Ja, det funkar utmärkt, använd dyckertpistol, luftdriven så kommer det gå rätt snabbt, du får inge "vridning" eller "nedböjning". Alternativet är att spika dit glespanel, ifall du vill ändra rikting på vilket håll du vill ha panelen.Perfektionisten skrev:Hej jag undera om någon har spikat vanligt takpanel direkt på takbjälkarna?
Kan man spika fast panel (ca 1cm tjock) direkt på takstolarna?
Eller måste man läga in reglar mellan takstolarna så att det blir cc 60?
Saken hör att det blir ett himla meck för mig att bygga extra takstolar nu...
Jag tycker inte att det borde bli nedhäng eller att panelen "vrider" sig.
Någon som har prövat sätta upp ett paneltak på det sättet?
Vad hände?
Om det inte går vad är värst vridningen eller nedböjningen?
"Bekymret" du har är med eldragningen som blir lite svårare bara.
Det er ingen problem. Jeg vet flere som har gjort det, spesielt når det har å gjøre med renovering av eldre hus og man vil absolutt ikke senke takhøyden uten problemer.
Svarene fra de øvrige er overkurs og ville faktisk blitt veldig overrasket om de har erfaring med å sette perlestaff med cc 120. Mye synsing og lite viten (dere andre, ta det ikke negativt, men det er jo sånn at "fakta rules", ikke sant.) Men Mats_O har peiling på situasjonen "bukker"
Svarene fra de øvrige er overkurs og ville faktisk blitt veldig overrasket om de har erfaring med å sette perlestaff med cc 120. Mye synsing og lite viten (dere andre, ta det ikke negativt, men det er jo sånn at "fakta rules", ikke sant.) Men Mats_O har peiling på situasjonen "bukker"
Det Mats_o sier er at han tror det var 18 eller 22 mm spontet panel. Problemet her er at det er 12 mm.
Jeg satte panel i en tilbygging til sommerhytta med cc 1200, og det som det lokale sagbruket hadde var 17 mm (95 mm), og tynnere enn den dimensjonen på cc 1200 er jeg veldig tvilende til. Jeg har åpent i mønet så panelet sitter "skrått" og i takets lengderetning, men trykker man på panelet, merker man at det svikter litt.
Fundering, ville det være mulig å legge en kryssfinér på 5-10 mm under panelet for å stabilisere og deretter panel direkte oppå. Fungerer det i praksis å gjøre slik for å få en mer stabil konstruksjon uten å måtte legge lekter? Total dimensjon blir da 17-22 mm.
Jeg satte panel i en tilbygging til sommerhytta med cc 1200, og det som det lokale sagbruket hadde var 17 mm (95 mm), og tynnere enn den dimensjonen på cc 1200 er jeg veldig tvilende til. Jeg har åpent i mønet så panelet sitter "skrått" og i takets lengderetning, men trykker man på panelet, merker man at det svikter litt.
Fundering, ville det være mulig å legge en kryssfinér på 5-10 mm under panelet for å stabilisere og deretter panel direkte oppå. Fungerer det i praksis å gjøre slik for å få en mer stabil konstruksjon uten å måtte legge lekter? Total dimensjon blir da 17-22 mm.
Ja jeg bor jo ikke der lenger så jeg kan jo ikke bare åpne loftsluken og måle direkte ;D
Huset er for så vidt til salgs og jeg vurderte å kjøpe det tilbake for å si det sånn men ca 300' i renoveringskostnader fikk meg til å trekke meg tilbake.
Huset er for så vidt til salgs og jeg vurderte å kjøpe det tilbake for å si det sånn men ca 300' i renoveringskostnader fikk meg til å trekke meg tilbake.
Jeg har som sagt erfaring med 28 mm og er meget skeptisk angående 10, 12 mm. Man har ikke erfaring med alt, men man har vel sunt fornuft likevel som man kan bruke i stedet. Perfeksjonisten. Et tips til deg er å prøve hva du selv er villig til å akseptere i nedbøyning. Du har jo allerede kjøpt materialet, så legg ut to bjelker på gulvet cc 1200. slå sammen perlestaff til ca 1m og trykk på det med hånden for å se hvor mye det buer.
