalten oppfunnet.
Nå står det i byggeindustriens byggbeskrivelser
side 3 av 142, punkt 10.
At 28x70 har blitt populært er nok fordi det brukes andre steder, først og fremst som glisspanel i tak og skråtak innendørs. Det har blitt litt av en enhetsdimensjon, bra til alt.
Ideelt sett skal jo ikke spikeren gå gjennom spikerlekten og perforere vindsperren om det mangler støtte bak.
Nå står det i byggeindustriens byggbeskrivelser
http://www.byggbeskrivningar.se/pdf...d=103&File=&Inline=103.pdf&Doc=Broschyr&Cid=0Luftspalte og spikerklekter
Spikerklekter, høvlet 34x45 eller 45x45, sort G4-2 brukes for
innfestning av ytterpanelet. I konstruksjon med lekter på avstand
skal spikerklektene være minst 34x70, sort G4-2. Hver ende og
hver krysspunkt spikres med varmforzinket trådspiker
100-3,4 som slås i skrått, alternativt treskruer, lengde minimum
80. Overflatebehandling: Sink/Nikkel C4, rustfritt, rustfritt/syrefast,
varmforzinket. Avstand mellom spikerklekter: sentrumsavstand 600.
side 3 av 142, punkt 10.
At 28x70 har blitt populært er nok fordi det brukes andre steder, først og fremst som glisspanel i tak og skråtak innendørs. Det har blitt litt av en enhetsdimensjon, bra til alt.
Ideelt sett skal jo ikke spikeren gå gjennom spikerlekten og perforere vindsperren om det mangler støtte bak.
Sist redigert:
Om det er tilstrekkelig avhenger også av om spikeren går inn i materialet bak og hvor tett 22 mm reglene sitter.
Er kledningslisten spikret med 4`` ?
For å få full nytte av en spiker skal den gå inn 12 x diameteren i det nedre materialet, og da er jo 22mm lekte for tynn.
For luftspaltens funksjon er 22mm sikkert tilstrekkelig, så det blir ingen risikokonstruksjon.
Er kledningslisten spikret med 4`` ?
For å få full nytte av en spiker skal den gå inn 12 x diameteren i det nedre materialet, og da er jo 22mm lekte for tynn.
For luftspaltens funksjon er 22mm sikkert tilstrekkelig, så det blir ingen risikokonstruksjon.
Takk for lenker og meninger! Den nye fasaden sitter altså på den gamle trefasaden, med en vindsperre og deretter 22 mm lekter. Jeg tolker det som at om den er satt med spiker som bare går inn i lektene så er det egentlig litt svakt. Er den satt med lengre spiker så går den jo gjennom vindsperren ved hvert spikerhull. Er det ok, eller hva kan det innebære?
På mitt tømmerhus sitter det vindsperre, så stående spontet panel direkte på vindsperren og låklekter. Har sikkert sittet i 20 år. Ikke noe feil med panelet mer enn at det er tørrsprukket her og der! Så jeg lurer litt på hvorfor man trenger luftspalten? For man legger dem jo uansett på tvers så luften vil jo ikke komme lenger opp enn første spikre lekten? For det er jo vanskelig å blåse inn fra sidene? Eller er det som noen sier at spikeren ikke skal ødelegge vindsperren?
Men vent nå. 34 mm spikerlekt? Da brukes den vel i så fall til å feste panelet i? Husveggen består av stående stendere, og for å kunne spikre stående panel trengs det da en kraftig spikerlekt for at panelet skal ha noe å feste i.
Men om funksjonen kun er for å få en luftspalte slik at panelet kan tørke/puste, trengs det ikke så kraftige ting. Spikrer man nytt panel på det gamle, ville jeg nøyd meg med 13-15 mm tykke lister for å få det nye panelet litt ut fra det gamle. Tar man unødvendig mye, vil bare takutspringet minske, huset ser rart ut, og veggen blir mindre beskyttet.
Men om funksjonen kun er for å få en luftspalte slik at panelet kan tørke/puste, trengs det ikke så kraftige ting. Spikrer man nytt panel på det gamle, ville jeg nøyd meg med 13-15 mm tykke lister for å få det nye panelet litt ut fra det gamle. Tar man unødvendig mye, vil bare takutspringet minske, huset ser rart ut, og veggen blir mindre beskyttet.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Mura friggebod med lättklinker, lämplig dimension?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Dimension spikläkt fasad
Fasad -
Lämplig dimension för radiatorrör (PEX)
Värme allmänt -
Lämpliga dimensioner för plattform 4,5*2 på 2 meterspelare
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Dimension på spikläkt
Fasad