Bygger vinterisolert bod og trenger tips til ytre kledning, av åpenbare grunner (15 kvm) vil jeg bygge så tynt som mulig, helst med en stående panel. Så på en byggebrakke som syntes å ha en tynn panel som så ut som sporad MDF, min byggevarehandel hadde ingen ide om hva det kunne være.
Noen på byggahus.se som har tips til tynn kledning?
Noen på byggahus.se som har tips til tynn kledning?
Nja, ikke for meg, men om noen skulle kontrollmåle er det en risiko for at de 15 kvm blir noe mer, det er jo en centimeterjakt på innsiden, hver centimeter tykkere vegg reduserer den brukbare gulvflaten med 0,143 kvm.
Så akkurat nå prioriterer jeg isolasjon foran tykk panel, det kommer selvsagt an på om jeg kan finne et tynt brukbart materiale.
Så akkurat nå prioriterer jeg isolasjon foran tykk panel, det kommer selvsagt an på om jeg kan finne et tynt brukbart materiale.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
psamuels skrev:Nja, ikke for meg, men om noen skulle kontrollmåle finnes det risiko for at de 15 kvm blir noe mer, det er jo en centimeterjakt på innsiden, hver centimeter tykkere vegg reduserer den brukbare gulvflaten med 0,143 kvm.
Så akkurat nå prioriterer jeg isolasjon foran tykk panel, det avhenger selvfølgelig av om jeg kan finne et tynt brukbart materiale.
Dine argumenter føles som litt tullete.
Hvorfor ikke bygge i 0,7 plåt eller takpapp om du er så redd for millimeterne?
Å avstå fra lockläkt/locklist sparer jo dog et par centimeter.
Z-panel, helst liggende er enkelt, billig og teknisk korrekt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Jo jeg forstår at det var tåpelig fra din side sett. Jeg ber om unnskyldning!psamuels skrev:
Skal du ha det absolutt tynneste er det nok frest, falsed kryssfiner som gjelder.
Vet dog ikke hva det koster...
Skal du spare centimeter kanskje du også bør se på uretanisolering.
Isolerer bedre, så det går kanskje an å krympe veggtykkelsen der også.
For øvrig er alle falsede paneler som stokkpanel og fjellpanel tynnere enn låspanel.
Men jeg lurer på om kommunetjenestemennene virkelig bryr seg om låslekt om de skulle få for seg å kontrollmåle.
Sist redigert:
Enig, det er nok et teoretisk spørsmål da en så liten avvikelse som paneltykkelsen ikke er noe man vil klage på om man gjør en kontrollmåling. Med mindre du har en konflikt med en nabo som vil gjøre en slik kontrollmåling.
Knockonwood - ingen fare, derav smiley.
Ingen konflikter med naboer, men det finnes en del petimetre i området som synes være i slekt med Jante.
Jeg vet at det meldes en del i området, så det er grunn til å være på vakt.
Det verste som kan skje er vel kanskje at kommunen vil utstede byggesøknad og ta byggerettareal.
Nåja, jeg takker for tipsene og kommer tilbake med hva det blir for ytre bekledning.
Ingen konflikter med naboer, men det finnes en del petimetre i området som synes være i slekt med Jante.
Jeg vet at det meldes en del i området, så det er grunn til å være på vakt.
Det verste som kan skje er vel kanskje at kommunen vil utstede byggesøknad og ta byggerettareal.
Nåja, jeg takker for tipsene og kommer tilbake med hva det blir for ytre bekledning.
Medlem
· Halland
· 4 496 innlegg
Skal friggeboden ligge i Nord-Norge? Altså, jeg ville brukt tynnere lekter og panel, men ikke laget en dårligere ventilert vegg eller brukt rare materialer. Isolasjon - mesteparten av varmen går gjennom taket, så hvorfor ikke satse der i stedet (bruk flatt tak) og bruke 45x95 i veggene? Eller 45x70 og så plywood på innsiden i stedet for spon så blir det litt sterkere. Eller mer isolasjon i gulvet. Fram til 70-tallet hadde de fleste permanenthus bare 70-100 mm i veggene. Driftsøkonomien klarer du ved å senke innetemperaturen.
Har du virkelig tenkt gjennom at du trenger de der centimeterne? Type spesiell møblering eller så. Avhenger for så vidt av hvor boden står, men regner det mye ville jeg prioritert en ordentlig yttervegg.
/Anders
Har du virkelig tenkt gjennom at du trenger de der centimeterne? Type spesiell møblering eller så. Avhenger for så vidt av hvor boden står, men regner det mye ville jeg prioritert en ordentlig yttervegg.
/Anders
Boden finnes i Stockholm, stamme blir 45x95 + 50mm cellplast (ytre isolering), og tynn distanslekter. 200mm isolasjon i taket (flatt). Akkurat nå ser jeg på stående Z-panel eller en plastpanel. Som sagt har jeg sett byggboder med sporet MDF, det er imidlertid vanskelig å få tak i, jeg får sjekke med trelastlageret en gang til.
Klikk her for å svare