26.441 lest ·
15 svar
26k lest
15 svar
OSB kontra gips, lydisolering?
Side 1 av 2
Densiteten er avgjørende.Loner skrev:
Da dobbeltgips eller mer.
osb´+ gips er heller ikke så dumt. Men avhenger av hva du setter "listen" angående lydisolering
Tette alle skjøter (tak, gulv) er en av de viktigste tingene å tenke på.
Så er spørsmålet hva dobbeltgips til gips + OSB gir, som i ditt tilfelle. Omtrent halvparten av denne forringelsen... kan man kanskje gjette.
Nå vet jeg ikke hvilke dB Zankan snakker, lydenergi, eller lydnivå eller om det kanskje finnes enda flere varianter. Men ofte er 3 dB en rimelig stor forandring. 1 dB (i lydnivå vil jeg minnes) skal være klart hørbar som forskjell.
Personlig ville jeg neppe på grunn av lyddemping ofret alle de fordelene som OSB + gips gir sammenlignet med dobbeltgips, hva det gjelder oppheng av ulike ting osv.
Eller, tja, det avhenger vel av, en vaskerom, et lytte-/hjemmekinorom eller noe annet spesielt kanskje ....
Nå vet jeg ikke hvilke dB Zankan snakker, lydenergi, eller lydnivå eller om det kanskje finnes enda flere varianter. Men ofte er 3 dB en rimelig stor forandring. 1 dB (i lydnivå vil jeg minnes) skal være klart hørbar som forskjell.
Personlig ville jeg neppe på grunn av lyddemping ofret alle de fordelene som OSB + gips gir sammenlignet med dobbeltgips, hva det gjelder oppheng av ulike ting osv.
Eller, tja, det avhenger vel av, en vaskerom, et lytte-/hjemmekinorom eller noe annet spesielt kanskje ....
En gang for lenge siden når jeg var ung og studerte, så fikk vi vite at om man dobler effekten altså fra typ 60W forsterker til 120 W forsterker, eller har en støvsuger på 1000W og setter på en lik en til på 1000W så endret man lydnivået med 3dB og det ville akkurat falle innenfor rammen at man skulle høre noen forskjell. Noe jeg levde lenge på når noen kritiserte det lave effektuttaket på stereoen. Hvis du nå ødelegger mitt verdensbilde og sier at 1 dB skal være en klart hørbar forskjell så knuser du min illusjon, vil du virkelig det... :eek:Mikael_L skrev:
- M
Ja det er mer komplisert enn man kan tro, da det varierer om man snakker om lydtrykk, lydeffekt, lydintensitet osv.
Begynn å lese litt her. http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel
wiki trenger heller ikke være 100% sannhet, kan man jo tenke på.
Men jeg kjenner igjen ditt resonnement, at dobbel forsterkereffekt = 3 dB høyere lyd (-trykk, -intensitet eller hva det nå kunne gjelde her). Og at 3 dB skulle være hørbar forskjell men ikke så mye mer ...
Dette var også min "sannhet" da jeg solgte bilstereo.
Jeg gidder nok ikke selv heller å finne ut hele sannheten om dB. Jeg dropper bare litt informasjon om at det kan finnes litt flere aspekter, så får du selv forske etter behov og interesse.
Illusjoner knuser jeg lett, verdensbilder er vanskeligere ...

Begynn å lese litt her. http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel
wiki trenger heller ikke være 100% sannhet, kan man jo tenke på.
Men jeg kjenner igjen ditt resonnement, at dobbel forsterkereffekt = 3 dB høyere lyd (-trykk, -intensitet eller hva det nå kunne gjelde her). Og at 3 dB skulle være hørbar forskjell men ikke så mye mer ...
Dette var også min "sannhet" da jeg solgte bilstereo.
Jeg gidder nok ikke selv heller å finne ut hele sannheten om dB. Jeg dropper bare litt informasjon om at det kan finnes litt flere aspekter, så får du selv forske etter behov og interesse.
Illusjoner knuser jeg lett, verdensbilder er vanskeligere ...
Medlem
· Västra Götaland
· 970 innlegg
Om man da i stedet bygger vegg med luftspalte mellom stenderne, type gips+osb+stålstender&Roxull+luftspalte osv...
Er ikke fordelene da større enn å bruke dobbeltgips på trestender?
Er ikke fordelene da større enn å bruke dobbeltgips på trestender?
ok, nå rydder vi opp i dette... Når man snakker vegger så snakker vi reduksjon av lydnivået. Prat 70 dB - 40 dB vegg gir 30 dB på andre siden målt mot gitt kurve A, B eller C. A er den som gjelder i normaltilfellet da den er tilpasset ørets evne til å absorbere lyd ved normale lydnivåer.
