Hei,
Skal snart sette i gang med å fikse kjelleren...
Har fått taket på gulvet, som var det eneste jeg hadde tenkt å gjøre, men nå er jeg litt fristet til å gjøre mer...
Skulle ønske å kle veggene med trepanel, har lest rundt på forumet men får ingen riktig tak.
Huset jeg bor i er bygd 46 som det er nå har vi ikke merket noe problem med fukt.
Men hvordan går man fram?
Skal man sette stålstendere, gips og så panel, eller kan man på en eller annen måte sette opp panel direkte på stålstender?
Er det kanskje direkte dumt å bruke trepanel i kjeller?
Hvis man velger å gipse, fungerer det med vanlig gips eller burde man satse på den dyrere våtromsgipsen?
Blir ikke helt klok, får forskjellig informasjon når man leser forskjellige tråder. Så leste jeg i gjør det selv at de brukte trestendere og isolasjon som ble satt på litt avstand fra veggene, men det føles som mugg skulle stortrives der under, eller?
Takk for alle tips og ideer som gjelder renovering av kjeller.
MVH
Jonas
Skal snart sette i gang med å fikse kjelleren...
Har fått taket på gulvet, som var det eneste jeg hadde tenkt å gjøre, men nå er jeg litt fristet til å gjøre mer...
Skulle ønske å kle veggene med trepanel, har lest rundt på forumet men får ingen riktig tak.
Huset jeg bor i er bygd 46 som det er nå har vi ikke merket noe problem med fukt.
Men hvordan går man fram?
Skal man sette stålstendere, gips og så panel, eller kan man på en eller annen måte sette opp panel direkte på stålstender?
Er det kanskje direkte dumt å bruke trepanel i kjeller?
Hvis man velger å gipse, fungerer det med vanlig gips eller burde man satse på den dyrere våtromsgipsen?
Blir ikke helt klok, får forskjellig informasjon når man leser forskjellige tråder. Så leste jeg i gjør det selv at de brukte trestendere og isolasjon som ble satt på litt avstand fra veggene, men det føles som mugg skulle stortrives der under, eller?
Takk for alle tips og ideer som gjelder renovering av kjeller.
MVH
Jonas
Hvis jeg ville ha panel på kjellervegg, ville jeg satt stålsprosser med ventilert luftspalte bak. Det vil si, sprossene noen cm ut fra veggen og med ventilasjon både nede ved gulvsokkelen og oppe ved taklisten, slik at luften bak kan sirkulere.
b8q har rett der.... Forsøk å unngå organisk inni veggen bare.... Typ, gipsplate... (pappen er organisk)
Stålstendere fungerer helt utmerket, du kan om du vil legge et stålbånd på horisontalen på midten av stålstenderne for å skru panelet i midten også.....
Ev, isolering bak anbefales steinull .....
Stålstendere fungerer helt utmerket, du kan om du vil legge et stålbånd på horisontalen på midten av stålstenderne for å skru panelet i midten også.....
Ev, isolering bak anbefales steinull .....
Takk for informasjonen.
Okei, men hvis man bruker våtromsgips så burde det bli bedre da?
Eller holder det at man lektar med luftspalte mot yttervegg og deretter kler i vanlig gips, eller panel?
Okei, men hvis man bruker våtromsgips så burde det bli bedre da?
Eller holder det at man lektar med luftspalte mot yttervegg og deretter kler i vanlig gips, eller panel?
nei men skit i gipsen... bare unødvendig kostnad, gjør som jeg beskrev så blir det bra....isolere gjerne med stenull som sagt, og la en luftspalte mot grunnveggen...
Vil du være enda nøye med lufting så slipp ikke panelet helt ned, men la det være en 8 mm omtrent... Samt bor hull i plåtskenan du skal ha som syllregel....
Vil du være enda nøye med lufting så slipp ikke panelet helt ned, men la det være en 8 mm omtrent... Samt bor hull i plåtskenan du skal ha som syllregel....
Ok takk for tipset, så mao kan jeg feste panelet direkte i stålregelene?
Men da får man velge å skru antar jeg, er vel litt vanskelig å spikre i stål
Ok, hvor stor skal luftspalten være omtrent?
Borre hull i skinnen mot gulvet altså? Skal man legge den regelen oppå platonmatten eller slutte med matten før platon tro?
