OBS OBS!! Dere trenger ikke påpeke at dette er en risikokonstruksjon med tanke på oversvømmelse da vi er klar over risikoene og har tatt dem med i betraktning. Sannsynligheten for at noe slikt skulle skje er minimal, og dette er den verste nedbørsmengden på 25 år. I fremtiden kommer vi til å være bedre forberedt med tetninger til brønner og dører som vi ikke hadde rukket å få på plass ennå. Men nå til problemet.

Da regn-guden bestemte seg for å dumpe hele Sveriges nedbørsmengde rett over byen vår i natt på noen få timer, ble det oversvømmelse i kjelleren, naturligvis 1 uke etter at vi ferdigstilte innredningen av et av rommene.

I rommet er det avgrenset med stålstendere og deretter 2 lag gips, samt på gulvet et heldekkende teppe i tekstil som tåler kjellergulv da det puster. En sak er påbegynt hos forsikringsselskapet, og vi holder på å tømme vann for fullt. Det kom opp ca 1 dm på gipsveggene og har stått slik i ca 18 timer før vi fikk mulighet til å pumpe ut vannet. Problemet nå er at vi ikke får tak i noen varmevifte/avfukter da hele Gävleborg har jaktet på disse i løpet av dagen, så det vil stå fuktig en stund fremover.

Hva trenger å gjøres med gipsveggen og teppet når det står såpass lenge? Jeg føler selv at det må byttes ut da risikoen for muggvekst på baksiden av platene vil bli veldig høy og sannsynligvis ikke mulig å sanere dette til 100%, eller hva sier dere eksperter om dette? Samme spørsmål gjelder det heldekkende teppet på gulvet som jeg ikke kommer til å kunne få tørt på en stund, bare skrapet på overflaten, men vil være fuktig gjennom hele uansett.

Jeg venter på at saksbehandleren hos forsikringsselskapet skal kontakte meg, men vil gjerne ha litt mer informasjon når det er på tide å avgjøre hva som skal erstattes, slik at man ikke bare står hjelpeløs og takker ja til noe som på sikt vil gi meg enda flere problemer.

Er det bare å tørke opp med vifte, og at det kommer til å fungere bra, eller må veggene rives og bygges opp igjen?

På bildene nedenfor har vi akkurat fått bort en del av vannet og der er det ca 4-5 cm høyt, men i løpet av ca 18 timer var det mellom 1-1.5 dm høyt vann.

Oversvømt kjellergulv med vannspeil, ca 4-5 cm dypt. Vannet dekker teppet delvis, med synlige møbler og vegger i bakgrunnen. Vann på gulvteppet i en kjeller, med delvis synlige føtter og en sofa i bakgrunnen. Omtrent 4-5 cm vann, gulvet er oversvømmet.

• Trist
Skip6711 og 1 annen
  • Laddar…
Lider med dere. Jeg er enig i din analyse - jeg tror ikke det er nok med å tørke ut, men det er nok alltid første tiltak.

Vi hadde kjelleroversvømmelse i vårt forrige hus og opplevde at saneringsfirmaet var seriøst som FB engasjerte. Nå kunne de komme allerede morgenen etterpå, så det var jo viss forskjell, men det hjalp ikke da skadebesiktningsmannen likevel anbefalte å rive alt.

Dekker forsikringen vann som kommer utenfra overhodet?

mexitegel mexitegel skrev:
Lider med dere. Jeg instemmer i din analyse - jeg tror ikke det rekker med å tørke ut, men det er nok alltid første tiltak.

Vi hadde kjelleroversvømmelse i vårt forrige hus og opplevde at saneringsfirmaet var seriøs som FB engasjerte. Nå kunne de komme allerede morgenen etterpå, så det var jo viss forskjell, men det hjalp ikke da skadeinspektøren uansett anbefalte å rive alt.
takk for svar, er jo flaks at det bare er materielle ting, men føles likevel ekstra surt med akkurat rommet som nettopp blitt i stand. Forhåpentligvis blir det en god dialog med både FB og inspektøren, og har ikke noe vondt å si om dem da det har hørtes positivt i den kontakt jeg hatt med økonomisk hjelp ved kjøp av pumper og annet som har vært nødvendig. Men alltid bra å høre med andre før man tar den store dialogen om akkurat erstatning av skader som har oppstått.

C Cerb skrev:
Dekker forsikringen vann som kommer utenfra i det hele tatt?
Ja, siden dette er en extremsituasjon, dekker i hvert fall alle de store selskapene dette. Hvis det kommer mer enn 1 mm per minutt eller 50 mm per døgn i nedbør, og det kommer opp fra avløp eller gjennom dører/vinduer/andre steder, dekker forsikringen. Derimot kan eventuelt egenandelen bli høyere enn ved "vanlige" vannskader hos enkelte selskaper, men det får vi se når den diskusjonen kommer opp.

• Liker
Cerb
  • Laddar…
Ja, det er slitsomt med alt som blir ødelagt :cry: og tar mye tid å få ordnet opp i.

Vi hadde da Trygg-Hansa, og de løste det smidig. Håper det gjør det for dere også.

Først: Trist det som skjedde
Andre: Forsikringen kan kanskje nekte neste gang siden det er en uforutsett hendelse som er forsikret. Om du tror det kan bli en oversvømmelse fremover kan forsikringen nekte for det var jo ikke uforutsett. Det er en situasjon vi ikke hadde i Sverige før, men viktig å avklare. Det kan føre til at visse eiendommer ikke kan forsikres mot oversvømmelse.