10 dB endring er en dobling, 2 dB en hørbar forskjell.
Men for å sette det i relasjon kan man si at 70 dB er nivået vi normalt snakker i. Så kommer neste aspekt frekvensen. Menneskets øre oppfatter lyd ved tilnærmet 0 dB rent teoretisk kan vi høre når en luft molekyl treffer trommehinnen, noe som er flaks at den ikke gjør. Men si at vi har en hørselsgrense ved 0 dB over hele frekvensbåndet da er vi ekstra følsomme ved 4000 Hz (dvs løvrasling i skogen) Mens vi har en terskel på 20-30 dB på 64 Hz. Dette kan man sammenligne med den forbannede oppfinnelsen loudness kurve på en gammel klassisk grafisk Eq. En reduksjon av lyden skal derfor måles mot hvordan øret oppfatter lyden. Så kommer aspekter som impulslyd og annet spille inn, men disse er ikke noe som finnes i normaltilfellet i en bolig.
Å gjøre en dobbel regelkonstruksjon innebærer 2 ting
1) Man separerer stenderverket for å redusere flanketransmisjonen.
2) Man senker egenfrekvensen i konstruksjonen da avstanden mellom de svingende massene blir lengre.
Dette medfører at lydreduksjonen blir bedre på lavere frekvenser og dermed på høyere da gips taper ca 3-5 dB i et gitt frekvens/oktavbånd i harmoniske overtoner fra den laveste frekvensen. Det siste er jeg ikke helt 100 på eksakte tall.
10 dB endring er en dobling, 2 dB en hørbar forskjell.
Men for å sette det i relasjon kan man si at 70 dB er nivået vi normalt snakker i. Så kommer neste aspekt frekvensen. Menneskets øre oppfatter lyd ved tilnærmet 0 dB rent teoretisk kan vi høre når en luft molekyl treffer trommehinnen, noe som er flaks at den ikke gjør. Men si at vi har en hørselsgrense ved 0 dB over hele frekvensbåndet da er vi ekstra følsomme ved 4000 Hz (dvs løvrasling i skogen) Mens vi har en terskel på 20-30 dB på 64 Hz. Dette kan man sammenligne med den forbannede oppfinnelsen loudness kurve på en gammel klassisk grafisk Eq. En reduksjon av lyden skal derfor måles mot hvordan øret oppfatter lyden. Så kommer aspekter som impulslyd og annet spille inn, men disse er ikke noe som finnes i normaltilfellet i en bolig.
Å gjøre en dobbel regelkonstruksjon innebærer 2 ting
1) Man separerer stenderverket for å redusere flanketransmisjonen.
2) Man senker egenfrekvensen i konstruksjonen da avstanden mellom de svingende massene blir lengre.
Dette medfører at lydreduksjonen blir bedre på lavere frekvenser og dermed på høyere da gips taper ca 3-5 dB i et gitt frekvens/oktavbånd i harmoniske overtoner fra den laveste frekvensen. Det siste er jeg ikke helt 100 på eksakte tall.
Ok, nå rydder vi opp i dette…igjen.
Når man snakker om en veggs lydegenskaper refererer man normalt til reduksjonstallet, R. Dette er et mål på hvor mye en skillevegg er i stand til å dempe lyd som går gjennom veggen, enheten er dB. Lydreduksjonen måles normalt i tersbånd fra 50-3150 Hz der den nevnte sammenfatningsverdien R beregnes og frekvensveies etter gitte regler. De i andre lydsammenhenger brukte vektkurvene A, B, C henholdsvis D har ingenting med reduksjonstallet å gjøre.
En økning av lydnivået med 1 dB er knapt merkbar, dvs en normalhørende kan, om denne lytter riktig nøye, oppfatte forskjellen. For at en lyd skal oppleves som dobbelt så sterk må lydnivået øke ca 10 dB.
Ørets hørsel varierer avhengig av frekvens, noe som gjør at vi f.eks. kan oppfatte to i frekvens forskjellige toner som ulikt sterke til tross for at de har samme lydtrykk. Det blir ekstra komplisert av at denne frekvensavhengigheten ser forskjellig ut for ulike lydtrykknivåer. Når vi ser på hørselsgrensen, dvs den svakeste lyd vi kan oppfatte, så er denne ca 5 dB ved 1000 Hz. For at vi i det hele tatt skal kunne høre en basstone på 60 Hz må lydnivået være ca 35 dB, mens det er nok med et lydnivå på ca -4 dB for å kunne høre en tone på 4000 Hz (merk minustegnet).
