Å lime fast hver eneste panelstift høres klissete og vanskelig ut.
Hmm... hvis det uansett er greit å ødelegge gipsveggen (f.eks. med lim) hvorfor ikke skjære ut to-tre horisontale spor i gipsen 10-15 cm brede og sette f.eks. en 15 mm kryssfiner i hullet og deretter spikre panelet i denne?
Eller lime 30-40 cm brede spor av 4mm kryssfiner på veggen direkte og finne et par bjelker å sette skruer i, kanskje.
Hmm... hvis det uansett er greit å ødelegge gipsveggen (f.eks. med lim) hvorfor ikke skjære ut to-tre horisontale spor i gipsen 10-15 cm brede og sette f.eks. en 15 mm kryssfiner i hullet og deretter spikre panelet i denne?
Eller lime 30-40 cm brede spor av 4mm kryssfiner på veggen direkte og finne et par bjelker å sette skruer i, kanskje.
Jeg har limt veggpanel. Det er litt klissete, men det fungerer bra. Slo spiker i not og fjær der det fantes noe å slå i. På noen steder hvor det var vanskelig å sette press på panelen, slo jeg spiker i not og fjær på skrå inn i gipsplaten, selv der det bare var gips bak, slik at det festet bordet til limet hadde tørket. Bare sørg for å ha panel av god kvalitet, for skjeve bord er umulige å holde på plass til limet har tørket.
Kan bare si meg enig med forrige taler (arny).
Jeg har limt perlestaffpanel på gipsplate med vanlig trelim. Er panelene ikke for skjeve, så holder det med en dykkert i sponten for å holde fast til limet fester selv om dykkerten bare fester i gipsplaten.
/Ingeniøren
Jeg har limt perlestaffpanel på gipsplate med vanlig trelim. Er panelene ikke for skjeve, så holder det med en dykkert i sponten for å holde fast til limet fester selv om dykkerten bare fester i gipsplaten.
/Ingeniøren
Jeg hadde nok festet en tynn lekter på gipsen for å få litt avstand mellom gips og panel.
bare for å få litt luftsirkulasjon, du har også da mulighet til å rette opp eventuelle ujevnheter i eksisterende, vegg.
Lim hadde jeg ikke brydd meg om, da jeg ikke synes det har i panel å gjøre.
c/c 300 mm
bare for å få litt luftsirkulasjon, du har også da mulighet til å rette opp eventuelle ujevnheter i eksisterende, vegg.
Lim hadde jeg ikke brydd meg om, da jeg ikke synes det har i panel å gjøre.
c/c 300 mm
Til Milkshaken -
Hvorfor vil du ha luftcirkulasjon bak innvendig panel?
Hvis det som i mitt tilfelle gjelder brystpanel er utlekting ikke et alternativ fordi finessen er at det skal feste pent til vindusforinger mm. Hvis man hadde bygget veggen fra starten av, hadde jeg naturligvis hatt plate eller kortling bak, men som en akseptabel løsning ved eksist. gipsvegg kan jeg bekrefte at lim fungerer utmerket til brystpanel hvis panelbitene ikke er for skeive.
/Ingeniøren
Hvorfor vil du ha luftcirkulasjon bak innvendig panel?
Hvis det som i mitt tilfelle gjelder brystpanel er utlekting ikke et alternativ fordi finessen er at det skal feste pent til vindusforinger mm. Hvis man hadde bygget veggen fra starten av, hadde jeg naturligvis hatt plate eller kortling bak, men som en akseptabel løsning ved eksist. gipsvegg kan jeg bekrefte at lim fungerer utmerket til brystpanel hvis panelbitene ikke er for skeive.
/Ingeniøren
Smeltelim er et bra og billigere alternativ enn PL600 (om du ikke kjøper på byggevarehus)
Spark liv i gammeltråden.....
Skal også sette brystpanel i groventreen.
13mm gips + 12 mm sponplate har jeg å arbeide mot...
Det burde vel fungere å spikre da? *oppe og nede burde vel holde*?
Vil ikke lekte, da det bygger for mye...
mvh
Skal også sette brystpanel i groventreen.
13mm gips + 12 mm sponplate har jeg å arbeide mot...
Det burde vel fungere å spikre da? *oppe og nede burde vel holde*?
Vil ikke lekte, da det bygger for mye...
mvh