Hei! Jeg som nyutdannet bygningsingeniør prøver å lære meg tegneteknikk før min nye jobb. Kunne noen forklare/vise hvordan overflatemarkeringen ser ut for betong i konstruksjonstegninger? Jeg blir veldig forvirret da jeg ser forskjellige overflatemarkeringer for betong hele tiden. Jeg mener at det står i Bygghandlingar 90 men jeg har ikke råd til å kjøpe disse bøkene og heller ikke muligheten til å låne fra biblioteket da noen andre allerede har gjort det.
Hvordan vi lærte oss at overflatemarkeringen for betong ser ut på skolen: Grå bakgrunn med små trekanter.
Hvordan det står i Bygghandlingar 90 (bilde fra gammel forelesning):
Bare en grå bakgrunn
Hvordan firmaet gjør sin overflatemarkering for betong: Grå bakgrunn med skrå streker.
Det står dessuten i bygghandlingar 90 (se bildet ovenfor) at skrå streker er overflatemarkering for tegl.
Alle gjør helt forskjellig. Blir så forvirret. Finnes det ingen regler om overflatemarkering for byggematerialer? Hvorfor tegner alle forskjellig da? Gjør de feil eller er det bare jeg som er dum og uvitende?
Hva er forskjellen mellom disse ulike betongtypene da? Fortsatt ganske forvirrende.
Jeg kan for eksempel forstå at den med kun grå bakgrunn er plasstøpt og at den siste er prefab (rett meg om jeg tar feil). Men hva er forskjellen mellom det første og andre bildet? Hva akkurat menes med at det er en eksisterende betong og
"(detalj)" på det andre bildet?
Hvorfor tegner selskapet skrå streker over en grå bakgrunn på et av bildene jeg la opp? Hva skal det symbolisere?
Nei ikke krav men kan være bra å følge for å gjøre seg forstått.
De fleste bedrifter har sikkerligen egne prosjekteringsanvisninger som du kommer lære deg når du begynner, så stirr deg ikke blind på at du må lære deg alt ifølge BH90.
Nei ikke krav, men kan være bra å følge for å gjøre seg forstått.
De fleste selskaper har sikkert egne prosjekteringsanvisninger som du kommer til å lære når du begynner, så ikke stirre deg blind på at du må lære alt i henhold til BH90.
Aha, ok, så selskapene kan egentlig tegne akkurat slik de vil? Finnes det altså ingen krav i det hele tatt når det kommer til hvordan ting skal tegnes?
Nice! Er det altså krav eller også bare anbefalinger akkurat som BH90?
Dessverre, så må jeg betale hvis jeg vil kunne se på det
Burde være et krav i en eller annen sertifisering. Aldri reflektert over det da i min bransje er det ingen snakk om å ikke følge standarder. Man følger disse slavisk.
I tresløydbransjen så virker det å være mer ville vesten
Tillegg: Universitetet ditt burde ha en konto for studenter? Finnes jo ikke på kartet å kjøpe standarder for titusenkroner.
Burde være et krav i noen sertifisering. Aldri reflektert over det da i min bransje er det ingen snakk om å ikke følge standarder. Man følger disse slavisk.
I tresløyd bransjen så virker det være mer ville vesten
Tillegg: Ditt universitet burde ha en konto for studenter? Finnes jo ikke på kartet å handle standarder for titusenkroner.
Vi fikk dessverre ikke noe studentkonto haha. Vi fikk bare det bildet jeg sendte ovenfor og kanskje noen håndtegnede bilder fra foreleseren. Ganske dårlig. Jeg er derimot ikke student lenger da jeg tok eksamen i vår. Er det ISO 128 eller BH90 som dere følger slavisk?
Jobber ikke innen bygg. Vi har egne standarder som henviser til ISO, EN, DIN mm mm mm med tillegg der det finnes hull og forbedringer der ovennevnte mangler.
Men se det som et krav om du skal være seriøs. Er jo det "språket" du har å bruke. Man ville jo aldri få for seg å bruke egne måleenheter enn SI.
Jobber ikke innen bygg. Vi har egne standarder som henviser til ISO, EN, DIN mm mm mm med tillegg der det finnes mangler og forbedringer der ovennevnte mangler.
Men se det som et krav om du skal være seriøs. Er jo det "språket" du har å bruke. Man ville jo aldri få for seg å bruke egne måleenheter enn SI.
Det virker jo som mange bedrifter og universitet driter fullstendig i disse "krav/regler" og tegner akkurat hvordan de selv vil. Det skaper en stor forvirring haha.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.