Kan man bare dra najtråd på baksiden av regelene tro? For er vel ikke ideelt om steinullen ligger mot veggen.
/Jonas
Men da får man velge å skru antar jeg, er vel litt vanskelig å spikre i stål
Ok, hvor stor skal luftspalten være omtrent?
Borre hull i skinnen mot gulvet altså? Skal man legge den regelen oppå platonmatten eller slutte med matten før platon tro?
Kan man bare dra najtråd på baksiden av regelene tro? For er vel ikke ideelt om steinullen ligger mot veggen.
/Jonas
Men spørsmålet er om man skal ha isolasjon i kjelleren i det hele tatt.
Jeg har sett en beskrivelse, der kjellerveggen isoleres på utsiden under mark og på innsiden når den gikk over mark.
Spørsmålet er hva som innebærer minst risiko.
Jeg har sett en beskrivelse, der kjellerveggen isoleres på utsiden under mark og på innsiden når den gikk over mark.
Spørsmålet er hva som innebærer minst risiko.
Det er som du sier at stålreglene er verdiløse å spikre i ...
Det viktige burde være at du ikke har direkte anlegg av tre mot yttervegger, eller nederst på innervegger. Hvis du vil ha panel så ville jeg først skrudd horisontale trelekte (typ 22*45) med noe plastmateriale som distanser mot veggen. Helst kanskje 10 mm tykke (bygger da ca 32 mm). Sett typ 4 stykker lekter (10 cm fra gulv, 10 cm fra tak, 2 imellom). Deretter "spikrer" du direkte på panelet (uten isolasjon). Bruk en listpistol (EL eller luft, finnes billig på f.eks. biltema). La det være ca 10 mm luftspalte nede og oppe, så du får en luftcirkulasjon bak. Gulvlisten monterer du med distanser også så luften kommer inn der nede, eventuell taklist må også monteres så du etterlater en liten luftspalte i overkant.
Dette fungerer 100% sikkert om kjellerveggene ikke er for fuktige (renner vann på dem typ).
Viktig er å ha ventilert bakside. Det forsvinner hvis du setter noen form for isolering bak...
Dropp gips helt-og-holdent.
Det viktige burde være at du ikke har direkte anlegg av tre mot yttervegger, eller nederst på innervegger. Hvis du vil ha panel så ville jeg først skrudd horisontale trelekte (typ 22*45) med noe plastmateriale som distanser mot veggen. Helst kanskje 10 mm tykke (bygger da ca 32 mm). Sett typ 4 stykker lekter (10 cm fra gulv, 10 cm fra tak, 2 imellom). Deretter "spikrer" du direkte på panelet (uten isolasjon). Bruk en listpistol (EL eller luft, finnes billig på f.eks. biltema). La det være ca 10 mm luftspalte nede og oppe, så du får en luftcirkulasjon bak. Gulvlisten monterer du med distanser også så luften kommer inn der nede, eventuell taklist må også monteres så du etterlater en liten luftspalte i overkant.
Dette fungerer 100% sikkert om kjellerveggene ikke er for fuktige (renner vann på dem typ).
Viktig er å ha ventilert bakside. Det forsvinner hvis du setter noen form for isolering bak...
Dropp gips helt-og-holdent.
Nei, det skal man ikke. Isolasjon skal være på utsiden av den enkle grunnen at man vil være sikker på at duggpunktet holder seg UTENFOR veggen, ikke i eller innenfor. Ingen rariteter med det.magnu skrev:
Visst har de vist andre løsninger på et populært interiørprogram for noen år siden, men ingen kan påstå at man ikke bygger en risikokonstruksjon.
Fuktigheten finnes naturlig i betongplaten..... Så vil du ha det skikkelig fuktfritt skal alt organisk fjernes, pluss sette igjen de fleste ventilene du har... spare dog en for inn og en for utløp....gaia skrev:
Så kan du nyte... Skal det være riktig seriøst skal du kle inn bakken med plastfolie, forankre den så den ikke kryper... Så legge over et lag med Leca-steiner. typ 40 cm....... om det er plass....
Etter det kan du diskutere hvorvidt din vegg holder... Jeg anbefaler også der stålstendere og pappfri gips, hvis det er nede i en fuktdrivende kjeller.....
Klikk her for å svare