Installasjonslag er vel ganske vanlig i byggesammenheng nå for tiden. Altså at dampsperreplasten sitter f.eks. en 45 mm stender inn i vegg/tak. Men også installasjonslaget skal jo isoleres. Setter folk noen duk eller papp for å holde isolasjonen på plass til platene/panelene er på plass? På vegger med riktig cc-mål er dette ikke noe problem, men i tak derimot...

Jeg har installasjonslag i tak å håndtere akkurat nå, og i et gammelt hus er det langt fra standard cc-mål. Dvs isolasjonen vil absolutt ikke henge igjen i taket. Taket skal kles med trepaneltak. Hvordan gjør "folk"? Spikrer alle sine tak selv om det ikke trengs for bæreevne (jeg har ca cc 600 allerede og takplanker)? Jeg vil nødig miste takhøyde, ettersom dette skråtaket allerede er ganske lavt ute ved yttervegg/takfot.

Et alternativ er å montere dampsperren og deretter sprøyteisolere i ettertid via mindre hull som du så taper med aldringsbestandig tape.

S
Slå i litt spiker i sidene på rommene og dra deretter snor imellom som holder opp isolasjonen.

Det har blitt modellen, "sett et par tre runder takpanel og skyv deretter inn isolasjonen". Alle forsøk på å ha isolasjonen i taket på plass før har mislyktes, trestivere, snører mm. Enten faller det hele ned, henger ned eller sitter fast i not og fjær når takpanelet skal bankes på plass. Kanskje på grunn av at jeg har et ganske lavt tak (ca 20 grader).

Takpanel med en grov trebjelke og innfelt lysmontering, sett fra undersiden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.