Hei har nylig flyttet til bolig der det finnes garasje. Har gjort i stand det meste innendørs nå bortsett fra små detaljer her og der. Nå blir garasjen neste store prosjekt.

Problemet er at det kun sitter gips på veggene og hull litt her og der og masse klotter. Mitt spørsmål; kan jeg helt enkelt sette osb-plater utenpå gipsen og så male for deretter å få opp hyller, oppbevaring, innredning osv? Holdbarheten burde ikke påvirkes men spør hvordan det blir med brannklassifisering osv? Lyddemping påvirkes negativt men burde ikke bli så ille med hyller og diverse skap som demper? Takk for tips og tanker!

Sett opp et lag vanlig gips istedenfor OSB.

Dobbel gips bærer greit. Ellers, om du har tunge gjenstander, så sett for eksempel opp Pelly-system der de loddrette bærskinnene skrus i veggsvillene. Eller sett opp en/ flere planke/planker vannrett, festet i veggsvillene, og fest kroker & hyller i plankene.

Hvorfor ikke osb+gips?
Osb selv malt blir veldig uskjønt, men sikkert til garasje kanskje det funker..

Mikael_L
Hei og velkommen til forumet. :)

OSB utenfor gipsen ser jo litt stygt ut kan jeg synes (men egentlig er jeg ikke 100% fast i den oppfatningen, bare for noen uke siden så jeg en vegg der de hadde latt det være en rå OSB-flate som overflatemateriale, og det var iallefall akkurat der ikke helt feil, litt lekkert til og med. Men det syntes tydelig at det hadde vært vanskelig å få skjøter og hjørner til å ikke være fulle av stygge fliser uten å "slipe i stykker" kanten helt og dermed designen).

Brannklassen blir ikke dårligere av OSB på gipsen, tvert imot øker brannklassen (altså som skillevegg mellom ulike brannceller), det blir dog ikke like gode verdier som om gipset sitter utenpå OSB, men i det minste ingen forverring sammenlignet med enkelgips.

Lyddempingen påvirkes i prinsippet ikke, transmisjon gjennom veggen er ganske lik for dobbeltgips som gips+OSB, generelt noe litt bedre med dobbeltgips. Enkelgips demper dårligere. Lydabsorpsjon (dempe lyden i lokalet) er trolig ikke dårligere med OSB enn en gipsplateoverflate, jeg tror faktisk at gipset reflekterer litt mer.

Dobbeltgips er billig og gir en pen og glatt overflate. Dobbeltgipsmolly tåler veldig mange kg. Men så er det jo ikke alltid så morsomt å måtte jobbe med mollyplugger i tide og utide. Og etter man demontert noe sitter det jo igjen en stygg "enkronemynt" i veggen.
Men kan du leve med dette synes jeg nok det er den beste løsningen.

Selv ville jeg nok valgt mellom å sette et gipslag til eller ta på meg bryet og først rive ned eksisterende gips og så sette OSB + ny gips.

det enkleste og billigste burde være å bare reparere/sparkle de eksisterende veggene og deretter male. Men om man vil ha osb utenpå gipsen så fungerer det også alldeles utmerket.

Takk for alle svar.
Sparkle er utelukket da noen hull er for store. Velger mellom å rive og gjøre om alt eller smelle opp noe utenpå. Å bare sette et lag gips til føles ikke aktuelt da jeg gjerne vil få det ordentlig holdbart så OSB blir det, spørsmålet er bare hvordan og hvor.

Å sette OSB+gips utenpå alt har slått meg, men det blir veeeeldig mange skruer å bomme med for å treffe stenderne. Det positive burde være at det isolerer litt bedre? da garasjen mangler isolasjon...

Hvor vanskelig er det å få til kontakter/strømbrytere i de ulike alternativene?

Hmm..i akkurat dette tilfellet kanskje Plywood ville vært et bedre alternativ, rent estetisk..? Noe dyrere riktignok, men ser tross alt ikke så murrig ut... Alternativt klassiske sponplater som males...

Mikael_L
Fesoj skrev:
Det positiva burde være at det isolerer litt bedre? da garasjen mangler isolering..
Hva mener du?
Er det varmeisolasjon, eller lydisolasjon?

Er det vegger sammenbygd med huset?

Nei jeg tenkte på varmen. Kan jo hende at jeg tenker rart. Ikke uvanlig. :)

Veggene sitter ikke sammen med huset. Det er ca 2m mellom garasje og hus.

Isolasjonverdien i OSB kan du helt se bort fra uansett.

Mikael_L
Ahh, uisolerte yttervegger og dårlige, skitne, ødelagte klotrede gipsplater inne.

Ja nå klarnar det, jeg er nå 100% sikker på hva jeg selv ville gjort.

Rev ned all eksisterende gips, isoler, på med OSB så ny gips.

Garantert det eneste man ikke blir kjempemissfornøyd med senere, i denne situasjonen.

Det eneste lille abret er vel hvordan den tidligere byggherren har gjort med bjelkelag, spikerlekt, vindsperre/vindduk og luftspalte og sånt. Det bør jo helst bli en luftspalte bak fasadekledningen, først og fremst og det er malt med en akryl-farge. Så vindbeskyttelse bak luftspalten og først derpå isolasjon.

Men det finnes jo noen alternative løsninger om det ikke er bra bygget nå. Å ta ned hele fasaden for å fikse bak føles jo sjelden som et reelt alternativ, om den nå ikke er litt halvråtten allerede.

Fesoj skrev:
Sparkle er utelukket da noen av hullene er for store.
Men hvis du tåler enkel gips så kan du fikse mer eller mindre vilkårlig store hull ved å felle inn noen biter av reglar "bak" hullet og skru fast en ny gipsbit som du tilpasser til hullet. Så sparkler du skjøtene som hvilken som helst gipsskjøt.

Er det noen vits i å isolere om jeg ikke kommer til å ha noen oppvarming å snakke om?

Mikael_L
Fesoj skrev:
Är det nån vits att isolera om jag inte kommer ha nån uppvärmning att tala om?
Javisst, kjøligere på sommeren. Mindre kondens om vinteren.

Men fremfor alt, det går an å angre seg og begynne å varme opp, også en bra greie om man bare en enkelt gang får behov for oppvarmet garasje f.eks. om noe plutselig må fikses på bilen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.