Hvilket er det å foretrekke? Jeg har for meg at OSB er bedre når det gjelder å henge opp tunge ting på veggen hvis man har platen bak gipsen.

Finnes det noen/fordeler med masonitt sammenlignet med OSB?
 
Jeg har aldri hørt at man har masonite bak gipsen? OSB, plyfa eller sponplater pleier å være alternativene.
 
... eller kanskje råspont?
 
Du mener ikke plywood? Masonite gjør nok verken til eller fra i den sammenhengen. En helt unødvendig kostnad, både i penger og tid.
 
Sponplate mener jeg men det er vel samme sak som masonite eller?
Uansett. Jeg hadde blitt enig med selger muntlig om osb men i kontrakten sto det plate bak gips og da fikk jeg sponplate :/.
Kjørt med andre ord. Jeg må likevel forbasket lete etter stendere om jeg skal henge opp f.eks. vegg-tv :(
 
Nei, sponplate er sponplate og masonite er masonite.

Masonite er det du oftest finner som tynne skrøpelige plater i brun farge, samme som pleier å sitte som bakside på møbler.

Om du har fått sponplate bak gipsen er alt fryd og gammen - du trenger ikke lete etter stendere når du skal sette opp ting på veggen.
 
Mdf er enda sterkere, men skal du henge opp ting med rimelig vekt, så holder spon.
 
OSB er bedre å feste ting i enn sponplate. Men gips+sponplate er riktignok bedre enn bare gips.
 
P
Spon - Bra
OSB - Bedre
Kryssfiner - Best

Kryssfineren smuldrer minst, og sponet smuldrer mest når man skruer i det. I kryssfiner spiller det ikke så stor rolle hvilken skrue man bruker, men til de andre to bør man ha en ganske grov-gjenget skrue, fremfor alt i sponplaten.
 
jeg hadde flaks en dag, hadde bestilt spon for å ha bak gipsen, fikk kryssfiner til samme pris. hadde blitt dyrere for dem å kjøre tilbake og bytte
 
mats_o skrev:
Mdf er enda sterkere, men skal du henge opp ting med rimelig vekt, så holder spon.
Du må mene OSB?
Det finnes vel ingen fornuftig person som setter MDF bak gipsen? MDF er dobbelt så dyrt som OSB, platene er tunge som blykuler og holder ikke skruer så godt som OSB.

MDF bruker man til synlige overflater som skal males, f.eks. vinduskarmer og diverse innebygde møbler, hyller og snekkertjenester.
 
Finnes de som kjører med MDF faktisk. Da de anser at det er for ubehagelig å jobbe med osb:n
 
Hva jeg har sett så er ytterveggene kledd i mdf plate bak gipsen. Men jeg får sponplater i alle innervegger :(. Hadde valgt OSB, men i kontrakten stod det plate bak gips og da fikk jeg sponplate. Lært meg en ting, at jeg alltid må spesifisere til minste detalj i kommende kontrakter. Men jeg skal kjøpe kryssfiner som jeg skal henge TV-en på. Best å være på den sikre siden :)
 
Tex Eksjöhus har masonite som tilvalg bak gipsen. Da 9mm tykk.
 
robban.isaksson skrev:
Er det virkelig sånn?
Føles som at man kan feste mye mer på osb/råspont enn sponplate.
Hvorfor bruker ikke alle sponplate når det er mye billigere?
Er det virkelig billigere med spon enn OSB?
Tenkte å bruke OSB bak gipsen, men begynte å tvile når jeg så prisen - 25kr/kvm pluss moms...
Eller har jeg rett og slett fått en dårlig pris?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.