Når man bygger en vegg med dobbel stender i stedet for en enkel reduseres direktetransmisjonen (ikke flanketransmisjonen!). Om vi ser for oss en tradisjonell gipsvegg med enkel stender ser det slik ut: Når en lydbølge treffer veggens gipsskive på den ene siden, settes denne i svingning. De oppståtte vibrasjonene forplanter seg til stenderne, noe som i sin tur fører til at gipsskiven på den andre siden av veggen begynner å svinge og dermed også frembringe lyd. Ved dobbel stender brytes direkteforbindelsen via stenderne fra ene til den andre veggsiden. Lyden kan altså her ikke overføres via veggens stendere. Dobbel stender er meget effektivt fra et lydsynspunkt.
Det er sant at en økt avstand mellom gipsskivene senker veggens egenfrekvens men det har ingen sammenheng med om enkle eller doble stendere brukes. En 120mm stender gir f.eks. større avstand mellom skivene enn hva en dobbel stender 2x45mm med 10mm fri luftspalte gjør. Egenfrekvensen i seg selv sier heller ingenting om veggens reduksjonstall.
Når man snakker om en veggs lydegenskaper refererer man normalt til reduksjonstallet, R. Dette er et mål på hvor mye en skillevegg er i stand til å dempe lyd som går gjennom veggen, enheten er dB. Lydreduksjonen måles normalt i tersbånd fra 50-3150 Hz der den nevnte sammenfatningsverdien R beregnes og frekvensveies etter gitte regler. De i andre lydsammenhenger brukte vektkurvene A, B, C henholdsvis D har ingenting med reduksjonstallet å gjøre.
En økning av lydnivået med 1 dB er knapt merkbar, dvs en normalhørende kan, om denne lytter riktig nøye, oppfatte forskjellen. For at en lyd skal oppleves som dobbelt så sterk må lydnivået øke ca 10 dB.
Ørets hørsel varierer avhengig av frekvens, noe som gjør at vi f.eks. kan oppfatte to i frekvens forskjellige toner som ulikt sterke til tross for at de har samme lydtrykk. Det blir ekstra komplisert av at denne frekvensavhengigheten ser forskjellig ut for ulike lydtrykknivåer. Når vi ser på hørselsgrensen, dvs den svakeste lyd vi kan oppfatte, så er denne ca 5 dB ved 1000 Hz. For at vi i det hele tatt skal kunne høre en basstone på 60 Hz må lydnivået være ca 35 dB, mens det er nok med et lydnivå på ca -4 dB for å kunne høre en tone på 4000 Hz (merk minustegnet).
Når man bygger en vegg med dobbel stender i stedet for en enkel reduseres direktetransmisjonen (ikke flanketransmisjonen!). Om vi ser for oss en tradisjonell gipsvegg med enkel stender ser det slik ut: Når en lydbølge treffer veggens gipsskive på den ene siden, settes denne i svingning. De oppståtte vibrasjonene forplanter seg til stenderne, noe som i sin tur fører til at gipsskiven på den andre siden av veggen begynner å svinge og dermed også frembringe lyd. Ved dobbel stender brytes direkteforbindelsen via stenderne fra ene til den andre veggsiden. Lyden kan altså her ikke overføres via veggens stendere. Dobbel stender er meget effektivt fra et lydsynspunkt.
Det er sant at en økt avstand mellom gipsskivene senker veggens egenfrekvens men det har ingen sammenheng med om enkle eller doble stendere brukes. En 120mm stender gir f.eks. større avstand mellom skivene enn hva en dobbel stender 2x45mm med 10mm fri luftspalte gjør. Egenfrekvensen i seg selv sier heller ingenting om veggens reduksjonstall.
Oi for en interessant tråd! Jeg har et spørsmål som jeg håper at noen kan svare på:
Guttenes soverom ligger vegg i vegg med kjøkkenet, og han våkner derfor lett om vi vasker opp eller lager lyd med noe annet. Veggen består av byggplate-stender-byggplate, altså en skikkelig dårlig lyddempende konstruksjon. Den enkleste måten å gjøre det litt bedre på er jo å sette en gipsplate direkte mot byggplaten i hans rom (som vi likevel skal tapetsere om), men hvordan gjør jeg det skikkelig bra? En stender ved gulv og tak, vertikale stendere på dette og så OSB+gips? Eller finnes det bedre alternativer?
Guttenes soverom ligger vegg i vegg med kjøkkenet, og han våkner derfor lett om vi vasker opp eller lager lyd med noe annet. Veggen består av byggplate-stender-byggplate, altså en skikkelig dårlig lyddempende konstruksjon. Den enkleste måten å gjøre det litt bedre på er jo å sette en gipsplate direkte mot byggplaten i hans rom (som vi likevel skal tapetsere om), men hvordan gjør jeg det skikkelig bra? En stender ved gulv og tak, vertikale stendere på dette og så OSB+gips? Eller finnes det bedre alternativer?