Badger. De fleste på dette forumet ytrer seg, reflekterer og deler sine erfaringer og meninger. Det er ofte flere som svarer på hver tråd, så risikoen for at man bare får dårlige råd er ganske liten. Så er det opp til hver enkelt å danne seg en oppfatning om hvem sine råd man synes virker rimelig og velger å følge. Det er ingen grunn til å disse andres ideer og hjelpsomhet overhodet. Når jeg selv starter en tråd er jeg takknemlig for alle innlegg, dårlige som gode. Men du synes kanskje at man må være bygningsingeniør med 30 år i bransjen og selv ha personlige erfaringer for å få uttale seg. Les mer om dette under forumets regler
/CC
Badger. De fleste på dette forumet ytrer seg, reflekterer og deler sine erfaringer og meninger. Det er ofte flere som svarer på hver tråd, så risikoen for at man bare får dårlige råd er ganske liten. Så er det opp til hver enkelt å danne seg en oppfatning om hvem sine råd man synes virker rimelig og velger å følge. Det er ingen grunn til å disse andres ideer og hjelpsomhet overhodet. Når jeg selv starter en tråd er jeg takknemlig for alle innlegg, dårlige som gode. Men du synes kanskje at man må være bygningsingeniør med 30 år i bransjen og selv ha personlige erfaringer for å få uttale seg. Les mer om dette under forumets regler
/CC
Nix, skrev før at ikke ta det negativt. Men det var visst ikke nok for dere, men jeg mente det ikke negativt. Ikke personangrep, skrev også ovenfor at det var overkurs.chris47 skrev:Jeg har som sagt erfaring med 28 mm og er veldig spørrende angående 10, 12 mm. Man har ikke erfaring med alt, men man har vel sunn fornuft som man kan bruke i stedet. Perfeksjonisten. Et tips til deg er å prøve hva du selv er villig til å akseptere i nedbøyning. Du har jo allerede kjøpt materialet, så legg ut to bjelker på gulvet cc 1200, slå sammen perlespont til ca 1m og trykk på det med hånden for å se hvor mye det buer.
Badger. De fleste på dette forumet mener, reflekterer og deler sine erfaringer og meninger. Det er ofte flere som svarer på hver tråd, så risikoen for at man bare får dårlige råd er ganske liten. Så er det opp til hver enkelt å danne seg en oppfatning om hvis råd man synes virker rimelig, og velger å følge. Det er ingen grunn til å dissere andres ideer og hjelpsomhet i det hele tatt. Når jeg selv starter en tråd, er jeg takknemlig for alle innlegg, dårlige som gode. Men du mener kanskje at man må være bygningsingeniør med 30 år i bransjen og selv ha personlige erfaringer for å få uttale seg. Les mer om dette under forumets regler
/CC
Sakset fra "forumets regler" Vis respekt og hjelp til om du kan. Diskuter sakspørsmål uten å hisse deg opp eller gå til personangrep. Det er naturlig å ha ulike meninger."
;D, Ja du, føler du likevel at jeg gikk til personangrep så får jeg vel be om unnskyldning.
(Men hvem er det som hisser seg opp og går til personangrep egentlig :
Om du spikrer glissent i 45 graders vinkel mot takstolene, kan du velge den retningen på panelet som du ønsker, også på tvers av takstolene altså. Jeg tror at du kan se dette på isovers hjemmeside f.eks. i forbindelse med isolering av tak med løsull.
lykke til
Peter
lykke til
Peter
Vekker en gammel tråd 
Står foran å sette opp panel i et innertak med takstoler montert på 1200 cc.
Det vil bare være 175 mm. isolering (på grunn av lav takhøyde), kan det fungere med 12 mm tykk panel, eller vil det bule utover.
Noen som har erfaring?
Står foran å sette opp panel i et innertak med takstoler montert på 1200 cc.
Det vil bare være 175 mm. isolering (på grunn av lav takhøyde), kan det fungere med 12 mm tykk panel, eller vil det bule utover.
Noen som har erfaring?
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hvordan skjøter man Regina takpanel pent?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Pärlspont "fel" utomhus på garageport?
Byggnadsvård -
Tips om gips loddrett mellom takbjelker
Perlestaff rundt bjelker. Hvordan gjør dere?
Spikpistol för takpanel typ pärlspont etc
Verktyg & Maskiner