Sponplate mener jeg men det er vel samme sak som masonite eller?
Uansett. Jeg hadde blitt enig med selger muntlig om osb men i kontrakten sto det plate bak gips og da fikk jeg sponplate :/.
Kjørt med andre ord. Jeg må likevel forbasket lete etter stendere om jeg skal henge opp f.eks. vegg-tv
Uansett. Jeg hadde blitt enig med selger muntlig om osb men i kontrakten sto det plate bak gips og da fikk jeg sponplate :/.
Kjørt med andre ord. Jeg må likevel forbasket lete etter stendere om jeg skal henge opp f.eks. vegg-tv
Nei, sponplate er sponplate og masonite er masonite.
Masonite er det du oftest finner som tynne skrøpelige plater i brun farge, samme som pleier å sitte som bakside på møbler.
Om du har fått sponplate bak gipsen er alt fryd og gammen - du trenger ikke lete etter stendere når du skal sette opp ting på veggen.
Masonite er det du oftest finner som tynne skrøpelige plater i brun farge, samme som pleier å sitte som bakside på møbler.
Om du har fått sponplate bak gipsen er alt fryd og gammen - du trenger ikke lete etter stendere når du skal sette opp ting på veggen.
Spon - Bra
OSB - Bedre
Kryssfiner - Best
Kryssfineren smuldrer minst, og sponet smuldrer mest når man skruer i det. I kryssfiner spiller det ikke så stor rolle hvilken skrue man bruker, men til de andre to bør man ha en ganske grov-gjenget skrue, fremfor alt i sponplaten.
OSB - Bedre
Kryssfiner - Best
Kryssfineren smuldrer minst, og sponet smuldrer mest når man skruer i det. I kryssfiner spiller det ikke så stor rolle hvilken skrue man bruker, men til de andre to bør man ha en ganske grov-gjenget skrue, fremfor alt i sponplaten.
Du må mene OSB?mats_o skrev:
Det finnes vel ingen fornuftig person som setter MDF bak gipsen? MDF er dobbelt så dyrt som OSB, platene er tunge som blykuler og holder ikke skruer så godt som OSB.
MDF bruker man til synlige overflater som skal males, f.eks. vinduskarmer og diverse innebygde møbler, hyller og snekkertjenester.
Hva jeg har sett så er ytterveggene kledd i mdf plate bak gipsen. Men jeg får sponplater i alle innervegger
. Hadde valgt OSB, men i kontrakten stod det plate bak gips og da fikk jeg sponplate. Lært meg en ting, at jeg alltid må spesifisere til minste detalj i kommende kontrakter. Men jeg skal kjøpe kryssfiner som jeg skal henge TV-en på. Best å være på den sikre siden 
Er det virkelig billigere med spon enn OSB?robban.isaksson skrev:
Tenkte å bruke OSB bak gipsen, men begynte å tvile når jeg så prisen - 25kr/kvm pluss moms...
Eller har jeg rett og slett fått en dårlig pris?