Hei,

Har et gammelt 1,5-etasjes hus fra 50-tallet, og gangen opp til og i overetasjen ser forferdelig ut. Det er flere lag tapet, og over det forskjellige typer fibertapet som holder på å løsne og boble seg her og der. Det er nok ingen fukt, bare gammelt og virkelig dårlig utført arbeid.

Siden det sannsynligvis blir ekstremt vanskelig å få løs alt, vurderer jeg i stedet å dekke det med en form for panel. Det kunne vært vanlig trepanel, som jeg allerede har i gangen nede (siste bildet), men jeg lurer på om det kanskje finnes noen andre gode, smarte, enkle og/eller kostnadseffektive alternativer. Målet er at det skal være hvitt til slutt.

Jeg vurderte en stund slike store plater som ser ut som panel, men siden det er så høyt i trappen, vil det se rart ut å sammenføye dem på høyden.

Finnes det kanskje noe klikkgulv-lignende for vegger eller en annen god løsning jeg har gått glipp av?

Takknemlig for alle tips, men gips og sparkel frister ikke, og reparasjonstapet vil ikke dekke alle skavanker uten en masse forarbeid, så gjerne andre alternativer.

• En vegg i et gammelt hus med flere lag tapet og maling. Tapetet er løst og bobler seg opp. Veggen ser gammel og slitt ut.
  • Nærbilde av overflatestruktur på gammel tapet med bobler og slitasje.
  • Veggbekledning med tekstur, muligens løsnet tapet, tydelig synlig søm og ujevnheter, i et eldre hus fra 1950-tallet.
  • Vertikale trepaneler med synlige kvister og en mørk finish.
T twp skrev:
Hei,

Har et gammelt 1,5 plans hus fra 50-tallet og gangen opp til og i andre etasje ser forferdelig ut. Det er flere lag tapet og over det ulike typer vevtapet som holder på å løsne og boble seg her og der. Det er nok ingen fukt men gammelt og veldig dårlig gjort bare.

Siden det vil bli ekstremt vanskelig å få løs alt vurderer jeg i stedet å dekke det med noen form for panel. Det kunne vært vanlig trepanel som jeg allerede har i gangen nede (siste bildet) men vurderer om det kanskje finnes noen andre gode, smarte, enkle og/eller kostnadseffektive alternativer. Målet er at det skal være hvitt til slutt.

Jeg vurderte en stund sånne der store plater som ser ut som panel men siden det er så høyt i trappen vil det se rart ut å skjøte dem på høyden.

Finnes det kanskje noe klikkgulv-lignende for vegger eller annen god løsning jeg har gått glipp av?

Takknemlig for alle tips men gips og sparkel er jeg ikke interessert i og reparasjonstapet vil ikke dekke alle skavankene uten en masse forarbeid så gjerne andre alternativer.
Ingen forslag?

S
Renoveringsgips, ellers så må du nok kjøpe vanlig panel i furu, jeg kjøpte ferdigmalt på Beijer 4,8 eller 4,7 meters lengder (husker ikke helt hvor korte de var)

S Screew skrev:
Renoveringsgips, ellers så må du nok kjøpe vanlig panel i furu, jeg kjøpte ferdigmalt på Beijer 4,8 eller 4,7 meters lengder (husker ikke helt hvor lave de var)
Hvor krevende er det å legge panel? Antar at man må sette opp lekter bak også eller?

S
T twp skrev:
Hvor mye arbeid er det å legge panel? Antar at man må lekte bak også eller?
Jeg satte panelet i taket, det var enkelt med en dykkertpistol. Hvorvidt du må lekte eller ikke er vel en smakssak, hvis veggen er noenlunde jevn så er det bare å kjøre på. Ellers kan man kjøpe litt masonitt og legge under eventuelle groper, men sjekker man med en rettholt og spikrer der man vet at panelet ligger an, så trengs ikke det. Men jeg gjetter at det blir bra uten å legge altfor mye fokus på å få alt 100% perfekt.

S
Sjekk så dykkerten når gjennom alle lagene bare, de bør sitte i tre som sannsynligvis ligger skjult. Men det kan være lurt å sjekke om det er noe å spikre i. Ellers må du nok feste litt, man kan bruke 22 mm plank som festes i lektene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.