Jeg ga meg i kast med å bytte det gamle og rustne blikktaket på svigermors sommerhytte og skal legge papptak.
Nå er det jo ikke noe avansert direkte, men det er noen mindre komplikasjoner som jeg ikke har tenkt så mye på. Hytta er L-formet og de har bygget et uterom i hjørnet, så å si. Taket er av kanalplast og det er plassert skjøvet inn mellom underliggende papp og selve blikktaket med en form for plåt lagt ned mot plasten slik at vann skal renne fra hyttetaket, ned på kanalplasten og videre ned mot takrennene. Det eneste problemet er at når det blåser det minste lille så vandrer vannet mot hellingen, under plåtbiten og inn mot kanten, noe som resulterer i at det drypper inn. De har trolig for liten helling.
Nå når jeg river blikktaket så vil jo kanalplasten ligge oppå det gamle papptaket og alt regnvann vil da renne inn i uterommet.
Så, nå vurderer jeg hvordan jeg skal unngå at dette skjer uten å måtte gjøre inngrep på uterommet.
Min spontane tanke er å legge takpappen ca. 20 cm ut på kanalplasten og lime den med en ordentlig mengde takpappsklister.
Høres dette ut som en fornuftig løsning eller finnes det andre jeg ikke har tenkt på?