Opprinnelig hadde vi tenkt å bare ha gips på innsiden av stenderne når vi bygger på fritidshuset, men byggherren anbefaler å bruke OSB + gips for da kan man "sette opp hva som helst hvor som helst".

Nå har vi fått flere tips om å bruke panel i stedet for gips. Vi liker den tanken. Noen spørsmål:
  • Hvilken type panel egner seg for innvendige vegger?
  • Fungerer det overalt (f.eks. vegg der det skal monteres kjøkken)?
  • Finnes det noen ulemper sammenlignet med gips?
  • Kan man droppe OSB hvis man bruker panel?

Panel. Det finnes jo en del å velge mellom. Fra 6mm og oppover. Massivt tre eller laget av mdf.
Så ja, man kan droppe osb.

• Liker
adinterim86
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Panel. Det finnes jo en del å velge mellom. Fra 6mm og oppover. Massivt tre eller laget av mdf. Så ja, man kan hoppe over osb.
Massivt tre var vi nok inne på i så fall. 6 mm høres tynt ut...

• Liker
wildeside
  • Laddar…
Du kan jo også kjøre x2 lag gips + tilpasset skrue for gipsinnfesting, om du vil ha litt opphengingskapasitet men ikke ha osb+´gips. Nå vet jeg ikke hvilken panel du vurderer, men det burde uansett bli billigere med x2 lag gips, og det tåler x antall kilo for den delen.

Jeg synes personlig at bare panel er litt semi-spinkelt, så jeg har plywood bak panelet der jeg har laget slike vegger.

• Liker
Joak
  • Laddar…
Innerpanel er fint og man slipper å sparkle, slipe, sparkle, slipe, og male en masse! Vi satte innerpanel ca 12 mm tykk og beiset ett lag, kjempefint. Dog OSB bak for stabilitet og enklere å spikre panelen. Ellers holder det sikkert også med bare innerpanel.

• Liker
Huddingebo
  • Laddar…
Om man helt skal ignorere brannsikkerhet så javel, jeg vet dog ikke hvordan forsikringsselskap stiller seg til akkurat den løsningen i fritidshus.
Verdt å sjekke tenker jeg.

• Liker
Huddingebo
  • Laddar…
Sleepymike™ Sleepymike™ skrev:
Om man helt skal ignorere brannsikkerhet så javisst, jeg vet dog ikke hvordan forsikringsselskapene stiller seg til akkurat den løsningen i fritidshus.
For eneboliger er jo hele huset en egen branncelle, så det spiller ingen rolle hva du har på veggene.
Vi har satt panel fra Norrlandsträ i såvel tak som vegger! I veggene har vi OSB eller sponplate bak. I tak er det bare spiklekter. Blir kjempefint synes jeg og dessuten ekstremt deilig å slippe det uendelige sparkel/slip/malings-helvetet!

Interiør av en stue med lyspaneler fra Norrlandsträ på tak og vegger, store vinduer, grå sofaer og bord, sett ovenfra.

• Liker
  • Elsker
jrosenthal og 6 andre
  • Laddar…
Om man helt skal ignorere brannsikkerhet så ja visst, jag vet dog ikke hvordan forsikringsselskap stiller seg til akkurat den løsningen i fritidshus.
Vet du hva du prater om eller gjetter du bare nå? Finn fram en kilde for at man ikke får bygge med innerpanel av tre eller at FB ikke erstatter ved en brann isf.

• Liker
Arisalo og 2 andre
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vet du hva du snakker om eller gjetter du bare nå? Fram med en kilde for at man ikke får bygge med innerpanel av tre eller at FB ikke erstatter ved en brann isf.
Jeg gjengir mine tanker som profesjonell bygningsarbeider, men det skal påpekes at min erfaring med brannsikring nesten utelukkende dreier seg om nybygg, altså IKKE renovering av fritidsboliger.

Jeg gjengir mine tanker som profesjonell bygningsarbeider, men det skal påpekes at min erfaring med brannsikring nesten utelukkende gjelder nybygg, altså IKKE renovering av fritidsbolig.
Hva gjelder for nybygg da?

Ja det er som regel dobbelt gips eller en 13mm og en 15mm også kalt "Protect", 1 lag gips klarer 15min, 2 lag 30min osv…
Men som sagt er det jo forskjell mellom nytt og gammelt.
Et tips er å sjekke Boverkets byggregler kapittel 5 tror jeg handler om brann.

• Liker
Huddingebo
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vet du hva du snakker om eller gjetter du bare nå? Fram med en kilde for at man ikke får bygge med innerpanel av tre eller at FB ikke erstatter ved en brann isåfall.
For å oppfylle brannsikkerhetsklassen for nye eneboliger kreves minst 13mm gips.
Hva som gjelder for renovering av eldre fritidsboliger er et bra spørsmål...
Men gips er veldig billig, spesielt i dag når OSB har stukket av gårde betydelig i pris.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gregler/brandskydd/brandklasserd-for-ytskikt/

Selv satte jeg perlestaff direkte mot gips med montasjelim.
Sitter veldig bra og føles "massivt".

Gips på vegger og tak kan være den avgjørende forskjellen mellom et totalskadet rom og et nedbrent hus.
Vin vinn tid før brannvesenet rekker frem.

• Liker
JohanLun og 2 andre
  • Laddar…
Rickard.
Huddingebo Huddingebo skrev:
For å oppfylle brannbeskyttelsesklassen for nye eneboliger kreves minst 13 mm gips.
Nei, det kreves en brannklassifisering som ofte er ei30 men kan sikkert være høyere noen ganger, men hvordan man oppnår den er opp til hver enkelt men gips er den "enkle" løsningen.

Som tillegg kan jeg si at det ikke var mange uker siden jeg var på et nybygg helt uten plater i yttervegg. Var 45 mm liggende installasjonssjikt og 22 mm furupanel vil jeg huske, spredt i taket.

Sist redigert:
  • Liker
SonnyListon og 1 annen
  • Laddar…
Tomture61
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Massivt tre var vi nok inne på i så fall. 6 mm høres tynt ut...
Råspont er det som gjelder om man skipper OSB eller plyfa
Finnes i 17 / 20 mm tykke. Blir et himla spikring / saging med råspont.
Priser for ulike materialer, råspont 152:-/kvm (20 mm) 135:-/kvm (17 mm) Kryssfiner 126:-/kvm (12 mm) OSB 10 mm 104:-/kvm
Priser fra Byggmax (tok jo en stund å sjekke dette)

• Liker
Anna-Lena Norberg
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Nei, det kreves en brannklassifisering som ofte er ei30, men kan sikkert være høyere noen ganger, men hvordan man oppnår den er opp til hver enkelt, men gips er den "enkle" løsningen.

Som tillegg kan jeg si at det ikke var mange uker siden jeg var på et nybygg helt uten plater i yttervegg. Var 45mm liggende installasjonssjikt og 22mm furupanel vil jeg huske, spredt i taket.
Det var jo akkurat hva jeg mente.
Med minst 13 mm gips oppnår man som regel minimumskravet.
Men man kan jo løse brannklassifiseringen hvordan man vil, med hvilke materialer man vil.

Men med trepanel direkte på plater av tre er man ikke i nærheten av å klare engang gamle krav.

Det finnes alltid mulighet for juks. Ingen åpner jo vegger og kontrollerer ved "sluttkontroll".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.