Jeg lider med dere! Råket ut for det samme i sep -19. Kjelleren oversvømt. Gjesterom hadde gipsvegger og klinkergulv. Gjesterommet ble sanert OCAB for oss, og vi lot veggene være. I sommer har vi vært ute av huset for første gang på lenge, og da vi kom hjem etter 4 uker kjente vi med én gang fuktlukt i kjelleren (sporet til gjesterommet), så nå er det bare å bite i det sure eplet og rive ut gipsen i gjesterommet og pusse og male. Jeg hadde ikke bygd opp nye gipsvegger og vurdert klinkergulv om jeg var i deres sko. Det går an å møblere med småmatter på gulvet og bilder eller tekstiler på veggene for å få et mer koselig miljø.

Forresten. Ifølge guttene hos OCAB skulle det ta mellom 6 måneder og ett år før vi fikk normal fuktighet i vegger og gulv igjen. Rimelig? Kanskje et argument for å ikke lukke inn veggene med gipsplater igjen?

Edit: I ettertid burde vi ha reagert på hva de sa og innsett at det ville ta tid før vegger og stolper (i tre) bak gipsen tørket opp, og revet veggene allerede da.

Sist redigert:
Min oppvaskmaskin sluttet å pumpe ut vann, men fortsatte å pumpe inn slik at det sto ca 40cm vann i maskinen da jeg åpnet døren. Den forholdsvis lille mengden vann resulterte i at de måtte rive opp alle gulvene og kappe gipsveggene 30-40cm opp i hele leiligheten, tørke opp og bytte teppe i trappeoppgangen samt rive ut naboens bad. Vann har en evne til å finne veien...

Vannskader i leilighet, åpen vegg og gulv med avdekkede stendere, tørking og reparasjon pågår etter lekkasje fra oppvaskmaskin. Lekkasje-renovering: Plastrør på gulvet i en leilighet under uthulen eller reparasjoner etter vannskade.

Har begynt å lukte i kjelleren, dog ikke mugg men en muggen lukt fra gammelt vann typ, så det kommer nok til å sette seg skikkelig i teppet og veggene da det vil ta tid å få noen hit,

Har fortsatt ikke fått tak i saksbehandler hos forsikringsselskapet så vet ikke hvordan det blir, men sitter og funderer litt på ev. tiltak og avhengig av hva de går med på.

Om all gips og lignende må ned og byttes ut så blir det jo en del arbeidstimer og materiale i pris. Må man tilbakeføre som det har vært, eller kan man få pengene "kontant" isteden som tilsvarer tilbud fra selskap å rive/bygge nytt for å kunne løse ting selv eller på en annen måte, eller må jeg la selskapet gjøre den jobben isåfall?

Vi vurderer nemlig å kanskje rive ut alt uansett og ta hit et firma som pusser veggene i stedet, og da bruke forsikringspengene for å dekke en del av den kostnaden.

Riv alle gipsvegger som har stått i vann 60 cm opp fra gulvet. Riv ut teppe. Dørkarmer kan du også rive ut.
Er gulvet malt under teppet kan du leie en flex og slipe av det for å starte tørkingen.

Spar alt slik at det finnes om forsikringsselskapet vil se.

Nå har OCAB vært her og satt i gang en vifte for å begynne tørkingen av kjelleren. De rev også ut heldekkende teppet og kastet det, men vi avventer med veggene da de ikke hadde tid til å gjøre mer enn å få i gang viften. Får se hva de sier om veggene når de kommer tilbake om en/et par uker for inspeksjon om man kan rive deler eller om alt må rives av gipsen.

S salkin85 skrev:
Riv alle gipsvegger som har stått i vann 60 cm opp fra gulvet. Riv ut teppebelegget. Dørkarmer kan du også rive ut.
Er gulvet malt under teppet, kan du leie en flex og slipe det for å begynne tørkingen.

Spar alt slik at det finnes om forsikringsselskapet vil se det.
Normalt er det klokt å ha ikke-akutte tiltak sanksjonert av forsikringsselskapet for å være sikker på at erstatning skal utbetales.

Sitter og funderer på en til sak. Selv om det skulle gå an å bare kappe bort det skadede i nederkant ca 2dm opp så vil det jo bli et problem å skjøte på en ny gipsplate der da det ikke sitter noen plate i bakkant, bare stålstendere, og å få det til å være stivt så det ikke blir horisontale sprekker i fremtiden pga vibrasjoner kan vel ikke være mulig?
For å få en horisontal stender som blir stum kommer jo heller ikke til å løse seg på en superbra måte føles det som?

Du kan skjøte med en osb eller plategros bak gipsen der det kappes opp så har du slik at det er stabilt og ingen sprekker oppstår

Dere bør kappe opp veggene, det kommer til å bli påvekst og det har nok begynt allerede, har syslet en del med vannskader og det er fascinerende hvor fort det kommer tilvekst i veggene

Peter_Henry Peter_Henry skrev:
Du kan skjøte med en osb eller plyga bit bak gipsen der det kappes opp så har du slik at det er stabilt og ingen sprekker oppstår

Dere bør kappe opp veggene, det kommer til å bli påvekst og det har nok begynt allerede, har drevet en del med vannskader og det er fascinerende hvor fort det blir tilvekst i veggene
Men vil ikke ha tre i kjelleren, derfor stålstenderne. Gips er jo i seg selv en risikokonstruksjon, men tre er verre og det vil jeg ikke ha i veggene.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.